Waldorf Microwave I editor/controller?

Zappski

Ingeburgerd
Lid sinds
20 mei 2016
Berichten
67
Onlangs heb ik een Waldorf Microwave I kunnen bemachtigen (rev A), geweldig apparaat maar zoals bekend is het bewerken of maken van sounds nogal omslachtig. Vandaar mijn vraag wat er zoal is op het gebied van editors (Mac) of controllers. Nu heb ik ook een Waldorf Microwave XT en het zou natuurlijk erg fijn zijn als ik die als controller kan gebruiken, de meeste knoppen zitten er immers al op en hebben ook al de juiste naam. Na wat zoekwerk heb ik twee kandidaten gevonden:
monstrumWave1

Virtual ACCESS Waldorf Microwave Programmer

De eerste is een editor applicatie, helaas geen AU plugin. De tweede is een editor gebouwd in het Logic environment.
De monstrumWave ziet er gelikt uit maar het is niet duidelijk of je die ook op z'n beurt weer via MIDI kan aansturen. De Virtual Access ziet er niet zo gelikt uit maar hiermee kan in ieder geval de XT als controller worden gebruikt.

Iemand nog andere suggesties? Ik werk met Logic X als DAW.
 
Ik gebruik deze: http://12decode.de

Die echt veel beter aangezien je met deze editor ALLE parameters kunt editen....dus ook wavetables en de speech synthesizer (waarvan veel mensen niet weten dat ie er inzit).

Volgens mij hebben ze tegenwoordig ook een AU maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Kan je iets uitleggen over die speech synthesizer? Ik zie in de parameters-screen geen parameters die me onbekend voorkomen?

Ben benieuwd :)
 
ok, dus die feature is sowieso niet via het frontpanel te bedienen?
 
Ik gebruik deze: http://12decode.de

Die echt veel beter aangezien je met deze editor ALLE parameters kunt editen....dus ook wavetables en de speech synthesizer (waarvan veel mensen niet weten dat ie er inzit).

Volgens mij hebben ze tegenwoordig ook een AU maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Dank voor de suggestie. Qua mogelijkheden ziet het er goed uit, alleen jammer dat de GUI gemaakt is voor een klein scherm en de look is ook niet echt meer van deze tijd zullen we maar zeggen.
Weet je toevallig ook hoe je zelf in Logic de juiste sysex messages genereert, of heb je links naar info daarover? Ik heb de sysex info van de Waldorf site maar het is mij niet duidelijk hoe je dit in Logic gebruikt. Op zich ben ik niet te beroerd om €27 voor die Virtual Access uit te geven, maar liever zou ik zoiets zelf maken want dan kan ik het gewoon gratis aanbieden (kopen en afkijken vindt ik niet gepast).

Je kunt een text intypen (het beste is om dit fonetisch te doen) en dan als je een toets indrukt preekt de Waldorf dit uit. De zelfde speech synth zit nu ook in hun eurorack module...de NW1 en in hun plugin Nave. Maar oorspronkelijk komt ie dus uit de MW1.
Interessant! Leuke typefout overigens:)
 
Wbt de sysex...dit kun je in de environment van Logic doen maar het is al erg lang geleden dat ik dat heb gedaan. Tegenwoordig zijn er veel betere alternatieven. En je kunt een preset manager maken in Logic wel vergeten. Dat kan niet.

Welke typefout bedoel je BTW?

als je een toets indrukt preekt de Waldorf dit uit

Het idee bij een controller in Logic is vooral dat je die als vertaler kan gebruiken voor iedere willekeurige midi controller, b.v. de Microwave XT. Niet meer dan dat.
Een echte editor is hoe dan ook een goed idee.
 
Is er niet een van Sounddiver?

Bestaat dat nog?

Ik heb afgelopen weekeind die van 12decode aangeschaft. Werkt prima en de AU plugin werkt ook zoals gehoopt, de parameters verschijnen op de Logic Control. De licentie geldt voor beide editors dus ik heb ook meteen een editor voor de Microwave XT, altijd handig al is het maar als librarian.
 
dit kan toch alleen met rev.B
of heeft je microwave de nieuwe eproms

Wat bedoel je precies?
Ik heb de Microwave onlangs van een goede vriend overgenomen, het is een Rev A maar geen idee of er een update in zit.
 
Heeft niks met de rev versie te maken....er zijn er 2 (rev A en Rev B) en die hebben alleen te maken met de (filter) chips en wat cosmetische veranderingen. Wat van belang is dat je unit de juiste software versie heeft...en die kun je gewoon updaten.

Ik meen dat de laatste software versie 2.0 is. Op ebay kun je wel eproms vinden met je laatste software.


microWave in the hardware revision A
frontpanel dark metalic blue, not painted, anodized metal
rotary encoder has 52 ticks per revolution, has rippled, metal shaft with slot
uses Curtis CEM 3389 (Voltage Controlled Signal Processor)
"Included on-chip are a wide-range four-pole lowpass VCF with voltage controlled resonance, and three high quality VCAs, two of which pan the output signal of the third between two outputs."
LCD has black characters on green background
case is black
microWave in the hardware revision B
frontpanel is made from Nextel, gray-blue, silkscreening blurry, rubs off
high quality red dial
rotary encoder has 24 ticks per revolution, has even, flattened plastic shaft
uses Curtis CEM 3387 (low noise VC signal processor)
Was used also on the Waldorf WAVE.
"The CEM 3387 is a general purpose audio signal processor intended for applications requiring high audio quality. Vontained on-chip is a 3-pole low pass voltage controlled filter, cascaded to a 4-pole low pass VC filter with voltage controlled feedback path for Q enhancement (resonance): also included is a final voltage controlled amplifier which drives two additional VCAs for voltage controlled pan into left and right outputs."
LCD has green characters on black background
case is grey
 
Ik ben in ieder geval erg blij met de Microwave :)

Als het rauw moet dan heb ik nog een SPL Charisma (hardware) en SPL Twin tube (UAD plugin). Met de Charisma maak je van een hele sneue ritmedoos plop de meest heftige hardcore kick (vooral als je nog wat met een SPL Transient designer speelt), de Twin tube plugins is niet zo heftig (mijn mening) maar wel erg goed om net dat beetje extra aan de sound toe te voegen.

Het is wat mij betreft ook een voordeel dat er geen effecten in de Microwave I zitten, dat regel ik liever in de DAW.
 
Bitch, please....:dubbel: kunnen die mensen met internet "wijs"heden svp zo spoedig mogelijk worden afgeschoten :doei:

Toevallig heb ik een Microwave 1 cem 3389, je kunt dan als excuus zeggen dat bij gelijke instellingen nauwelijk een verschil met de cem 3379 waarneembaar is, maar waarom dat doen?
Een Roland MKS 80 rev 3 klinkt bij gelijke instellingen ook nauwelijks anders dan de rev 4, maar laat je die gedachte varen dan klinkt hij toch anders.
Of de één beter dan de andere klinkt is een questie van smaak, mijn voorkeur gaat uit naar de rev 1.
 
Back
Top