Aansluiten van Roland AX-1

Blue Moray

Nieuwkomer
Lid sinds
21 januari 2016
Berichten
7
Ik heb een tijdje terug een mooie rooie Roland AX-1 keytar aangeschaft, waar ik graag mee aan de slag wil. Ik weet dat uit het apparaat zelf geen geluid komt en heb daarvoor Kontakt 5 op mijn laptop geïnstalleerd. Helaas krijg ik het geheel nog niet aan de praat en vraag me af of jullie me wat tips kunnen geven! Ik weet dat de Roland werkt, een maat van me heeft 'em een paar maanden via zijn laptop bespeeld.

De Roland is dmv een midikabel verbonden aan een nieuwe M-Audio Midiman - Midisport 2x2 in de 'In A' aansluiting. De M-Audio is aangesloten via een USB kabel naar mijn laptop. De driver voor de M-Audio is geïnstalleerd. In Kontakt krijg ik nog geen reactie als ik toetsen indruk op de Roland.

- Moet ik in de opties van Kontakt 5 eerst nog iets veranderen zodat de apparaten worden herkent?
- Is er een ander simpel programma waarmee ik kan testen of het signaal van de Roland binnenkomt?
- De M-Audio heeft een knop voor 'Midi-Thru' en 'USB/Merge'. Klopt het dat dit op 'USB/Merge' moet staan?
- Zijn er nog andere programma's/drivers die ik mis? Misschien voor de Roland?
- Zijn er instellingen op de Roland die ervoor zorgen dat de pc 'em niet herkent?

Enorm bedankt voor jullie tips, ik ben (nu nog) een beginnertje met dit soort materiaal.
Jasper
 
Ik zou inderdaad in Kontakt kijken of deze de MIDI interface herkent.

Tevens moet ook het MIDI kanaal overeenkomen. Als de AX-1 op kanaal 2 staat en Kontakt op 1, gaat er weinig gebeuren.
 
Als ik binnen de settings van Kontakt naar het kopje 'midi' ga, staat er niets in de lijst. Kontakt herkent 'em dus nog niet.
Waar kan ik het midi kanaal nakijken? Op de Roland zie ik zelf geen switch voor kanaal 1 of 2. Ook weet ik niet waar ik dit in Kontakt kan vinden.

Het LED-lampje voor USB op de midi-interface brand. Het LED-lampje van aansluiting waar de kabel van de Roland inzit (In A), brand helaas niet. Het vreemde is dat wanneer ik de USB een moment uit de computer trek (en de stroom valt weg) en ik sluit de stekker daarna weer aan, dat het lampje van 'In A' wel een moment aangaat, maar daarna weer uitgaat.
 
Zorg eerst dat de MIDI interface werkt op je laptop. Zolang deze niet herkend wordt kan je de AX-1 ook niet gebruiken.
Zet de AX-1 in de upper + lower stand, meeste kans dat je dan de juiste MIDI kanaal hebt. Je kan de MIDI kanaal wel instellen in de edit mode, maar dat is van latere zorg. De MIDI interface moet eerst herkend worden door Kontakt.
 
Ik denk dat je eerst in Kontakt onder settings of wat het ook is, voor MIDI de poorten moet aktiveren.
Snelle google search levert:
In KONTAKT's Main Control Panel, click the Options icon to open the Options window.
In the Options window, click the MIDI tab. ...
Click in the status display next to your MIDI device's name and select the KONTAKT MIDI port you want to assign your MIDI device to.
Dan kun je gaan kijken of the M-Audio MIDISPORT LED knippert als je op de AX-1 speelt. Den is het een kwestie van op het juiste kanaal zetten bin Kontakt en op de AX-1.
 
Het is gelukt om de Roland aan de praat te krijgen. Het probleem was dat de driver voor de audio-interface zowel op de cd als via het internet niet werkte. De cd installeert niet en de driver via de website is van een compleet ander apparaat!? Gelukkig is het gelukt via 'apparaatbeheer' in Windows. Die herkende de interface wel en kon gelukkig de juiste software ophalen en installeren.

Rest mij nog een volgende vraag: In Kontakt heb ik nu alleen Native Instruments: Vintage Organs. Ik wil graag ook een goeie gitaar simulator downloaden. Kent iemand nog een goeie gratis VST om gitaar te kunnen spelen met de Roland?
 
Back
Top