Synth CV naar pedal input?

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.716
Locatie
Utrecht
Kan ik gewoon CV naar pedaal inputs sturen van de gemiddelde keyboard synth of ligt het toch niet zo simpel? De ESQ-1 lijkt volgens de manual toch een stereo kabel nodig te hebben van een pedaal. Voordat ik ga lopen experimenteren en iets opblaas...kan het gewoon met een mono jack en dan wat envelopes of LFO's insturen?
 
Kijk uit met die pedaal ingangen! Zeker de zogenaamde swell of volume pedaal inputs hebben een specifieke Tip Ring Sleeve configuratie en het zou zomaar kunnen dat er spanning staat op een draadje waar je het niet verwacht. Dat soort pedalen dus sowieso nooit gebruiken als CV pedaal.

je moet alleen een pedaal aansluiten als de ingang goed gedocumenteerd hebt en je zeker weet dat de te gebruiken aansluiting precies bedraad is conform het specifieke pedaal.
 
sturen die pedaalingangen dan ook wel eens wat terug? Ik zat te kijken naar de ASR-10 en ESQ-1.
 
Ik heb deze vraag ooit ook wel een gehad en heb uit de antwoorden die ik ontving het volgende geleerd:

Een pedaal ingang is vaak een ingang die graag een variabele weerstand ziet (deze zit in het pedaal).
Wat je zou kunnen doen is een lichtgevoelig weerstand (LDR) aansluiten op de pedaal-ingang en de CV uitgang van je synth gebruiken om een lampje meer aan te sturen. Het lampje plak je vervolgens op de LDR en voila.
 
proberen met een beginwaarde van 0 en langzaam opvoeren
Bv vca ertussen hangen
Heb nog nooit iets kapotgemaakt zo
En anders hang je er nog een 10k weerstandje tussen
 
Ik heb het volgende gevonden in de manual:

attachment.php


"For use with an external control voltage, use a 2-conductor cable with the voltage at the tip and the sleeve grounded"

Hoe ground ik die sleeve dan?
Wat als ik negatieve voltages instuur?
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-07-03 at 11.54.37 AM.jpg
    Screen Shot 2016-07-03 at 11.54.37 AM.jpg
    40,7 KB · Bekeken: 42
Sleeve is altijd aarde
Voltage is altijd alleen positief nasr pedaal bv 0-5 volt
Negatieve waardes dmv offset in range opschuiven naar bv 0-5 volt en dmv instellingen op synth aanpassen
Klinkt ingewikkelder dan het is maar kan het niet anders uitleggen
 
Back
Top