Purple Blue - Free (extended edition) - verkrijgbaar op CD en cassette

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.297
Locatie
Nijmegen
Mijn synthwave album "Free" uit 2020 is opnieuw uitgebracht met 2 extra tracks op het netlabel Stargazing at Blank Skies uit New York.

Alle tracks zijn voorbij gekomen op dit forum en twee ervan in de Synthforum contest.
Ik zou de muziek zelf omschrijven als melodisch, catchy, atmosferisch en een tikkeltje cheesy retro synthmuziek. :)

Dit label biedt overigens hun gehele digitale discografie aan op Bandcamp voor slechts $1.
Daarnaast is alles verkrijgbaar op CD's en cassettes en die kosten $12 per stuk, exclusief verzendkosten.
Aardige constructie wellicht voor degenen die nog graag CD's en cassettes hebben.

 
Ik heb de nummers beluistert en dit vraagt gewoon om een uitgebreide reactie !!!


Prelude:

Begint met een mooie en sfeervol pianostuk om dan over te schakelen naar een pulserende sequence begeleid door fluweelzachte pads, een CS80-achtige brass en opnieuw de sfeerpiano.
Het arrangement is heel zorgvuldig in mekaar gestoken en geeft me regelmatig kippenvel.


Breeze:

Lekkere pad met heerlijke 80-ies drums en droog basritme. Heldere, afwisselende melodieën (beetje vraag-antwoord principe) ... knappe vondst. Ook hier zit de productie en arrangement weer top in mekaar. Dit zou zomaar bij Miami Vice passen (ik denk dat je dat wel al dikwijlder als compliment hebt mogen ontvangen ;) ).


Recharge:

Een actiestuk. Pulserende drive met een coole bassequence, overgoten met additionele sequences, kristalheldere leads. Arrangement vind ik ontzettend goed: na een vol stuk plots een drop om dan alles opnieuw in te zetten en aan te vullen met een toffe gitaarlead die de originele lead ondersteund/aanvult/afwisselt. Dit stuk "heeft mij volledig opgeladen :)".


Night Cruise:

Intro catapulteerde mij even naar "Crockett's Theme" maar dan met jouw eigen invloeden. Ook deze track is opnieuw van hoge kwaliteit met verzorgde leads, spannende baslijnen/sequences en een weelde van geluiden en effecten, inclusief opnieuw een elektrische gitaarlead.


Free:

Relaxt stukje muziek met een opzwepend ritme en arpeggio en opnieuw erg goed uitgekiend geluidspallet. Ook weer erg eighties ... I like it a lot :okdan:.


Elsewhere:

Ik krijg gelijk een heerlijk warme pad rond me gewikkeld die even later het gezelschap krijgt van een Jan Hammer drum en zweverige leads en aanvullende muzikale figuurtjes.


Hope:

Het slotstuk zweept de luisteraar opnieuw op. Stevige beat, spannende akkoorden en lead roepen een actiescene op. Ook hier heb je weer gewerkt met plotse drops en hernemingen en/of aanvullingen. Super ... werkelijk: super!




Er is geen enkel nummer waarvan ik kan zeggen: dit is wat minder dan de anderen. Je zet hier resultaten neer die gerust kunnen wedijveren met Jan Hammer of meer recentere beroemdheden zoals Kebu of Mr. Firechild ... alleen liggen jouw creaties dichter tegen mijn smaak aan. Ik kende reeds enkele van jouw nummers van eerder hier op het forum maar dat nam niet weg dat ik er opnieuw net zo van genoten heb als toen je ze de eerste maal hier postte :koffie:.

Algemeen over de nummers:

* Je gebruikt reverb heel oordeelkundig. Het is pertinent op de meeste nummers aanwezig en vormen een hoofdingrediënt van de algehele sfeer zonder dat er ook maar iets van de mix dichtslibt. Het is geen sinecure om dit onder de knie te hebben maar voor jou is dit blijkbaar heel natuurlijk. Top!

* In de bespreking per nummer komt het al dikwijls naar voor maar ik herhaal het hier nog maar eens: jouw arrangementen zijn echt van hoog niveau en je gebruikt moeiteloos technieken waar ik in de toekomst zelf ook inspiratie ga uit proberen halen (de drops bv). Dit doet me sterk vermoeden dat je een gedegen muzikale opleiding hebt genoten.

* Ook over de productie niets dan lof. Iedere song heeft een heel zorgvuldig uitgekiende mix waarbij ieder volume, iedere plaatsing in het stereobeeld perect op mekaar afgestemd is.

Ik kan niets anders concluderen dan dat dit een album is wat aandacht van de synthesizerliefhebber pur sang verdient (hopelijk krijg je die aandacht ook hier op het forum).

Kortom: een prachtig eindresultaat !!!

:halleluja

:doei:

Danny
 
Wow Danny, hartelijk dank voor het luisteren en deze uitgebreide review!!

Ik heb al een tijdje geen synthwave gemaakt en ben graag gevarieerd bezig, maar vroeg of laat ga ik er weer 's mee verder.

Qua productie geef je me eigenlijk "too much credit".
Inmiddels is mijn kennis op het gebied van mixen stukken verbeterd mede dankzij de opleiding Sound Education Nederland. Achteraf gezien ben ik daardoor tamelijk kritisch op bepaalde aspecten van sommige tracks, maar desondanks ben ik nog steeds trots op het resultaat.

Alles bij elkaar (Soundcloud, Bandcamp, Youtube, Spotify en andere streaming diensten) heb ik inmiddels duizenden luisteraars bereikt en dat is gewoon leuk.
 
Gaat beter dan verwacht met deze release. Maar dat komt voornamelijk omdat mensen in één keer alles digitaal aanschaffen van dit label.
Daarnaast zijn er een paar cassettes verkocht, dat vind ik wel cool.
Maar voor wie een Bandcamp verzameling wil aanleggen kun je bij dit label dus in één keer 231 releases aanschaffen voor € 1 of meer. Zitten best leuke dingen tussen van wat ik tot nu toe heb gehoord.
 
Back
Top