Minimalitische eurorack setup voor zweverige ambient/drone muziek

Wootson

Ouwe rot
Lid sinds
29 Maart 2011
Berichten
1.428
Binnenkort wil ik (om diverse redenen) de overstap maken naar eurorack-land. Het doel van het systeem is het maken van zweverige ambient/drone muziek. Dus, meer gebaseerd op texturen. M'n oog is daarom gevallen op de Mutable Instruments Clouds texture synthesizer: http://mutable-instruments.net/modules/clouds/. Deze module lijkt me een uitstekende basis voor een minimalistisch eurorack systeem voor het benoemde genre.

clouds.png


Qua audiobron wil ik gebruik gaan maken van samples en field recordings. Deze zet ik dan op een kleine digitale media player (Sony NWZ-E585, reeds in bezit), die gekoppeld wordt aan de audio inputs van de Clouds module. Deze module vervormt dan het geluid tot texturen.

Om de texturen wat meer beweging/diepgang te geven, ben ik nog op zoek naar één, of een paar, extra modules. Hierbij kan ik wel wat hulp gebruiken. Hebben jullie nog suggesties?

Budget is max. €750 voor het totaal. En als het geheel past in een Doepfer A-100 Mini Case, wordt ik helemaal blij.
 
beweging = lfo's, envelopes, sequencers en random modules.
gezien de ruimte in een minicase moet je gaan voor modules die klein zijn maar veel functies hebben.
mutable instruments heeft ook wat modulatie sources, de Tides en Peaks

een dual of quad lfo met veel waveforms is fijn. vooral als crosmodulation mogelijk is. (VCLFO)
WoggleBug. goeie random source
wat is zelf heel prettig vind is een interface zoals de Pressure Points van MakeNoise in combinatie met een Maths
(grote kans is dat die minicase uit zo'n voegen gaat barsten)
 
Clouds is ieder geval een heel goed idee. Het is even uitvinden hoe alles werkt want de module is best complex. Qua modulatie zou ik ook eens kijken naar de synth tech e355. Deze geeft lfo's met hele bijzondere waveforms en morpht daartussen. Let wel dat je daarnaast ook attenuators nodig hebt. Je kan deze ook kopen in de vorm van kabeltjes (van koma).
 
Ik zou in ieder geval je idee van de Doepfer minicase laten varen en meteen voor wat groters gaan. Zowel fysiek, maar vooral qua power. Zo'n A-100 mini case kan maximaal 200 mA aan modules aan. Clouds alleen vraagt al 120 mA, b.v. een Disting erbij zetten gaat al niet want die vraagt 111 mA op de 12V rail. En met de 32 HP kun je naast de Clouds nog maar 14 HP aan modules kwijt dus moet je al consessies doen op basis van grootte van de modules i.p.v. functionaliteit.

In algemene zin moet je inderdaad denken aan modules met veel modulatie mogelijkheden, maar ook clock is essentieel als je wilt kunnen moduleren op basis van het tempo van je sequences.
 
Da's misschien nog wel het belangrijkste wat smartbits zegt. Een modular blijft nooit binnen een minicase. Ik zou het ook op de groei kopen. Het is altijd leuk om later nog eens wat bij te kopen. Sommige merken hebben leuke modules voor maar een paar tientjes. Dus zorg ieder geval voor genoeg ruimte
 
Ik zat serieus de afgelopen weken hetzelfde te bedenken. Samples door een modulair jagen. Ik heb een aira demora, dus die kan als laatste station dienen richting mijn mx-1 mixer. Het probleem is dat deze veel voeding nodig heeft. Wordt nog puzzelen welke case en/of voeding. Verder zat ik te denken aan de sampleslicer van Ginko Synthese en/of de grandpa van Bastl (ik heb al een microgranny, waar ik veel lol aan beleef) of/en uiteraard een clouds ja... maar dan... Er zijn zoveel modulatiemodules dat het duizeld.... Een aantal lfo's, een vca, een sequencer? wat filters.... Pffff

Ik wil niet je draadje kapen wootson, maar misschien kunnen we wat overdenkingen delen met het hele forum...
 
Ik gebruik mijn samplemodules (Phonogene, GrandPa en Radio Music) erg veel, ook in combinatie met Clouds. Geweldig wat je daar mee kunt en veel meer "happy accidents" dan met reguliere samplers. Die Roland vraagt dusdanig veel power dat je 'm m.i. toch beter los power geeft via zijn eigen adapter. GrandPa is erg leuk, maar als je al een MicroGranny goed geintegreerd hebt in je setup dan is de meerwaarde misschien niet zo groot en kun je beter kijken naar modules die een aanvulling op je arsenaal van soundmangling tools zijn?

Het fijne van de GrandPa is wel dat je je samples netjes kunt knippen voordat je ze in de module zet en dus makkelijker op tempo te syncen zijn. De Sampleslicer is meer gericht op het live samplen en daarna moduleren, exacte loops zijn dan wat lastiger (idem gaat op voor de Phonogene bv).

En wat de hoeveelheid keuzes betreft, tja... Aan de ene kant is het fijn, maar aan de andere kant wordt het daardoor misschien wel wat onoverzichtelijk. Het voordeel is dat er nou ook niet heel erg veel slechte modules zijn. Jezelf goed inlezen en video's bekijken helpt iig erg veel.
 
Heb net van de week een Radio Music in elkaar gesoldeerd, prima vriendje voor Clouds ! Als je het klein wilt houden: multi functionele modules zijn dan handig. Disting is fantastisch, Peaks kan er ook wat van trouwens, heb ook een Octocontroller die mega kan moduleren, attenuators kan inderdaad met een Koma kabeltje als het moet. Voor de vetste ambient klanken heb ik nog een Erbe-Verb.

In een modular werkt audio met iets van 10V, een field recording vanaf een externe bron via line out/in is meestal 4V o.i.d. Clouds heeft misschien wel wat gain, maar kan de 10V dan misschien nog niet helemaal halen. Zolang je het niet combineert met andere modulaire 10V bronnen zal je er waarschijnlijk niet zo veel van merken.

Clouds was voor mij ook het begin van modulaire ambient, pas op: verslavingsgevaar ! 8o)
 
De mini case is inderdaad niet de beste keuze. Ik meende te hebben gelezen dat die 400mA ondersteunde, maar dat valt toch tegen. Dat gaat hem niet worden.

Het volumeverschil is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. En qua main output wil ik gebruik gaan maken van een hoofdtelefoon, wat dan ook niet direct mogelijk zal zijn.

Dankzij enkele goede tips weet ik wel al wat het ongeveer moet worden:

  • Media player (stereo output)
  • Attenuator voor stereo line-level input naar stereo eurorack-level output
  • Mutable Instruments Clouds (stereo input)
  • Dual of quad LFO met tenminste een random-achtige functie
  • Audio-modifier/effects-ding (stereo input/output)
  • Line level stereo output via jack of mini-jack
  • Hoofdtelefoon
  • En wat kabels
 
De mfb dual lfo is een onderschatte module , 2 lfo's met cross modulatie, waarvan er 1 een random/noise optie heeft. Nuttige module voor weinig geld.
 
Attenuator voor stereo line-level input naar stereo eurorack-level output
Line level stereo output via jack of mini-jack

Ik zou beginnen zonder dit soort modules aan te schaffen. Clouds heeft een prima gain om je media player op Eurorack level te krijgen, heb je waarschijnlijk niks extra voor nodig. Voor de output zou ik gewoon een normale mixer gebruiken (als je die hebt uiteraard), een verloop kabeltje is dan voldoende. Al je geen normale mixer hebt dan zou je iets als een Intellijel Triatt kunnen gebruiken, kun je de andere twee attenuators voor andere doeleinden gebruiken.

Wat versta je onder een "Audio-modifier/effects-ding (stereo input/output)"?
 
Probeer je wensen te scheiden in patchable vs non patchable.
Als je op het eind wat reverb of chorus oid wil zonder patch en daarna een koptelefoon,
dan zou ik gaan voor een moderne Pgitaar multifx,
ik ben bv zelf blij met mijn Pod X3
 
Ik zou beginnen zonder dit soort modules aan te schaffen. Clouds heeft een prima gain om je media player op Eurorack level te krijgen, heb je waarschijnlijk niks extra voor nodig. Voor de output zou ik gewoon een normale mixer gebruiken (als je die hebt uiteraard), een verloop kabeltje is dan voldoende. Al je geen normale mixer hebt dan zou je iets als een Intellijel Triatt kunnen gebruiken, kun je de andere twee attenuators voor andere doeleinden gebruiken.

Wat versta je onder een "Audio-modifier/effects-ding (stereo input/output)"?

Op de website van de Mutable instruments Clouds module staat het volgende:
2-channel audio input (line-level, with pre-amplifier/attenuator).
2-channel audio output (modular level).
Gezien ik de audio input van de Clouds als main input wil gebruiken, zou dit voldoende moeten zijn in eerste instantie. Een mixer heb ik niet, en ik wil het graag puur eurorack houden qua functionaliteiten. Dus qua eindstation voor audio moet het iets worden met een stereo input en output. Geen geknoei met plugjes en stekkerdingetjes, gewoon de hoofdtelefoon rechtstreeks op de module.

Het "audio-modifier/effects-ding" mag een resonator zijn (de veilige keuze), of iets van een audio effect. Geen delay, want de volgorde van reverb-delay komt voor mijn gehoor nooit goed uit de verf. Een reverb zit al op de Clouds module, dus nog een extra reverb is misschien wat overdreven. Of is die Clouds reverb niet in iedere mode te gebruiken? Als niet, dan wordt het sowieso wél een reverb.

Probeer je wensen te scheiden in patchable vs non patchable.
Als je op het eind wat reverb of chorus oid wil zonder patch en daarna een koptelefoon,
dan zou ik gaan voor een moderne Pgitaar multifx,
ik ben bv zelf blij met mijn Pod X3

Of iets als een Strymon BlueSky, ook altijd fijn...

Het moet wel iets in de vorm zijn van een eurorack module. Geen los pedaaltje.
 
Laatst gewijzigd:
Overlappende noten kan, maar is niet perse hét doel. De media player bevat audiobestanden met bijvoorbeeld synth geluiden/akkoorden, of field recordings variërend van de natuur tot het stadsleven. Deze bestanden worden ingedeeld in playlists, met eventueel de shuffle functie geactiveerd. De stereo output van de media player komt dan binnen op de Clouds module. Van daaruit moet het stereosignaal naar de volgende module, bijvoorbeeld Rings.

In de handleiding van de Rings module staat wel het volgende:
Audio input for the excitation signal. Modular levels are expected!
Dat zou beteken dat de media player niet direct kan worden aangesloten op Rings. Tevens is het niet direct duidelijk of het nu een mono of een stereo audio input is. Dus het is maar even de vraag of het werkt ja/nee.

De module ná de Clouds plaatsen lijkt mij ook beter te werken. Dan gaat het getransformeerde/granular signaal de resonator in en blijft het odd/even effect behouden.
 
Back
Top