Let's talk UI

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
De User Interface.. de knopjes, de sliders, de displays, de lichtjes.. hoe die gebruikt worden in een synthesizer maakt een gigantisch verschil in hoe het toestel overkomt bij de gebruiker.

Indien anderen op dit forum ook een interesse hebben in dit onderwerp, dan zou ik graag een thread starten over de UIs van synthesizers. The Good, Bad and Ugly. Geniale designs.. en debiele designs, etc..

Om een idee te geven van wat ik graag van anderen zou lezen.. hier mijn opmerkingen over de Yamaha AN1X UI: de ontwerpers ervan hebben toch een heel rare aanpak gebruikt om 2 quasi identieke problemen op totaal verschillende manieren op te lossen. De linkse groep draaiknoppen in combinatie met de Knob Paramater Group knoppen dienen om parameters te veranderen in een "matrix". De rechter groep up/down rocker switches gecombineerd met de row selector knop dient om een 2de parameter tabel te kunnen editeren. Beide oplossingen trachten hetzelfde probleem aan te pakken, maar ze doen het op totaal verschillende manieren. Links krijgt men een draaiknop om waarden te veranderen, rechts een rocker switch. Links krijgt men knoppen om de "matrix row" te selecteren, rechts krijgt men een draaiknop. Consistency: nul. What were they thinking? (Tussen haakjes, de AN1X is een fantastische sound source, zwakke UI niettegenstaande)
 
What were they thinking?

"Hoe kunnen we een CS1x-verpakking met andere paintjob het beste hergebruiken?"

Voor mij was de AN200 een bron van frustratie. Leuk dat er een editor bij zit, maar een stuk minder leuk dat er parameters zijn die je alleen via die editor kan gebruiken. Had er dan een shift-knop bij gedaan, of iets waarbij je met een paar obscure knoppencombi's er bij kon komen! Dan ben je niet aan de genade overgeleverd van een stuk software dat na 1999 geen updates meer kreeg. Idem met de Creamware Pro-12 - weer zijn sommige functies alleen bereikbaar via een editor, waarvoor ze ook nog zelfs een serial vragen! Absurd, maar te begrijpen als je nagaat dat die editor volgens mij ook gelijk te gebruiken was voor een Scope-kaart.
 
Interessant onderwerp!

Ik vind de UI van de AN1x een goed compromis om de vele parameters bereikbaar te maken.
De selectie groepen voor de VCO / VCF / VCA / MIX / LFO / EG & SYNC parameters en de matrix knoppen met draaischakelaar rij selectie en parameter up / down functie voor de vele overige synthese mogelijkheden.
Alle functie zijn in ieder geval zonder software te bereiken en te bedienen.

Bij de AN200 is dit veel beperkter mede vanwege het kleinere oppervlak wat beschikbaar is voor potmeters.

Bij de creamware ASB modules vind ik de keuze van direct bereikbare functies en alle overige functies via CC nummer te bereiken paramaters en functies ook een redelijke compromis.
De ASB modules zijn ook geheel zonder software te editten alleen heb je dus wel een MIDI controller nodig die alle benodigde CC functies kan uitsturen.

Ik geef toe dat in de ideale wereld je alle functies via direct access zou willen bedienen alleen wordt de kast dan niet alleen groter maar ook een stuk duurder en dat vinden Hollander natuurlijk weer leuk.
 
Ik vind zelf de Nord Lead 4 een schoolvoorbeeld van goed interface design. Alle soundshaping parameters zijn direct benaderbaar, shift-functies zijn alleen maar toegepast waar shift-functies ook logisch zijn en alles 'klopt'. Zelfs complexere onderdelen zoals het layeren van sounds en instellen van morphs/scenes zijn heel logisch en consequent toegepast. Van alle synths die ik ooit heb gehad vind ik het dan ook op afstand degene die het meest uitnodigt gewoon te gaan pielen en tot goede resultaten te komen.

Keerzijde is wel dat er wat beperkingen zijn met betrekking tot modulatie routing etc. wat gezien het digitale karakter niet nodig zou moeten zijn. Maar dan zou je waarschijnlijk wél met (sub)menu's en schermpjes moeten gaan werken waardoor het apparaat weer minder prettig werkt. De Virus TI2 die ik er naast heb staan kan al dit soort dingen wel, maar dan is het ook veel meer zoeken en moet je ofwel de menu's in of met de plugin editor aan de slag om de gewenste geluiden eruit te krijgen.
 
Qua modulatie routing vind ik het heel interessant de nieuwe Arturia MatrixBrute te vergelijken met een Moog Sub 37.

De Moog heeft 2 mod bronnen, en om de destinations te kiezen hebben ze een heel vernuftige manier gebruikt (die nb niet in de originele firmware zat): je houdt een knop ingedrukt in de modulator, en je draait (of klikt) gewoon gelijkwelk andere moduleerbare parameter. That's it. En op de Sub 37 is bijna alles moduleerbaar. Dus het instellen van de source->dest routing kan niet eenvoudiger. Het nadeel is wel dat je de resulterende routing niet kan zien (no LEDs, gewoon niets).

De MatrixBrute gebruikt die super-visuele matrix wel.. maar slaagt er niet in om de eenvoud van de Sub 37 te evenaren. Natuurlijk kan ie wel (veel) meer dan 2 modulatie routings aan, en ze zijn hoogst visueel. Vraag is wel of ze audio rates aankunnen?
 
Ik had een haat-liefde verhouding met de dominion 1.

Hoewel gebouwd als een tank, vond ik de draaischakelaars ( voor de golfvormen, modulatiebronnen etc...) helemaal niet lekker werken.
Voor de rest alles geweldig, maar voor die knoppen had ik liever switches gehad oid.

Ook is het superjammer dat je de synth echt recht van boven moet bekijken om de tekst bij de knoppen te kunnen lezen.
Een beetje schuin kantelen helpt niet genoeg.. je moet er echt recht boven hangen. Vond ik ook niet prettig.

voor de rest is de interface qua synth echt geweldig, alleen de arp en de sequencer nodigen niet echt uit tot programmeren, voor mij bestonden die eigenlijk niet omdat ik het echt kut vond om te programmeren.

Toch komt ie weer terug in de setup als ik groter woon, want megasound.
 
Deels met je eens ja Man-T. De sequencer gebruik ik ook niet of nauwelijks. Erg onhandig. Voor sequences gebruik ik midi. Voordeel is ook dat de ARP nu velocity gevoelig is :)

Qua knoppen nergens echt last van. Ken het ding inmiddels uit m'n hoofd dus de opdrukken boeien ook niet echt meer, maar snap de klacht wel ja, echt handig is de interface niet in dat opzicht. He voelt sowieso een beetje als een nucleaire reactor soms qua bediening, maar dat heeft ook wel weer wat :)
 
Back
Top