karakteristiek van analoog filter

het gras bij de analoge buren is inderdaad groener :)

edit: owja, bij een hogere Q krijg je de fluittoon die in het tweede deel van mooh3.mp3 zit, dan gaat het filter zelf heerlijk oscilleren met een hele mooie nette golfvorm .
 
Het gras is inderdaad groener voor je oren.

Ik denk dat er een aantal factoren zijn die een analoog filter anders maakt dan de meeste digitale filters.
De meeste verschillen komen van non lineariteiten.

1) nonlineariteiten die ontstaan door verandering in amplitude van het ingangsignaal
Bij relatief grote ingangssignalen gaat het filter anders klinken, kortom vervorming. Ieder filter, met een andere topologie(Transistorladder, Diode Ladder, Sallen Key, State Variable ect), produceert andere artefacten. Het oversturen van het filter zit vaak standaard op een synth, bijvoorbeeld moog Rogue, daar kunnen de VCO's op overdrive gezet worden. Filters halen dus niet alleen iets weg maar voegen ook wat toe.

2) nonlineariteiten die ontstaan door verandering in frequentie van het ingangssignaal
dit is een wat subtieler verschil, de meeste filters hebben bijvoorbeeld een condensator voor de ingang, om de gelijkspanning van het ingangssignaal te halen, dit in combinatie met een weerstand zorgt altijd voor een hoogdoorlaat filter met een bepaalde kantelfrequentie. Als je de kantelfrequentie van een filter buiten beschouwing laat denk ik dat de frequentie karateristiek niet vlak is.

3)frequentieafhankelijke faseverschuivingen
ik weet niet hoe dat zit maar ik kan me haast niet voorstellen dat het niet gebeurd.

4)gain van het filter is afhankelijk van de q-factor van het filter, maar is ook niet helemaal lineair, en is ook weer frequentie afhankelijk.

Jouw filter klink dus te lineair. Lineair is voorspelbaar, hersenen houden wel van een beetje onvoorspelbaar. Behalve als ze het moeten vormgeven in software.
 
Origineel geplaatst door Roel
johnnybusca, is dit iets meer in de richting?
Dit begint er op te lijken, maar dat weet je zelf nu ook!

ps. Ik vond het gisteren gezellig!
 
Nord Modular

Nord Modular

Het is ook erg leerzaam om te kijken wat Nord Modular freaks allemaal gebouwd hebben om 'analoog' klinkende filters te bouwen. Installeer de editor (heb je de Modular niet voor nodig).. en download wat van die patches. Alleen het signaalpad nalopen en kijken welke onregelmatigheden ze met opzet gegenereerd hebben is erg interessant.

Erm.. je kunt het resultaat en dus ook het verschil niet horen.. maar dat is bij theorie net zo natuurlijk.
 
jaa! ik zal mijn nord modular editor weer eens installeren, heb alle 6000 patches ook nog :W

1 dingetje waar ik dan opver twijfel: als ik het a la modular ga doen, dan ga ik parameters van mijn filter aanpassen met andere zaken.. dat behoort wel tot de mogelijkheden maar ik weet niet of het filter zelf daarmee uiteindelijk geholpen is.
het filter op zichzelf moet zo goed mogelijk klinken, en als het filter "af" is dan kunnen modulaties aan Q en cutoff altijd nog gemaakt worden door een paar 'draadjes'.

p.s. weet je uit je hoofd een paar patches die een goede filter nadoen?
 
Ow interessant!

Trouwens, synths kun je ook in DSP's bakken schijnt het. ;)
Of komt dat daarna?
 
wie wil mij helpen

wie wil mij helpen

wie wil mij even helpen en met een beetje ruis (of natuurlijk met de ruis va het systeem zelf als dat kan :)) een analoog filter laten zelfresoneren, Q op ongeveer 70% en dan de cutoff zo rechtlijnig mogelijk van 0 tot einde en weer terug draaien
en het resultaat even als mp3 of wav richting mij bezorgen?

mijn dank is bij voorbaat zeer groot ...:biertje:
 
Origineel geplaatst door Roel
jaa! ik zal mijn nord modular editor weer eens installeren, heb alle 6000 patches ook nog :W

1 dingetje waar ik dan opver twijfel: als ik het a la modular ga doen, dan ga ik parameters van mijn filter aanpassen met andere zaken.. dat behoort wel tot de mogelijkheden maar ik weet niet of het filter zelf daarmee uiteindelijk geholpen is.
het filter op zichzelf moet zo goed mogelijk klinken, en als het filter "af" is dan kunnen modulaties aan Q en cutoff altijd nog gemaakt worden door een paar 'draadjes'.

p.s. weet je uit je hoofd een paar patches die een goede filter nadoen?

daar zit wat in, maar je kan het natuurlijk ook zo zien dat je succesvolle truukjes gewoon in je filter-routing inbakt....zoals bv ook veel moog filters het originele signaal laten "doorlekken" zodat ie ook bij hoge res nog steeds veel "ballen" heeft, kan je dat soort dingen meenemen in je geintegreerde design..... ik zou denk ik vooral aan het implementeren van non-lineair gedrag, feedbackpaden en "doorlekken" denken.... wat Craz al zegt: vooral de tutorials en patches van Rob Hordijk zijn hier denk ik essentieel
 
Die koeien (mooh) van je klinken uiteindelijk als een s/h doorgebakken stukje biefstuk. :)

Dit heeft geen ruk te maken met een karakterestiek analoog filter.

Dus ik stel voor om de naam van de draad te vervangen als "hoe maak ik een leuk geluidje".


Dit neemt niet weg dat je aardig bezig bent met leuke geluiden te maken.



:geslaagd: 8o)
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Die koeien (mooh) van je klinken uiteindelijk als een s/h doorgebakken stukje biefstuk. :)

Dit heeft geen ruk te maken met een karakterestiek analoog filter.

Dus ik stel voor om de naam van de draad te vervangen als "hoe maak ik een leuk geluidje".


Dit neemt niet weg dat je aardig bezig bent met leuke geluiden te maken.



:geslaagd: 8o)

let maar niet op het filter, zo interessant is het uiteindelijk ook niet geworden :P

dankjewel voor het complimentje over de geluiden :)
 
Origineel geplaatst door Roel
het was trouwens de virus c met analoog filter :)


de virus heeft geen analoog filter.
 
Back
Top