Saturatie met een cassettedeck

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey,

Alleerst, mocht hier al een thread van bestaan, dan hoor ik dat graag. Kon hem namelijk niet vinden op het forum :)
Wat ik mij afvroeg is het volgende. Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van tape-saturatie. Nu heb ik hier thuis een oude JVC KD D-10 deck liggen, waarbij ik vandaag voor de grap een TDK SA-X tape voor heb besteld. Nu wil ik mijn hele mix erin gooien en snap ik dat een reel2reel beter is, maar daar moet ik toch eventjes voor sparen :)
Nu heb ik een blauw/groen/paars vermoeden dat deze tape natuurlijk niet geheel tot zijn recht komt, gezien de deck (denk ik) low-end is. Nu is mijn vraag: bestaat er een cassettedeck die aan te raden is, waarbij de kwaliteit best goed is? En met 'kwaliteit' bedoel ik dat b.v. de SA-X tape, maar b.v. ook een metal tape (zoals een TDK-MA) beter tot zijn recht komt en het inkomende signaal hoger gezet kan worden en ik van meer saturatie kan genieten? En bestaan er ook cassettedecks die hoger gaan dan 1 7/8 ips? Of anders gezegd, bakken die hoger gaan dan 15Khz? En dat allemaal voor een paar tientjes? Of ga ik dan veeuull te ver met mijn eisen?
Hoe dan ook; is er een bak die overall goed scoort? Uiteraard ken ik het bestaan van b.v. Nak Dragon decks, maar dan kan ik net zo goed een reel2reel kopen :kroon:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!
 
Ik heb mijn eerste album in 1989 direct vanuit midi en met live spel op een Solina String-Ensemble gemasterd op een TDK MA tape en dat klonk prima omdat er geen geluiden op voorkwamen die hoger gingen dan 16 kHz. Bandverzadiging was toen nog geen doel. Later ben ik overgegaan op een vierporencassettedek van Vestafire met dubbele snelheid en dbx. Die kon geen metaalcassettes verwerken. Alle midi ging direct op DAT, dus zonder verzadiging. Twee cassettes en een cd mee gemaakt. Later heb ik twee albums geremasterd met een Tascam viersporendek, typenummer 244, als ik me goed herinner. Dat soort decks wordt hier nog wel eens aangeboden. Omdat ik het effect miste met mijn digitale mixers heb sinds kort een Portico tape emulator van Rupert Neve die zo duur was dat ik hem af en toe wel wil verhuren. Daarmee heb je bandverzadiging zonder het geklooi met band en een frequentiebereik tot 20 kHz..
 
Bedankt voor de antwoorden :)
De Portico tape is wellicht interessant om te huren. Waar kan dit?
Voorlopig zal het kopen daarvan helaas buiten mijn bereik liggen. Bij het kopen van iets, denk ik eerder aan een Revox A77. Ik hou wel van een beetje kleur :) tot die tijd even lekker experimenteren met een bescheiden cassettedeck. Vandaar mijn vraag of iemand het ook weleens op deze manier heeft gedaan, wat zijn ervaringen zijn en of er kleine geheimpjes van in omloop zijn voor een paar tientjes.
 
Cassettedeck klinkt eigenlijk echt te slecht. Nou doe ik niks met plugins maar juist voor iets als saturatie op een makkelijke manier voor zo weinig mogelijk geld zou ik eens wat plugins uitchecken. Zitten vaak veel opties op terwijl je met een cassettedeck vaak maar 1 optie hebt; zo hard mogelijk insturen en god zegene de greep.
 
Hmmm.. zal het gauw genoeg uitproberen (zodra de tape binnen is). Ik heb zelf idd plugins ervoor, maar het lijkt me gewoon leuk om het eens met hardware te proberen. En voordat ik er een paqr honderd aan uitgeef, het eens op kleine schaal geprobeerd te hebben. Ik zie ook redelijk vaak bandrecorders voorbij komen voor een paar tientjes. Meestal 7.5ips. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
 
dat zijn leuke dingen, die kleine akais.
over het algemeen vraag ik mij af wat eerder verzadigt: de band zelf of de elektronica eromheen. dat verschilt nog weleens per apparaat.
 
En wat met een hifi videorecorder, vraag ik me af :)
 
Er zijn profi video dingen te vinden waarbij je kan kiezen of het audiospoor de gehele band pakt geloof ik... das wel gaaf hoor!
 
En wat met een hifi videorecorder, vraag ik me af :)

Inderdaad. Je kunt toch ook audio opnemen via een VHS-recorder? Lijkt me wel een tof alternatief i.p.v. compact cassettes.
 
De band van een VHS is toch veelste breed? Volgens mij kun je het geluid niet eens zo ver pushen zodat je dat effect krijgt.. Kan me herinneren dat ik dit ooit heb gelezen ergens.

Maar goed, ik heb zelf nog een 8 sporen recorder staan die op dubbele snelheid opneemt.
Gebruik die nog regelmatig om demo's op te nemen (stereo wel, niet alle sporen apart), of om subbassjes/drums op te vrolijken.
De muziek die ik maak past het ook wel bij, dat 'lo-fi' overstuurd geluid ghehe
 
Misschien dat ik er een 4000DS mk2 bij ga halen. Kost maar een paar tientjes. Lijkt me een goede experimenteer recorder :)
Het is een 7.5ips recorder. Ik lees dat een 15ips recorder beter zou klinken. Waar ligt dit eigenlijk aan?
Want de 4000ds mk2 heeft een bereik tot 23khz op 7.5ips. Wat voor factoren spelen nog meer een rol in het voordeel om op 15ips op te nemen?
 
Vraag me trouwens af.. hoor je in de praktijk ook echt verschil tussen 7.5ips en 15ips op een recorder die beide dezelfde frequentiebereik hebben? Of moet je dan echt goed luisteren?

Ik heb daar geen ervaring mee, aangezien ik nooit 15ips tapedecks heb beluisterd. Maar er zit vast verschil in anders zouden ze het niet verkopen voor de profs. :)
 
Vraag me trouwens af.. hoor je in de praktijk ook echt verschil tussen 7.5ips en 15ips op een recorder die beide dezelfde frequentiebereik hebben? Of moet je dan echt goed luisteren?

Maar natuurlijk hoor je daar verschil in.. Bedenk even dat het verschil tussen 7.5 en 15 ips 2x zoveel tape oppervlakte is.
7,5 klinkt gruiziger, je stopt simpel weg dezelfde informatie op 7,5 inch per second tape snelheid, 15 inch per second heeft een hogere resolutie.
 
De reden dat ik dit vraag is omdat je geneigd bent om te denken dat 15ips per definitie mooier/beter klinkt dan 7.5ips en kwalitatief veel steviger rechtop staat. Ikzelf ben op zoek naar een bepaalde sound, vooral zoals dingen eind jaren 70, begin jaren 80 klonken. Beetje ruis, hier en daar lichte wow en flutter en inderdaad een beetje het gruizige. Het hoeft voor mij niet allemaal uber clean. Veel headroom zou ik overigens wel enorm op prijs stellen, maar dat zie ik meer als een luxe. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van horen en daarop inspelen, echter heb ik geen -of- ken ik niemand met een 15ips bak, zodat ik het kan vergelijken. Ikzelf ben filmmaker en tesamen muzikant waarbij ik voor mijn tracks video's ga uitbrengen. Het zal daarom niet alleen bij thuisgebruik blijven.

Overigens ook een interessant draadje: http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-145105.html
 
Back
Top