schakelen tussen geluiden dmv pedalen omhoog OF omlaag ?

fisfanaat

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2010
Berichten
153
Beste muzikanten, het schakelen tussen geluiden mbv een pedaal, kan OF omhoog OF omlaag? Dit lees ik in diverse handleidingen en zelf getest met een KORG M50. Dit lijkt niet echt logisch, behalve als je al je geluiden in volgorde van een optreden vooraf thuis instelt. Ik wil live juist EN omhoog EN omlaag snel kunnen schakelen met een pedaal. Hebben jullie tips (behalve handmatig natuurlijk :p ) ? Bedankt!
 
Via midi tussen geluiden schakelen, is geheel nieuw voor mij, is het snel en simpel uit te leggen, hoe het principe werkt? Bedankt :)
 
Snel en simpel uitgelegd: een pedaal die midi commando's kan uitsturen, stuurt de correcte midi signalen door naar je synth zodanig dat die de gewenste patch oproept.
Iets uitgebreider: vroeger, toen synths 128 of minder patches in het geheugen hadden, volstond het versturen van een PC (program change) nummer. tegenwoordig, met synths die verschillende "banks" van 128 patches hebben vereisen eerst het versturen van commando's die de juiste bank selecteren. Niet zelden is dat eerst CC0 met waarde 32, dan CC32 met één of andere waarde (altijd te vinden in de midi implementatie sheets van elke synth) en de de PC met de gewenste waarde.
 
Back
Top