audio mixdown cubase

brundlefly

Nieuwkomer
Lid sinds
24 april 2016
Berichten
5
Beste mensen,

Ten behoeve van een demo wil mijn band dat ik mijn toetspartijen als wav aanlever: voor elke track een wav-file. Deze worden dan in een ander programma ingeladen en samen met de andere instrumenten (gitaar, drum enzo) gemixed en uiteindelijk gemastered.
Ik werk met cubase (5.5) en gebruik vooral VST/softsynths zoals sylenth en nexus.

Mijn vraag is nu hoe ik mijn tracks het beste kan exporteren naar wav?

Ik exporteer de losse tracks momenteel "as is" en maak geen gebruik van equalizers, compressors, filters enzo. Is dat aan te raden voor een export naar wav of gebeurt dat bij het afmixen? Is er een optimaal decibelniveau voor de export?

Ik dacht, jullie hebben daar vast meer ervaring mee dus graag wat tips om tot het beste resultaat te komen

Alvast bedankt!
 
Beste,

De tracks worden in de regel 'unprocessed' aangeleverd, behalve wanneer de EQ, compressie, filter, etc, noodzakelijk zijn voor een 'signature sound', waar niet aan getornd mag worden.
De optimale level zit rond de -18dBFS.

Je doet er wel verstandig aan om deze vragen ook bij de persoon, belast met het mixen/producen van de demo, neer te leggen.

Succes.
 
Exporteren als "as is" is het best, tenzij je filters gebruikt om je eigen geluid te maken.

Tijdens het afmixen willen ze graag de files zo droog mogelijk hebben, ze kunnen dan nog spelen met de galm en de EQ's (zoals een klein beetje 2 kHz eruit zodat de gitaren er weer beter uitkomen, minder galm op de toetspartijen zodat de zang weer beter in de mix vallen, en nog meer van dat soort trucjes)
Droge opnames scheelt weer veel tijd tijdens het afmixen en masteren.
 
Back
Top