modular setup voor ambient, waar beginnen?

nevels

Ingeburgerd
Lid sinds
2 november 2014
Berichten
38
Hoi.

Ik wil gaan experimenteren met modulaire synthese.
Om deze redenen:
- Ik houd van de 'immediacy', zonder DAW
- Het concept van je eigen complexe sound creeeren dmv een unieke set van modules
- Analoge sound

Mijn achtergrond:
Ik maak ambient muziek en perform dit ook. Dit heb ik in het verleden gedaan met ableton(+push) + externe (virtueel) analoge synthesizers, wat outboard effecten en veel midicontrollers. Alles met midi gesyncd via ableton.

Mijn vragen:
Ik wil een modulaire setup creeeren, in een esthetiek van ambient/drone/experimental. Ik wil dit gaan doen door oscillatoren te combineren met complexe modulatie (LFO's over LFO's, envelopes, sequences). Natuurlijk veel reverb en delays.
Waar begin ik met het kopen van modules, wat zijn goede merken?
Ik heb geen gigantisch budget, dus beginnen met een doepfer a100 case met wat basic dingen zou goed kunnen.
Zou ik ook midi kunnen sturen naar een oscillatormodule of moet ik dan een soort midi to cv iets gebruiken?
Hoe doen mensen het met volumecontrole van verschillende modules die je uit- of in- wil faden?
Alvast bedankt.
 
Er is zoveel mogelijk in eurorack land dat het advies van 100 verschillende mensen 100x anders zal zijn. Maar om even wat van je concrete vragen te beantwoorden:

- Je hebt idd een midi2cv module nodig of een extern kastje. Sommigen kunnen ook midi clock doorgeven wat vaak wenselijk is maar misschien met ambient niet.
- Volume regel je met attenuators. Wil je meerdere signalen in/uitfaden gebruik je vaak mixers (als er draaiknoppen op zitten zijn dit vaak de attenuaters), en wil je het volume ook met CV aan kunnen sturen gebruik je VCA's. Je hebt ook mixer/attenuator/vca modules in 1 zoals mutable veils.
- Er zijn haast geen slechte merken. Doepfer is vaak wel de beste prijs/kwaliteit verhouding en "immediate". Andere populaire merken zijn mutable instruments, intellijel en make noise.
- Een leuke lfo module is batumi, hier kan je lfo-'s op lfo's stapelen binnen de module. Heb je er gelijk 4
- FX zijn denk ik heel belangrijk in ambient, maar vaak erg duur. Clouds, zdsp en erbeverb zijn fantastisch en de qu-bit rt60 is ook leuk.

Verder kan je met 1 oscillator al dronen, zeker als het een wavetable osc is waar je het een een ander aan kan morphen (synth tech e350, erica synths black wavetable vco, sheep, orgone accumulator). Daarna kan je waar nodig filters toevoegen, envelopes, sequencers, trigger-generators, wavefolders, ring modulators etc etc
 
Als je echt 'analoog' purist bent dan valt al heel veel leuks af wat SB-SIX noemt; wavetable modules, Clouds, Erbe-Verb. Heb het allemaal, en je kan er heerlijk ambient mee maken, en zou het nooit weg willen doen.

Als je geen gigantisch budget hebt: inderdaad Doepfer, maar ook Erica synths Ladik, zelfbouw spullen (Befaco, Thonk/Music thing modular).

Heb sinds kort kunnen ondervinden dat een complexe osccilator ook zeer goed drone-baar is :halleluja Is even een andere manier van klank maken, in tegenstelling tot VCO/VCF e.d. Zie de Make Noise DPO / Endorpin.es Furthrrrr / Verbos Complex Oscillator / Sputnik Dual Oscillator. Ze zijn wel wat aan de prijs helaas.

Veel eurorack fans zweren overigens bij een 'gewone' mixer, en geen mixer module. Zelf hou ik er van dat ik met 1 apparaat ambient-plezier kan hebben, heb dus wat mixertjes en een Erbe-verb er in hangen.
 
bedankt voor jullie reacties.
ik zat te denken om te beginnen met twee oscillators, filter, lfo, delay en een reverb. Wat zou zoiets kosten?
Had het idee om een doepfer case (a100?) te kopen en daar dan langzaam modules in te bouwen..
later zou ik dan uit kunnen breiden met meer effecten, ringmodulatie, meer LFO's, delays.
bestaan er ook modules die samples kunnen afspelen?
hoe sequencen jullie oscillators?
zoveel vragen nog.. maar wil wel binnenkort beginnen. Ik begin dus echt vanuit niets, heb wel verstand van sound design, productie, mixage, compositie. maar echt eurorack bijna niets. Mijn grootste vraag is dus mijn eerste: wat is echt essentieel om mee te beginnen en hoeveel kost zoiets en is een doepfer case een goed idee?
 
bedankt voor jullie reacties.
ik zat te denken om te beginnen met twee oscillators, filter, lfo, delay en een reverb. Wat zou zoiets kosten?
Had het idee om een doepfer case (a100?) te kopen en daar dan langzaam modules in te bouwen..
later zou ik dan uit kunnen breiden met meer effecten, ringmodulatie, meer LFO's, delays.
bestaan er ook modules die samples kunnen afspelen?
hoe sequencen jullie oscillators?
zoveel vragen nog.. maar wil wel binnenkort beginnen. Ik begin dus echt vanuit niets, heb wel verstand van sound design, productie, mixage, compositie. maar echt eurorack bijna niets. Mijn grootste vraag is dus mijn eerste: wat is echt essentieel om mee te beginnen en hoeveel kost zoiets en is een doepfer case een goed idee?

* ik zat te denken om te beginnen met twee oscillators, filter, lfo, delay en een reverb. Wat zou zoiets kosten?
==> Check even http://modulargrid.net. Hier kan je je eigen rack samenstellen. Prijzen verschillen enorm, ligt aan je wensen.
* Had het idee om een doepfer case (a100?) te kopen en daar dan langzaam modules in te bouwen..
==> Prima plan. Of mdlrcase.com, mooie kastjes, betaalbaar Nederlands product, aardige gast.
* bestaan er ook modules die samples kunnen afspelen?
Jazeker, zoek maar eens op sampler in modulargrid.net
* hoe sequencen jullie oscillators?
Dat verschilt per persoon. Beatstep pro is een heel goed begin voor niet teveel geld. Verder kan je een midi2cv module pakken en sequencers in je rack hangen. Bij mij is het een combi van de analog4 met synapse, push met yarns, en eurorack sequencers.
* wat is echt essentieel om mee te beginnen
Wat jij denk ik wil zo te horen is starten met een mono subtractive voice. Dus essentieel is dan een VCO, VCA, Filter en envelopes. Bijvoorbeeld een fijne start zou zijn 2x dixie VCO, 1x Veils, intellijel quadra, doepfer sem filter, qu-bit rt60.
Je hebt dan een goeie subtractive voice, (semi)ringmodulatie via veils, goede FM mogelijkheden en leuke fx.
 
Wat ook een tip is om met een case te beginnen, en daarna een full-synth voice module er in te stoppen. Dan heb je direct al een VCO/VCF/LFO/EG wat volledig patchbaar is. Zie modular grid, en dan filteren op 'synth voice'. Bij de Moog mother zit er ook al een sequencer in, andere leuke zijn: Intellijel Atlantis, Pittsbugh Synthesizer Box/Block, Lifeforms.

Reverb ? Tja, de Erbe-Verb is wel vet, maar de prijs ook. Clouds kun je met alternatieve firmware ook als reverb gebruiken, maar daarmee kun je ook leuke ambient soundscapes maken. Echt een sampler is het nog niet, maar het lijkt er wel wat op.
 
Goeie tips van SB-Six en FadingCanvas, kan ik me (over het algemeen) ook wel in vinden. Staar je niet blind op dat het persé analoog moet zijn, er zijn juist ontzettend leuke digitale modules. Ik heb bv een Waldorf NW-1 wavetable osc en een MakeNoise Telharmonic erin hangen, zijn beide echt geweldige oscillators voor het betere drone-werk.

Mijn eigen ervaring is dat ik eigenlijk ook redelijk "safe" begonnen ben met in principe gewoon een standaard subtractieve synth na te bouwen in modulaire vorm. Nu 2 jaar verder merk ik dat ik dat minder interessant vind. Ik ben ook blij dat ik destijds niet voor een synthvoice gegaan ben, ondanks dat dat vaker aangeraden wordt. Voor de 1 zal dat misschien een goede start zijn, maar ik denk dat ik die dan weer redelijk snel verkocht zou hebben. Als ik nu weer opnieuw zou starten dan zou ik iig starten met minder oscillators en filters en veeeeeel meer utilities. Mijn tips: Turing Machine + pulses expander, 4ms RCD (of iets als MN Tempi), Wogglebug, mixers, vca's en logic spul (bv RYO).

En de allerbeste tip: begin met DIY. Ik ben een half jaar nadat ik met m'n modular begon met DIY begonnen en inmiddels is bijna de helft van mijn systeem zelf gebouwd. Er zijn ontzettend veel geweldige modules te maken en is echt niet moeilijk.

[Commercial blok]
Voor een simpele oplossing voor midi naar CV kun je bv een Doepfer MCV4 gebruiken (die ik toevallig te koop heb staan... :D). Een simpele delay zou bv de Decay Systems Khronos zijn, die zou mijn rack evt. ook nog wel mogen verlaten.
[\Commercial blok]
 
Ik heb bv een Waldorf NW-1 wavetable osc en een MakeNoise Telharmonic erin hangen, zijn beide echt geweldige oscillators voor het betere drone-werk.
Ja, die Telharmonic begon ook al op mijn wensenlijstje te stijgen. Wavetable spul is ook uitermate geschikt voor ambient/drone, heb er ook 2 die dat kunnen. Een Eowave weather drones lijkt me ook wel leuk, kost zo een 129 euri's voor een complete synth-voice ! Wel even zelf bouwen.
 
Goeie tips van SB-Six en FadingCanvas, kan ik me (over het algemeen) ook wel in vinden. Staar je niet blind op dat het persé analoog moet zijn, er zijn juist ontzettend leuke digitale modules. Ik heb bv een Waldorf NW-1 wavetable osc en een MakeNoise Telharmonic erin hangen, zijn beide echt geweldige oscillators voor het betere drone-werk.

Mijn eigen ervaring is dat ik eigenlijk ook redelijk "safe" begonnen ben met in principe gewoon een standaard subtractieve synth na te bouwen in modulaire vorm. Nu 2 jaar verder merk ik dat ik dat minder interessant vind. Ik ben ook blij dat ik destijds niet voor een synthvoice gegaan ben, ondanks dat dat vaker aangeraden wordt. Voor de 1 zal dat misschien een goede start zijn, maar ik denk dat ik die dan weer redelijk snel verkocht zou hebben. Als ik nu weer opnieuw zou starten dan zou ik iig starten met minder oscillators en filters en veeeeeel meer utilities. Mijn tips: Turing Machine + pulses expander, 4ms RCD (of iets als MN Tempi), Wogglebug, mixers, vca's en logic spul (bv RYO).

En de allerbeste tip: begin met DIY. Ik ben een half jaar nadat ik met m'n modular begon met DIY begonnen en inmiddels is bijna de helft van mijn systeem zelf gebouwd. Er zijn ontzettend veel geweldige modules te maken en is echt niet moeilijk.

[Commercial blok]
Voor een simpele oplossing voor midi naar CV kun je bv een Doepfer MCV4 gebruiken (die ik toevallig te koop heb staan... :D). Een simpele delay zou bv de Decay Systems Khronos zijn, die zou mijn rack evt. ook nog wel mogen verlaten.
[\Commercial blok]
@smartbits
lijkt me heel leuk zelfs om DIY te doen. Wat heb je daar allemaal voor nodig, komt daar solderen bij kijken?

Ik denk dat ik inderdaad heel ver kom met twee oscillatoren en heel veel modulaties/effecten. Ik hoef inderdaad niet per sé analoog, wist niet dat niet alles analoog is in modulaire synthese..
Ik houd niet zo van het idee van een kant en klare synthvoice, lijkt mij juist leuk om stap voor stap dingen uit te proberen.

bijna al te veel keuzes allemaal :') maar thanks voor de goede feedback. Gaat iemand van jullie toevallig naar ADE modular market morgenmiddag in het compagnietheater in Amsterdam?
 
Ik ben vanmiddag weer in compagnietheater te vinden en morgen avond speel ik daar ook.
 
En mocht je zin hebben, zaterdag hebben we van 13:00 tot 19:00 een modular event bij Denim City in de Foodhallen in Amsterdam.

Een aantal van de optredende artiesten maken drones en experimentele muziek. Je kan over de schouder meekijken en vast het een en ander vragen.

Hier wat meer info
 
lijkt me heel leuk zelfs om DIY te doen. Wat heb je daar allemaal voor nodig, komt daar solderen bij kijken?
Ja, solderen ontkom je niet aan.. ;) Maar is redelijk makkelijk hoor. Ik ben begonnen met een Velleman kitje (een mono versterkertje) van 15 euro zodat als het misging dat het geen al te groot verlies was. Mar zelfs die werkte al direct. Tweede kitje was al een 4ms RCD die ik nu nog bijna in al mijn patches gebruik. Ik had gelukkig wel wat ervaren mensen erbij die wat tips gaven, wellicht is er bij jou in de buurt ook wel een lokatie waar je wat ervaring op kunt doen. En anders wordt er in Den Bosch wel vaker een FAQ lab georganiseerd waar je onder begeleiding een kitje kunt bouwen.
 
Back
Top