Een megamix maken zonder volume-overdrive

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik wil wat house-liedjes aan elkaar maken, zodat je een megamix krijgt zoals bijvoorbeeld de Turn Up The Bass House Parties die begin jaren 90 verschenen. Deze bijvoorbeeld:

https://youtu.be/3-JYgu1-cBU

Ik wil dat doen met Audacity. Er bestaat ook VirtualDJ Home wat je gratis kan downloaden, maar ik kan daar niet echt mee overweg. Bovendien 'stretcht' de software de tracks automatisch om de snelheid synchroon te maken, wat echter de geluidskwaliteit niet ten goede komt. Ik bereken liever zelf de bpm en pas dan de sample-rate aan om de tracks synchroon te maken.

Als je twee tracks onder elkaar zet, zal het master-volume een stuk groter worden. Als beide tracks zijn genormaliseerd, zal dat volume overstuurd worden. Met crossfade heb je dat (als je het goed doet) niet, maar ik wil de tracks echt een stuk in elkaar over gemixt hebben, zodat je in dat stuk elementen van beide tracks hebt. Wanneer je bij het punt als de volgende track opkomt het volume bij beide tracks met -6 dB gaat verlagen, klinkt het ook niet lekker en de 'groove' gaat verloren.

Dus hoe creƫer ik zo'n megamix? Moet ik het volume alle tracks die ik wil gebruiken bij voorbaat verlagen met -6 dB en me dan niks aantrekken van de volumepieken die ontstaan wanneer de tracks gemixt worden. Of zijn er andere technieken en tips?
 
Ik beschik verder wel over Logic Pro X en de basic versie van Sony Soundforge. Misschien hebben die software meer mogelijkheden of plug-ins tot het realiseren van zo'n megamix. Ik weet verder niet echt wat rms-waarde inhoudt. (Ik vermoed trouwens wat jij bedoelt, is dat de tracks even 'vol' klinken. Ik loop vaak ook tegen het probleem aan dat de ene track 'dunner' afgemixt is dan de andere en daarom wegvalt: dan probeer ik een beetje te klooien met de compressor, high-pass filter en equalizer. Ik doe dan maar wat in de hoop dat het zo beter gaat klinken, maar zo kan je de track ook verpesten.)

Ik heb geen Ableton dus ik weet verder ook niet wat Voxengo Elephant en Waves L2 inhouden.
 
Voxengo Elephant en Waves L2 zijn plugins, die zitten niet standaard bij Ableton. Google ze maar even, het zijn allebij limiters.

Ableton gebruik ik om te stretchen, zo kun je tracks mooi gelijk laten lopen om te mixen. In Logic gaat dat niet zo goed.

RMS is de gemiddelde geluidswaarde van een track. Het klopt inderdaad dat er veel verschil tussen tracks zit, helaas kun je hier op volume na niet heel veel aan doen.
 
Back
Top