Maschine MIKRO vraagjes

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Ik zit een beetje te kijken naar een Machine MIKRO mk2 midi controller.

Tot voor kort was ik niet zo onder indruk van zo’n ‘MPC die zonder een computer niks kan’, maar ik kan nu ook de voordelen zien t.o.v. de Akai’s. De MPC’s worden niet meer gemaakt, zijn vrij schaars en worden kwetsbaarder vanwege ouderdom.

• Maschine MIKRO
Ik heb al wat aardig video’s gecheckt en daarbij let ik vooral op de bediening op het apparaat zelf. Ik wil niet ‘muizen’ of naar een computerscherm staren. Die laptop wil ik liever niet aanraken eigenlijk..

Ik zie toch steeds veel video’s waar men de software laat zien en steeds bedient met de muis. Ik snap dat de ‘maat medium' Maschine beter workflow heeft maar met de 'small' schijnt ook alles te kunnen, al zij het wat omslachtiger.

Ik heb een paar vraagjes, ik kan de informatie nergens vinden namelijk:

1. Hoe edit ik midi info op de MIKRO zelf? Is er een midi event list per track? Dus kan ik bijvoorbeeld note C3 verschuiven van 3.01.000 naar 3.01.080?

2. Kan je per sample loop punt, loop length en ADSR instellen?

3. Kan je met een extern usb midi keyboard partijen inspelen, en daarna de notes editten (shift notes, delete bepaalde notes)?

4. Stel, voor je song koppel je pattern A naar B naar C. Kan je een filter opendraaien over deze 3 patterns heen? Is er een soort van ‘song mode’ waar je bijvoorbeeld een midi note over 3 patters kan laten spelen, zonder dat hij de note afkapt bij patternwisseling?
 
zijn er hier geen MIKRO gebruikers??
 
Hey, ik gebruik geen Mikro maar een Mk1. Alle Maschines gebruiken dezelfde software dus wat dat betreft werken ze allemaal hetzelfde. De Mikro heeft minder knoppen en maar 1 display wat betekent dat je of op veel meer knoppen moet drukken (menu's scrollen) of meer met je muis zou moeten doen dan op een Mk1,2 of Studio.

Hier antwoord op je vragen:
1. Hoe edit ik midi info op de MIKRO zelf? Is er een midi event list per track? Dus kan ik bijvoorbeeld note C3 verschuiven van 3.01.000 naar 3.01.080?
Het kan met Nudge note, maar het werkt nogal omslachtig om het zo aan te pakken. Met een muis is het 1 klikje en even slepen. Met de controller kan het wel, maar is het veel meer gedoe dan je wil.

2. Kan je per sample loop punt, loop length en ADSR instellen?
Als je een sample laad, wordt er het in een Sampler gezet. Deze Sampler kan je zien als een een program/keygroup was bij Akai samplers. Je kan in de Sample-edit de start en endpoints zetten en ook looppoints (en crossface) punten bepalen. De ADSR, filter en modulaties kan je er ook allemaal instellen. Dit wordt allemaal per Sampler (1 Sampler per Pad) ingesteld. Je kunt wel meerdere waves laden in 1 sampler, maar die kun je niet afzonderlijk editten. Dat kan je wel doen als je meerdere pads gebruikt en ze aan elkaar koppelt in een triggergroup.

3. Kan je met een extern usb midi keyboard partijen inspelen, en daarna de notes editten (shift notes, delete bepaalde notes)?
Ja, je kan per pad vanaf extern midi noten inspelen in je Pattern. Dit wordt dan weer gegeven in een pianoroll. Om die noten zichtbaar te maken moet je in de Keyboard-mode zijn. De noten kan je editten. Dit werkt met een muis veel sneller dan met de hardware controller. Zie 1.

4. Stel, voor je song koppel je pattern A naar B naar C. Kan je een filter opendraaien over deze 3 patterns heen? Is er een soort van ‘song mode’ waar je bijvoorbeeld een midi note over 3 patters kan laten spelen, zonder dat hij de note afkapt bij patternwisseling?
Je kunt in Maschine zowel lange loops als korte loops over elkaar heen gebruiken. De automation wordt opgenomen in de patterns. Waarschijnlijk krijg je wel verspringing als je patterns achterelkaar plakt die je qua automation over wil laten lopen. Als je dit echt vloeiend wil doen, kun je dat doen door er 1 pattern van te maken (de midi noten achter elkaar te plakken) en daarna de automation te recorden. Op Youtube ook wel wat video's over te vinden denk ik.
De note kapt als als hij op ADSR of ADH staat en een pattern ophoudt. Bij oneshot blijft hij gewoon spelen. Als je de note langer wil laten duren maak je de pattern gewoon langer.

Qua Mikro vs de anderen, ik zou voor een tweedehandse volledige gaan, qua geld niet zo'n groot verschil en qua gebruiksgemak een stuk meer waard denk ik. Behalve als je er veel mee wil gaan reizen of heel klein woont ofzo. :D
 
hey, bedankt voor je uitgbreide reactie :okdan:. Ik zag nergens voorbeeldjes van die 'Nudge note', of die andere dingen waar ik naar vroeg.
 
Back
Top