Wat moet je allemaal regelen?

:okdan: En dan met name aan Mischa en NiFF.

Ik ben een keer bij Buma langsgeweest toen een project bepaalde vorm begon te krijgen. Zij vertelden mij dat het zinloos zou zijn om lid te worden voordat er "aktie" is waardoor hun 'in aktie komen'. (lees: Bijvoorbeeld airplay) Hij zei dat het weggegooid geld kan zijn, aangezien ze tot een bepaalde termijn met terugwerkende kracht werken. Het betreffende project is de mist in gegaan wegens gebrek aan ballen van andere deelnemers, en dus had de contributie aan Buma weggegooid geld geweest. Sorry da'k je nu tegenspreek Es-Kimo, maar dat is wat Buma me vertelde.

Auteursrecht is een vaag verhaal. Als jij bij de bushalte een melodietje bedenkt dan ben je op dat moment al de rechthebbende. Maar ja...hoe bewijs je dat 8 jaar later? Als je thuiskomt en het gelijk omzet in audio bijvoorbeeld...en vervolgens registreert op 1 van de vermelde manieren (bijvoorbeeld de envelop) dan heb je in ieder geval een streepje voor, mocht er ooit een 'conflict' komen.

Het totaalbeeld blijft een vaag verhaal waar volgens mij geen sluitend advies voor is. Hangt van je situatie af. Je zult kenners om je heen moeten hebben. Ik ben lid bij NTB en ben tevreden met hun kennis en de manier waarop ze je helpen. Heb nooit iets uitgebracht of iets dergelijks though...maar hoop dat binnen nu en een jaar wel te doen, aangezien ik besloten heb gewoon helemaal zelf verder te gaan. Maar dat is off-topic.

Euh...succes
 
Zijn er verer nog van die rechten-belangenorganisaties zoals:
NTB
BVpop

Ik weet zeker dat er nog eens een keer ergens hier een naam is genoemd en dat was ook iets daar kon je je bij aansluiten en dan hielpen hen je met advocaten, dingen omtrent je rechten etc. Moest je wel lid zijn voordat je je contract kreeg ofzoiets...

In ieder geval, nog meer van dit soort organisaties pleaz?!?!? :engel:
 
maar stel dat ik nu een plaatje maak die via via bij iemand beland die denkt :idea: daar kan ik wel wat mee hij brengt die plaat uit en t wordt een hit

ik denk wacht is ff da's mijn plaat aangezien ik thuis al mijn muziek bewaar en dan bedoel ik de .flp files (fruityloops) dus het "ontwerp" kan die jongen toch nooit bewijzen dat het zijn muziek is

gaat het in deze gevallen dan puur om in de wet staat dit regeltje: (verzin iets) en daar voldoet hij aan dus dan is hij degene die zijn naam er aan mag verbinden

en dan gaat het mij nu even niet om de centen maar ik vind het wel prettig dat mijn creatie ook bekend staat als mijn creatie
 
In dat geval zal je moeten bewijzen dat het van jou is. Als je de originele FL bestanden en audioloops hebt, is dat zo gedaan. Je zal er echter wel voor naar de rechter moeten, en een zaak moeten aanspannen. Advocaat en zo. Wordt best prijzig.
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
In dat geval zal je moeten bewijzen dat het van jou is. Als je de originele FL bestanden en audioloops hebt, is dat zo gedaan. Je zal er echter wel voor naar de rechter moeten, en een zaak moeten aanspannen. Advocaat en zo. Wordt best prijzig.

Ik mag toch zeker hopen dat de sjaak die het nummer van je jat, die kosten van jouw advocaat betaald?! Jij vraagt er toch niet om dat je nummer gejat wordt :erm:
 
nummers jatten mag niet er zijn net nieuwe afspraken gemaakt . bel anders een paar instanties die hier over gaan
 
naspelen .. nee heb het niet gejat heb het nagespeeld dat mag alsnog niet geloof ik
 
Ik vraag maar omdat het geloof ik is voorgekomen dat er bijv. van zombie nation of samba de Janeiro versies waren uitgekomen die eerder dan het origineel het publiek bereikten.
 
Een mooi voorbeeld is wel de overbekende MECADO cd's van een aantal jaren geleden :)
 
MECADO = rotzooi idd

en wat betreft die kosten voor een advocaat vind ik niet zo erg (als ik niet failliet ga iig) ik kan er echt niet tegen als mensen met de eer gaan strijken die ze niet toekomt zeker niet als ik me de #$%^&* heb gewerkt op iets en dr komt zo'n pipo ff tof mee doen

is t iets waar ik in tien minuten mee klaar was is het een ander verhaal maar ik heb een aantal dingen gemaakt (ook buiten muziek om) die ik koste wat kost op mijn naam wil houden
 
Ik las ergens in dit toptic dat het ook zin heeft om ingeschreven te zijn als je regelmatig optredens doet.
Dat snap ik niet. Je krijgt dan toch gewoon het voorafgesproken bedrag van de club waar je speelt?

Er zijn labels die niet willen dat je bij Buma bent aangesloten, omdat ze dan per geperste plaat een klein bedrag (was geloof ik een gulden) aan Buma moeten afstaan. Ipv dat ze dan Buma betalen krijgt de artiest van het label gewoon meer geld. Dat vindt ik een prima regeleing. Vooral voor muziek welke in een klein wereldje populair is en waarvan de oplages dus ook klein zijn.

Wil je overigens echt veel geld verdienen, dan moet je gewoon veel optredens geven. Die kunen erg goed betalen.


Kan je bij Buma opvragen hoevaak jou nummers in hun systeem voorkomen, om te bepalen of het zin heeft om je in te schrijven????
 
Ik heb vorige week het boek Artiest & Recht binnengekregen; echt heeeel informatief. Gaat over alles waar je in de muziekbizz mee te maken krijgt. Contracten, optredens, verzekeringen, belasting, alles! Voor zowel artiesten als managers, platenmaatschappijen, uitgevers, etc.

Een aanrader. Het is 700blz, maar dan heb je ook wat :)
 
Waar moet ik aan denken als ik een demo verzend? Design moet geen probleem zijn, dat kan ik zelf (2 grafische opleidingen). Maar hoe zit het met de informatie op de achterkant? Moet ik er een copyright symbool opzetten? Contactinformatie kan ik er wel bijdoen, wat ik ook zal doen, maar wat moet er nog meer vermeld worden (desnoods op de hoes zelf)?

Hoe werkt de titel van een demo? Aangezien ik 4 tracks op een demo wil branden ga ik er uiteraard vanuit dat het genoeg is voor een EP, maar lang genoeg niet voor een album. Moet ik het al een EP titel geven? Of noem ik het gewoon 'Artiest - Demo'? Hoe werkt zoiets?
 
Origineel geplaatst door Disorder
Waar moet ik aan denken als ik een demo verzend? Design moet geen probleem zijn, dat kan ik zelf (2 grafische opleidingen). Maar hoe zit het met de informatie op de achterkant? Moet ik er een copyright symbool opzetten? Contactinformatie kan ik er wel bijdoen, wat ik ook zal doen, maar wat moet er nog meer vermeld worden (desnoods op de hoes zelf)?

Hoe werkt de titel van een demo? Aangezien ik 4 tracks op een demo wil branden ga ik er uiteraard vanuit dat het genoeg is voor een EP, maar lang genoeg niet voor een album. Moet ik het al een EP titel geven? Of noem ik het gewoon 'Artiest - Demo'? Hoe werkt zoiets?

Ga je eerst maar druk maken om de kwaliteit van de muziek. De layout, titels, naamgeving, evt. album danwel EP opties etc. is allemaal bullshit in het begin. Der is geen A&R manager die een kneiter van een nummer laat schieten omdat de titel wat raar is en het kaftje van de demo niet in zijn favoriete kleur is.

Mensen maken zich er veel te druk om. Zorg gewoon dat het DUIDELIJK is. Alsof je een brief naar de belastingdienst stuurt. Kort, zakelijk, heldere vermelding van naam, email, telefoon etc.
 
Ik begrijp dat de muziek uiteindelijk veel belangrijker is, maar daar vroeg ik niet om.
 
Origineel geplaatst door Disorder
Ik begrijp dat de muziek uiteindelijk veel belangrijker is, maar daar vroeg ik niet om.

Ok, maar je wil toch weten hoe je een goede demo instuurt? Ik zal je vragen proberen te beantwoorden dan:

#Hoe werkt de titel van een demo?

Maakt geen reet uit. Noem het "4 tracks van Disorder"


#Aangezien ik 4 tracks op een demo wil branden ga ik er uiteraard vanuit dat het genoeg is voor een EP, maar lang #genoeg niet voor een album. Moet ik het al een EP titel geven?

Album, EP? Niet op de zaken vooruit lopen. Gewoon in je briefje vragen of er interesse is. Niet meer niet minder.
Als je een nieuw meisje leert kennen ga je het toch ook niet meteen over een huwelijk hebben?

#Of noem ik het gewoon 'Artiest - Demo'?

Ja, zo noem je het.
 
Het gaat er bij demo-tjes om dat je opvalt tussen al die andere meuk, dus een leuk hoesje is iig meer dan niks. En natuurlijk om de muziek, maar als je van plan bent het op te sturen zal je die wel goed vinden.
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van Snap dat die hun eerste demootje in een enorme doos (zeg 100x100 cm) hebben opgestuurd. Zo'n doos valt enorm op en de kans de de persoon die hem ontvangt het cdtje (of datje or whatever) na openen van de doos even draait is in ieder geval een stuk groter dan als je gewoon een cdtje opstuurt.
En iedereen weet hoe dat met Snap verder gegaan is...
 
Back
Top