Saturatie met een cassettedeck

Je kan natuurlijk ook op CONRAD kijken.

:geslaagd:

Ik heb onlangs gelezen dat dit (om te satureren) niet de beste tapes zijn. Voornamelijk metal tapes, of DA-X van TDK schijnen hier erg goed in te zijn, mits je cassettedeck ook van degelijke kwaliteit is.
 
ik gebruik deze voor tape saturatie.
maar ik heb niet het idee dat het zoveel uitmaakt voor mn sound....msschen omdat er geen dolby of de bias niet regelbaar is....
 

Attachments

  • cassette-hub.jpg
    cassette-hub.jpg
    62,5 KB · Bekeken: 144
ik gebruik deze voor tape saturatie.
maar ik heb niet het idee dat het zoveel uitmaakt voor mn sound....msschen omdat er geen dolby of de bias niet regelbaar is....

Een usb hub?? :p
 
Dat ziet er zeker interessant uit. Ga ik ook eens naar kijken. Desonankds ga ik a.s. een Akai 4000DS MK2 ophalen :) Even leuk mee experimenteren. Wat ik me afvraag is welke tapes ik het beste daarvoor kan kopen?
 
flauw grapje....lekker naar de kringloop gaan en een mooi deck scoren die metal tapes kan hebben.
 
Voor je akai ga je normaal gezien LPR35 tapes moeten gebruiken. Andere varianten kunnen, maar moet het deck waarschijnlijk opniew op afgeregeld worden (BIAS). De andere tape soorten zijn ook ruwer voor de koppen. Je kan er loeihard op opnemen (duurt dus langer voor je saturatie bereikt), maar omdat ze zoveel metaaldeeltjes bevatten, schuren ze je koppen erg hard. Ja zelfs GX koppen. Enne, je wiskop is een gewone kop.
 
Ik vroeg me al een tydje af wanneer mensen over dit onderwerp zouden beginnen.
Heb zelf en ouce Nakamichy bx100e cassetten deck en elke keer als ik en bandje daarop beluister
verbaas ik me hoe sherp en zuiver het klinkt ,zoveel mooier en beter dan welke mp3 dan ook.
Gebruikte meestal tdk bandjes en soms sony meeste zijn al 20jaar of ouder ,maar klinken alleemaal nog helder
 
Ik heb nog een vintage Akai GX-cassettedeck ter asiel, op zoek naar een liefdevolle nieuwe eigenaar. Foto's en informatietekst moeten nog gemaakt worden. Wat zou zo'n deckje uit begin jaren '80, in zwarte kleur en met houten achterkant nog kunnen opleveren?
 
Ik ben bang hooguit een paar tientjes. Heel Marktplaats staat vol met oude cassettedecks..
Het zijn mooie machines, maar ja er staan helaas wel heel erg veel van op de 2ehands sites te koop.
En wat dacht je van de recycleshops.. Vitrines vol met die spullen.
 
Alles meer dan vijf euro is welkom. Maar voor minder dan de verzendkosten, plus de vergoeding evan, ga ik hem niet versturen. Je hebt altijd met garantie te maken, en dan kan twee keer heen en weer sturen voor een cassettedeck niet uit.
 
Ik heb sinds een paar dagen de Akai 4000DS binnen en vandaag voor het eerst mee gestoeid. Nu stuit ik tegen een vervelend probleem. Op het moment ik vanuit de DAW het signaal opneem in de taperecorder, slaat de linker vu meter bijna 6dB harder aan dat de rechter. Dit terwijl de volume knoppen gelijk staan ingesteld. Hoe kan dit? Als ik het dan vervolgens terugstop in de DAW, dan zie je dit ook duidelijk. 1 signaal is dan veel harder dan de ander. Als ik dan, tegen beter weten in, de rechterkanaal geforceerd harder zet zodat ze op gelijke volume staan, dan hoor je op die kanaal dat het weer iets te geforceerd is. Enig idee hoe dit kan? Kan dit te maken hebben dat ik een verkeerde tape erop heb gezet die niet correct met de recorder is afgesteld? Er zit nu een Maxell tape op..
 
Klinkt een beetje als dat de koppen niet netjes uitgelijnd staan tov de tape. Je kunt even kijken of het
er een beetje jofel uitziet (tape die niet aanligt, scheve koppen etc..).
Zo niet, dan moet er een service aan gebeuren. Kan je zelf doen, maar het is geen simpele klus.

For the record, ik ben zelf geen kenner of reparateur. :D


Ik heb soortgelijk iets met mn Tandberg.


Wat je vast ook wel al gemerkt is dat je je signaal idioot ver in het rood erin kunt stoppen en toch nog een "redelijk"
opgenomen signaal terug krijgen. Tape is nice. :D
 
Laatst gewijzigd:
............, slaat de linker vu meter bijna 6dB harder aan dat de rechter. Dit terwijl de volume knoppen gelijk staan ingesteld........


Informeer of de vorige eigenaar aan een van kanalen een opamp en/of weerstand heeft vervangen.
Er zijn opamps die halveren, verdubbelen of 1:1 doorlaten, en de typenummers verschillen vaak maar één nummer; een SSM2143 verwisselen met de SSM2141 is een 6dB verschil in volume.
Ook de verkeerde weerstand (bijv. 3 Ohm i.p.v. 3 kOhm) in het signaalpad zal een 6dB verschil veroorzaken.

Succes.

P.S. Dit is niet gebasseerd op kennis van dit specifiek apparaat, maar ervaring met andere audio apparatuur.
 
Back
Top