Elektron Analog Rytm Vragen/Tips/Tricks Topic

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Beste Sf-ers,

Omdat mijn ip geblocked is op elektronouds forum (terwijl ik er nog nooit iets gepost heb) :frons:
En omdat ik hem hier nog niet vond het: Elektron Analog Rytm Vragen/Tips/Tricks Topic

Kortom voor alle vragen over de Elektron Analog Rytm.


Om gelijk dan maar de spits af te bijten.

1) Er staat me iets bij dat je met de Machinedrum van alle machines tegelijk bijv, het volume kan verstellen. Kan dat ook met de Rytm?

2) Weet iemand hoe je een pattern en of track kan kopiëren van het ene project in een ander project? Een sound zelf lukt wel die sla je op om hem later te kunnen laden, maar met patterns en track informatie lukt dat niet omdat het lijkt alsof je ze niet kan opslaan?

Tip:

Wist je dat je in mute mode door function ingedrukt te houden je op meerdere sounds tegelijk een mute en unmute kan uitvoeren?

Thx all!
 
Een van de tofste features naast de vette soundengine vind ik advanced timing.

Function + page om in het scaling scherm te komen, dan kies je links onder 'mode' voor advanced timing.
Nu kun je per track het aantal steps instellen van 1-64 in het middenstuk. Je kunt dit met de cursor doen maar ook door het aantal steps in je stepsequencer aan te tikken.
'LEN' geeft aan na hoeveel steps de het pattern gereset moet worden (ik zet hem op INF zodat alle patterns met ongelijke lengte door blijven loopen zonder dat er een HAK in zit). Onder CHNG kies je na hoeveel steps een pattern change gedaan wordt.

Op deze manier kun je organische drums halen uit 16 steps bijvoorbeeld. I'm loving it :)

-C-
 
Een van de tofste features naast de vette soundengine vind ik advanced timing.

Function + page om in het scaling scherm te komen, dan kies je links onder 'mode' voor advanced timing.
Nu kun je per track het aantal steps instellen van 1-64 in het middenstuk. Je kunt dit met de cursor doen maar ook door het aantal steps in je stepsequencer aan te tikken.
'LEN' geeft aan na hoeveel steps de het pattern gereset moet worden (ik zet hem op INF zodat alle patterns met ongelijke lengte door blijven loopen zonder dat er een HAK in zit). Onder CHNG kies je na hoeveel steps een pattern change gedaan wordt.

Op deze manier kun je organische drums halen uit 16 steps bijvoorbeeld. I'm loving it :)

-C-

Nice, ik zag/hoorde dat ook terug in sommige presets uit die downloadbare banks op de elektron website. Vroeg me al af hoe dat gedaan was :okdan:
 
Je moet het even doorhebben en dan is het heerlijk. Ik gebruik het best wel veel.

-C-
 
Om gelijk dan maar de spits af te bijten.

1) Er staat me iets bij dat je met de Machinedrum van alle machines tegelijk bijv, het volume kan verstellen. Kan dat ook met de Rytm?

2) Weet iemand hoe je een pattern en of track kan kopiëren van het ene project in een ander project? Een sound zelf lukt wel die sla je op om hem later te kunnen laden, maar met patterns en track informatie lukt dat niet omdat het lijkt alsof je ze niet kan opslaan

Thx all!

1) nee dat kan niet met de rytm, tenzij je een performance macro maakt voor alle tracks

2) dit is idd lastig. Pattern kan je wel kopieren met fn+copy, volgens mij kan je die pasten in het nieuwe project

Nog een leuke truuc: lfo op samplenummer is erg koel. Verder natuurlijk de nieuwe trig conditions met probability trigs en fills.
 
1) nee dat kan niet met de rytm, tenzij je een performance macro maakt voor alle tracks

2) dit is idd lastig. Pattern kan je wel kopieren met fn+copy, volgens mij kan je die pasten in het nieuwe project

Nog een leuke truuc: lfo op samplenummer is erg koel. Verder natuurlijk de nieuwe trig conditions met probability trigs en fills.

Jammer! Dit wetende is het voor mij wel handig om gelijk een beetje in hetzelfde volume te werken.

Die tweede ga ik proberen! :okdan:

Die LFO destination kwam ik al een keer tegen idd ... soort wavetable krijg je dan :)

Trig conditions ga ik zeker op terug komen.

Thanks dude!
 
Draait bij jullie in de LFO de depth amount ook anders dan andere knoppen? En dan bedoel ik voornamelijk visueel. Alsof die soms niet helemaal goed reageert.
 
Ja, die draait bij mij ook iets anders.

Vraagje; is het mogelijk om track mutes op te nemen per pattern? Kan hier weinig tot geen info over vinden

Dit was voor mij een belangrijke tip qua samples laden btw:
 
Last edited by a moderator:
Vraagje; is het mogelijk om track mutes op te nemen per pattern? Kan hier weinig tot geen info over vinden

Als je de songmode gebruikt (die is echt heel tof, maar gebruik ik nauwelijks) kan je de mutes programmeren. Trackmutes per patterns snap ik niet helemaal wat je bedoeld, maar je kan ook met probability spelen, dat is wat ik doe in ieder geval.

Wat ik ook veel gebruik is performance mode... Als je een pad in performance indrukt en je switcht dan naar bijv. Mutes, blijft de parameter van het ingedrukte pad staan, totdat je weer terug gaat naar de perf mode...

Ik gebruik de rytm eigenlijk heel vaak als granular sampler ipv drumdoos, bizarre sounds krijg je eruit...
 
Thanks. Wat ik bedoel:
Binnen 1 project speel ik een pattern met alle tracks unmuted, als ik dan switch naar een ander pattern, dan wil ik niet dat die ook alle tracks unmuted heeft, maar bijv. alleen kickdrum en snare
 
Ja, die draait bij mij ook iets anders.

Vraagje; is het mogelijk om track mutes op te nemen per pattern? Kan hier weinig tot geen info over vinden

Dit was voor mij een belangrijke tip qua samples laden btw:
http://www.youtube.com/watch?v=FLBtFyJUxHw&list=FLIoce3Sn51Fwc4Rq8XNBzOw&index=2

Cool thx ... dacht al dat het meer in de os zat dan in een defect.

Wow ... de samples laden direct vanaf de +drive is echt een super tip voor mij. Ik zat me al allerlei situatie's in te beelden hoe met die minimale hoeveelheid van 127 samples om te gaan. En nu dus niet meer nodig :halleluja:okdan:
 
Thanks. Wat ik bedoel:
Binnen 1 project speel ik een pattern met alle tracks unmuted, als ik dan switch naar een ander pattern, dan wil ik niet dat die ook alle tracks unmuted heeft, maar bijv. alleen kickdrum en snare

Is dit niet mogelijk door een aparte kit te saven met die muted settings?
 
Thanks. Wat ik bedoel:
Binnen 1 project speel ik een pattern met alle tracks unmuted, als ik dan switch naar een ander pattern, dan wil ik niet dat die ook alle tracks unmuted heeft, maar bijv. alleen kickdrum en snare

Er zijn verschillende manieren, een aparte kit saven zoals in een eerder post kan, je kan ook scenes gebruiken met de gewenste mutes erin, of de songmode. Je kan ook patterns maken met mutes erin. Het is maar net wat je zelf prettig vind werken. Ik vind de scenes wel handig maar als je veel met performancepads doet is het misschien wat onhandig...
 
Bedankt voor de tips allemaal. En Glenn, volgens mij zit je met die methode nog steeds vast aan max. 128 samples per project. Iets om dat wat te omzeilen zijn (schijnbaar) sample chains/ slices. Maar daar ben ik nog over aan het inlezen..
 
Cool thx ... dacht al dat het meer in de os zat dan in een defect.

Wow ... de samples laden direct vanaf de +drive is echt een super tip voor mij. Ik zat me al allerlei situatie's in te beelden hoe met die minimale hoeveelheid van 127 samples om te gaan. En nu dus niet meer nodig :halleluja:okdan:

Ken je SDSdrop al? Kan je samples direct van je mac naar een padop de rytm slepen.
 
Bedankt voor de tips allemaal. En Glenn, volgens mij zit je met die methode nog steeds vast aan max. 128 samples per project. Iets om dat wat te omzeilen zijn (schijnbaar) sample chains/ slices. Maar daar ben ik nog over aan het inlezen..

Die 127 limit vind ik nog niet zo'n probleem. Het was meer dat die selectie ook maar uit 127 bestond. Nu het niet uitmaakt of je hem uit die 'preset' bank of vanaf de +drive haalt vind ik al een wereld van verschil.

Ben nog niet zover dus hoor graag van je hoe je met die sample chains en slices kan werken :okdan:
 
Ik had ergens een vraag over automation gezien. Via MIDI CC kan je veel parameters aansturen waarbij met channel je track sound kan selecteren. Zie Appendix C: MIDI in de maual.
 
Hoi,

Even vraagje tussendoor. Zijn er hier gebruikers die ook een OT hebben?
Lijkt het apparaat qua software veel op de OT?
 
Back
Top