Minimalitische eurorack setup voor zweverige ambient/drone muziek

Rings kan zowel voor als na Clouds, geen probleem.

Het 'gebruikelijke' effect is de Clouds na de Rings. Instant space.
Clouds als input van Rings kàn - ter vervanging van de simpele 'klik' excitation (3e input). Allerlei audio is daarbij erg leuk, bijvoorbeeld contactmicrofoon (zelfs zo'n simpele die je vaak bij een instrumentstemmer krijgt) of audio.
Mijn favoriete Rings excitation is echter audio-rate (Maths) triggers - dan krijg je zo ongeveer een 'strijkstok' effect.

Voor een lollig minimalistisch non-traditioneel systeem ben je met de MI modules Peaks, Rings, Clouds al een heel eind.
Intellijel Audio Interface vind ik daarbij perfect voor het in-en-uitvoeren van external audio zonder gezeur met levels.
 
Die Rings module ben ik nog altijd niet helemaal zeker van of dat gaat werken.

Heb ondertussen wel een accountje aangemaakt op ModularGrid.

modulargrid_241030.jpg

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/241030

Mutable instruments Peaks, Mutable instruments Clouds, Intellijel μJack, is een optie (197 mA +12V | 29 mA -12V | 0 mA 5V).
Expert Sleepers Disting MK3, Mutable instruments Clouds, Intellijel μJack, is ook een optie (187 mA +12V | 47 mA -12V | 0 mA 5V).

Het zou nog nèt in een Mini Case passen, maar het hoeft niet perse.

Wellicht is het ook een beter idee om toch een (relatief goedkoop) multi-effects unit/pedaaltje er tussen te hangen naderhand i.p.v. extra (prijzige) eurorack modules.
 
Laatst gewijzigd:
Heb je tides al eens bekeken. Die kan je als oscillator, lfo of vco gebruiken. Clouds kan je sowieso niet mis mee gaan. Die gebruik ik in bijna elke patch die ik maak.

Rings is ook heel cool, maar het is eerder een geluidsbron dan een effect. Perfect voor "natuurlijke geluiden" zoals regenbuizen, snaren, bellen...

Is voor een kleine setup een multifunctionele module zoals maths niet altijd handig? Die kan envelopes, lfo's, attentuation, slew, ... Onlangs ontdekt dat die ook signalen kan boosten via attentuation (Smartphone naar channel 2 en 3 van maths naar clouds. Genoeg volume om clouds te oversturen).
 
Ik ben inmiddels voor de sampleslicer van Ginko gegaan en wil daarachter nog een module om het geluid wat uit de slicer komt te moduleren. Hoeft dus geen module te zijn die kan samplen, maar puur het geluid wat uit de slicer komt vervormen/manglen... Ik vind die phonogene erg interessant... Clouds ook... Hmmpppffff
 
Het zou nog nèt in een Mini Case passen, maar het hoeft niet perse.

Een Mini Case is leuk maar die zit nu dan ook direct vol hé, kan je geen kant meer uit als je met de tijd weer eens wat leuks ziet. Ik zou voor een 19'' rackje gaan, zo uit mn hoofd heeft Intellijel zowel zo'n rackje als voeding daarvoor. Die zou hiermee voor de helft vol zijn en heb je tenminste nog ietswat ruimte om uit te breiden. Er zijn trouwens ook wel goedkopere alternatieven dan 19''rack van Intellijel, hier zitten wel mensen die je kunnen vertellen waar je losse strips enzo kunt kopen om zelf een 19'' rackje inelkaar te zetten.
 
Mutable instruments Peaks, Mutable instruments Clouds, Intellijel μJack, is een optie (197 mA +12V | 29 mA -12V | 0 mA 5V).
Expert Sleepers Disting MK3, Mutable instruments Clouds, Intellijel μJack, is ook een optie (187 mA +12V | 47 mA -12V | 0 mA 5V).

Het is vrijwel gegarandeerd dat je met Clouds+Peaks al urenlang plezier hebt. Beide hebben zoveel modes dat je er al gek van kunt worden. Voor Clouds is er nog alternatieve firmware die je 2 extra nieuwe settings brengt (renonator en reverb), voor Peaks is er ook zoiets nog in de maak (in beta geloof ik).

Disting MK3 is ook geen verkeerde, wordt ook gewerkt aan nog meer mogelijkheden, (o.a. samples spelen vanaf sd card).

μJack is mijn meest gebruikte module 8o) Ik wil gewoon van mijn modular genieten zonder computer en/of mixer ellende, een hoofdtelefoon doet dan wonderen. Maar dit is heel persoonlijk.

En met Clouds: vergeet ook niet je smartphone of MP3-spelertje als input, daar kun je ook al lekker mee wegspacen. Ik zou zeker beginnen met Clouds, en 1 andere module. Lekker mee aan de gang gaan, dan weet je op een gegeven moment vanzelf wel wat de behoefte is voor een derde module.
 
Inderdaad, het zit dan direct propvol. Zowel qua ruimte als stroomverbruik. Dat laatste lijkt mij wel een probleem te worden op den duur.

De aankomende eurorack case van Moog ziet er wel heel mooi uit:
http://www.moogmusic.com/products/accessories/moog-60-hp-eurorack-case

En anders is er nog de Ikea optie:
http://www.synthtopia.com/content/2...et-paper-roll-holder-into-modular-synth-case/ :kont: :eureka:

Qua voeding lijkt de Tiptop Audio microZEUS wel geschikt (+12V, -12V, 5V). Of de iets goedkopere Acidlab POW (+12V, -12V).

Disting wordt het niet, gezien die geen random LFO heeft. Tenminste, in de handleiding staan enkel de saw/sine/triangle/pulse/square vermeld. Wel een toffe module op zich met al die extra functies en pulserende LED's.

De combinatie Peaks en Clouds zal in grote lijnen exact datgene bieden wat ik zoek. Mochten er ooit extra modules bijkomen, dan zijn die hoofdzakelijk ook alleen bedoeld om ná de interne Clouds reverb te plaatsen. Daarmee worden al een hoop modules/effecten uitgesloten. Het zal dan meer iets moeten zijn wat een gekleurd randje geeft aan de output van Clouds. Misschien iets van een distortion/overdrive.

Ik wil gewoon van mijn modular genieten zonder computer en/of mixer ellende, een hoofdtelefoon doet dan wonderen.

Precies! :halleluja
 
Het volume kan bijgesteld worden op de media player en via de in-gain van Clouds. Is het daarom niet gewoon mogelijk om mijn hoofdtelefoon (Sony MDR-7510, 24 Ohms) met een kabel (2x mono mini-jack > female stereo (mini)-jack) rechtstreeks op Clouds aan te sluiten?
 
Eventueel met twee van deze er tussen:
http://koma-elektronik.com/?product=koma-attenuator-cable

De kabels kan ik eventueel wegwerken in de behuizing. Het is een goedkope oplossing, maar of het werkt is een tweede...
Je zit dan al aan 25 euro voor twee van die Koma kabeltjes, waarvan je steeds per kant van je koptelefoon het volume moet regelen. Zou niet mijn keuze zijn. Ik zou eerder naar een kleine mixer gaan kijken, bv de Manhattan Analog MIX oid.

Peaks is een prima keuze voor modulatie, maar je zult er ook rekening mee moeten houden dat er geen attenuators op de Clouds zelf zitten voor inkomende CV signalen. Als je bv een modulatie instuurt van bv +5V op de inputs dan kun je de modulatie niet intomen, zal dus altijd extreem (maximaal) zijn. Extra attenuators zijn dus wel een must...
 
Tuurlijk heeft disting een random lfo. 3a is een sample & hold modus met verstelbare slew rate.

Dat is inderdaad een optie om een random LFO te krijgen. Er moet wel iets van een extern clock signaal in volgens mij. De videohandleiding was mij niet helemaal duidelijk.

Peaks heeft wel twee LFO's, onafhankelijk van elkaar en met een soort tap-tempo functie.

Je zit dan al aan 25 euro voor twee van die Koma kabeltjes, waarvan je steeds per kant van je koptelefoon het volume moet regelen. Zou niet mijn keuze zijn. Ik zou eerder naar een kleine mixer gaan kijken, bv de Manhattan Analog MIX oid.

Peaks is een prima keuze voor modulatie, maar je zult er ook rekening mee moeten houden dat er geen attenuators op de Clouds zelf zitten voor inkomende CV signalen. Als je bv een modulatie instuurt van bv +5V op de inputs dan kun je de modulatie niet intomen, zal dus altijd extreem (maximaal) zijn. Extra attenuators zijn dus wel een must...

De kabel truc is wel een getto oplossing natuurlijk (en eigenlijk nog steeds niet al te goedkoop inderdaad). Een maandje langer sparen dan maar. :D
 
Back
Top