Probleem software editors Roland D50, iemand ervaring??

Timecop

Preset Manager
Lid sinds
22 mei 2003
Berichten
1.435
Locatie
Somewhere in the vast nothingness of space...
Heb al een hele tijd een Roland D50 en steeds weer twijfel ik of ik het ga verkopen of niet.. Het is een synth met absoluut heel veel potentie en volgens velen een van de best klinkende digitale synths die er zijn, dus zit ik iedere keer in tweestrijd.

Het grote probleem is dat ik de patches niet kan editten. Het kan uiteraard wel via de controls op de synth zelf, maar dat is zoveel menu-diving en daar wordt ik niet vrolijk van. En aangezien een PG1000 tegenwoordig duurder is dan de synth zelf zou ik graag gebruik maken van een software editor. Maar dat lukt me maar niet!

Ik kan wel patches van de D50 naar de computer sturen en andersom, maar het realtime editten lukt maar niet.

Heeft iemand ervaring met het editten van patches via de PC? Zijn er bepaalde instellingen op de D50 om hiervan gebruik te maken?
 
Laatste keer dat ik wat probeerde met mijn D50 en SysEx kreeg ik het met een librarian al niet eens voor elkaar om uberhaupt patches naar het ding te sturen.
 
Sanderd, de D50 librarian heb ik ook geprobeerd maar daaar lukt het ook niet mee...

Kan je aangeven wat er op de D50 in het menu Midi staat bij jou?
 
Laatste keer dat ik me hier in verdiepte was er iets met D50 sysex en opties voor zowel full als half duplex transfers. En gevoeligheid voor de bit-rate van de transfer. Maar met alle tips daarbij in acht genomen kwam ik alsnog nergens.
 
Sysex problemen zijn meestal terug te voeren op 2 oorzaken: timing (te snel, te korte pauzes tussen blokken etc) of te kleine buffers. Dat laatste zal in een dedicated editor wel in orde zijn dus het zal wel met de snelheid te maken hebben.
 
Ik heb hier even geen D50 aangesloten staan, maar ik kan mij herinneren dat deze twee modi had, one way en handshake. Voor de laatste moeten alle twee de midikabels zijn aangesloten op de editor en de synth. Verder zorgen dat memory protect uit staat, en niet spelen tijdens het editen. Waarschijnlijk heb je dit allemaal reeds in orde, dan weet ik het ook niet zo snel helaas. Editen deed ik toentertijd op een atari st.....
Oh ja, zorg dat midi thru in de editor uit staat.
 
Thanks Sanderd. Volgens mij is die van mij hetzelfde ingesteld, behalve de Local off.. Misschien is het dat.

Heb gisteren ook het CTRLR panel geprobeerd en ook daar geen succes. Het browsen van patches gaat goed, maar het editten lukt weer niet....
 
Heeft de D50 een menu waar je het sysex device kan instellen, misschien staat ie op 2 ofzo omdat een vorige eigenaar er 2 had ofzo.
 
Ch: 01
Control: B.Ch
SepCH:01
Omni:On
Local:Off
Deze instellingen (mis-)doen niets met sysex. Local Off dient enkel als je ook met een extern keyboard wil gaan aansturen. Sysex is midi-kanaal onafhankelijk.

Heb je enkele voorbeelden van de sysexstrings die je verzend ?
Mogelijk gaat daarmee iets fout.
Of staat er ergens een 'memory- of bulkprotect' aan ?
(ik heb geen D50...)
 
Nou het is opgelost hoor!

Bleek dat ik al die tijd niet wist dat er nog een tweede, derde en vierde menu zat onder het MIDI menu.... :stupid

Daar stond Excl op OFF, terwijl dit op ON moest staan!

Nu kan ik programmeren met zowel de D50Librarian als het CTRLR D50 panel!

Dank voor de hulp allen!
 
Nou het is opgelost hoor!

Bleek dat ik al die tijd niet wist dat er nog een tweede, derde en vierde menu zat onder het MIDI menu.... :stupid

Daar stond Excl op OFF, terwijl dit op ON moest staan!

Nu kan ik programmeren met zowel de D50Librarian als het CTRLR D50 panel!

Dank voor de hulp allen!

LOL Nou blij dat het gelukt is in ieder geval.

Die Ctrl.org controller werkt goed hoor. Ik heb hem naast de MidiQuest Roland Varios VC1/D50 draaien.

D50 is trouwens een van mijn all time fav synths..... Verplichte kost voor Tom Carpenter liefhebbers
 
Back
Top