Aan alle Vermona Perfourmer MK2 gebruikers:

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
Hoi,

Ik heb sinds donderdag een Vermona Perfourmer MK2, en mijn eerste speelronden zijn uitermate goed bevallen. Wat een sounds! :)

Toch twijfel ik over mijn unit, of het filter wel goed is afgesteld.

Ik hoop dat gebruikers mijn twijfels kunnen wegnemen.

Ik ben over de komende 3 dingen niet zeker of het 'goed' werkt:

1) - Filter bereik:
Het filter bereik lijkt de onderste 25% en de bovenste 25% te negeren, wat de potmeter range bijna halveert. Hoort dit?

2) - Resonance Volume drop:
Bij standaard synths is dit altijd zo het geval, maar door het lezen van de review op greatsynthesizers dacht ik dat het misschien wat minder zou zijn. Volgens mij zag ik in de audio file een drop van 21 dB.
Noise in the audio path increases corresponding to adjustments in the filter resonance settings. Well, actually, to be exact, the overall volume increases. This behaviour is a little weird, which is why I contacted Vermona and asked them for an explanation. Thomas Haller kindly answered immediately.

„That’s correct. The amount of audio level increases corresponding to higher resonance settings. This is due to our special filter design. In most cases, there’s a loss in volume when filter resonance is raised. By modifying the filter design, we have compensated for eventual volume loss. Filter output level increases in direct relation to resonance settings.“ (Vermona)
http://greatsynthesizers.com/en/test/vermona-perfourmer-mkii-the-new-four-voice/

3) - Aftertouch filter response
De aftertouch kan het filter aansturen via midi. Maar als ik het test, dan is de filter response maar een klein deel (20% ?) van de hele filter range. Dus echte filter sweeps zijn dan niet mogelijk?

Hopelijk kunnen gebruikers van de perfourmer hier hun licht over schijnen.

Ik heb ook een video gemaakt wat de 'problemen' weergeeft. Ik stuur de perfourmer aan met een octatrack. En sorry dat ik tijdens de aftertouch test ook een klein beetje per ongelijk de pitchbend aanraak.

https://vimeo.com/147935084

Bedankt alvast!
 
De range: waarom zet je hem niet op een pure resonance sinus, sweep je door het bereik van je filter heen en kijk je dan via een spectrometer of een ander meetapparaat wat er werkelijk gebeurt?

Tenslotte als je onder 10Hz komt met je cutoff gebeurt er niks en boven de 22000Hz merk je ook niet zo veel. Maar het bereik kan bewust wat groter gemaakt te zijn zodat je negatieve en positieve modulators nog een beetje kunt opvangen.
 
Wat is een spectrometer?

Ik heb iig geen oscilloscoop nog, helaas... Net wel de resonance sinus test gedaan en de cutoff range waarbij de sinus hoorbaar is loopt van 3,5-7... op een schaal van 0-10. Ik vind dat best een kleine range.

Maargoed, hopelijk dat perfourmer gebruikers dit gedrag kunnen bevestigen dan wel ontkrachten.
 
Ik heb er geen uitgebreid onderzoek naar gewijd, maar heb even op mijn Performer Mk2 gekeken.

Het filter knopje is ongeveer voor 50% effectief inderdaad. Heb nog even 3 andere analoge filters getest hier, kan daar ook geen 100% response vinden hoor. 1 topfilter doet zelfs de eerste 50% zowat niks.

Resonance drop, ook niet echt wereldschokkend wat mij betreft. Ik heb er geen spectrometer studie van gemaakt, maar bij klinkt het ook zo ongeveer hetzelfde als in het filmpje zo te zien. Het is en blijft wel analoog spul natuurlijk, met bijbehorend response gedrag . . . ik zou geen strakke curves verwachten dus.

Aftertouch response: inderdaad, je hebt maar een deel van het complete filterbereik onder controle. PWM via de modwheel lijkt wel wat meer te doen.

Dus: het aftertouch is wat teleurstellend. Voor de rest: gewoon normaal analoog gedrag lijkt me.
 
Thanks voor het nakijken... Wil dit soort dingen toch even goed checken, aangezien ik nog binnen de 30 dagen terugsturen zit. Verder echt een te vette synth. Ga ik heel veel plezier aan beleven!
 
En bevestigd door Vermona zelf ook, dat het zo hoort...

over puntje 2, de resonance volume drop, zeiden ze dit:
"We changed that a bit as raising the volume on high resonance values also comes with raising noise level."

Good to know.
 
Briljant goed klinkende synthesizer (soort chameleon qua inzetbaarheid).

Oh ja, volgens mij zijn er wel meer liefhebbers hier :-)
 
Back
Top