Tinnitus- Oplossing in zicht voor oorsuizen

Geen instrument, maar omdat ik het een paar keer voorbij heb zien komen en mensen die stoppen met muziek maken etc. Toch maar even onder belangwekkend nieuws geplaatst.

Er lijkt eindelijk een oplossing in de maak voor chronische tinnitus. Een Amerikaans bedrijf heeft een apparaat ontwikkeld dat het oorsuizen moet verhelpen. De eerste tests zijn alvast beloftevol: meer dan de helft van de proefpersonen werd van ‘de piep’ afgeholpen.

Tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, is een aandoening waarbij je sis-, fluit- of pieptonen te horen krijgt in één of beide oren. De kwaal wordt voornamelijk veroorzaakt door langdurige blootstelling aan lawaai. Volgens de officiële cijfers zou on*geveer tien procent van de Belgen al eens last hebben van tinnitus.

Tot voor kort werd chronische tinnitus als ongeneeslijk beschouwd, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Het Amerikaanse bedrijf MicroTransponder heeft een apparaat ontwikkeld, The Serenity System, dat het oorsuizen moet verhelpen. Het gaat om een zender, zo groot als een luciferdoosje, dat gekoppeld is aan een hoofdtelefoon. Het toestelletje stuurt voortdurend stimuli, korte piepjes, naar de nervus vagus, een van de twaalf zenuwen die direct uit de hersenen ontspringen. Door die tooncyclussen worden de hersenen als het ware geherprogrammeerd en aangeleerd om de oorsuizingen te negeren.

De zendertjes zijn nog niet op de markt verkrijgbaar, maar eerste tests zijn veelbelovend. Ongeveer de helft van de proefpersonen was volledig verlost van ‘de tuut’. Nu treedt een volgende testfase in werking. Als alles goed gaat, komen de apparaatjes in 2015 op de markt.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140731_01199936?hc_location=ufi
 
Last edited by a moderator:
Hm...als ketamine de oplossing is, dan houdt ik mijn piep maar.
Nee ik vond het ook niet echt fijn. Maar je hebt wel van die ketamine therapieen voor mensen met depressies. 1 x per maand een keta infuus in een kliniek/ziekenhuis. Las dat ze wel bezig zijn met onderzoek naar behandeling voor tinnitus met ketamine.

Als ik met een infuus per maand van de herrie af ben dan doe ik het wel.

Al moet ik zeggen dat het nu erger is door lange tijd griep bijholteontsteking etc. En hoop gedoe wat stress veroorzaakt.

Meestal zakt het weer naar een niveau waardoor het me niet raakt.

Proberen die herrie niet aan een negatieve reactie te linken.
Het is beetje cliché maar afleiding en vooral inzien dat je je normale leven kan leiden en plezier hebben.
Mediteren helpt ook. Ik doe zelf headspace omdat die het meest zakelijk en niet zweverig is.
Als dat goed gaat merk je echt dat het zakt.

Gekke is dat het weken bij mij terror is en dan opeens wegzakt naar een heel laag niveau en lijkt wel alsof de lfo op de laagste stand gaat.
 
Voor allergie gebruik ik een rhinohorn met zout spoeling. Daarmee kun je de bijholtes spoelen.

Dan is er ook een oefening waarbij je aan je oor trekt om de bijholtes te openen.

Daarna soms wat olijfolie olie erin. Je hebt bij de apotheek ook speciale spuiten met olijfolie voor je oren.

Dat kan er iig voor zorgen dat de boel niet verstopt zit wat blijkbaar in sommige gevallen help of verlicht.

Tja Ketamine is een zware drug daar zijn denk ik al je problemen wel ff mee verdwenen.
Maar die komen net zo hard weer terug.
En dat geeft je zelf al aan dat het dus niet werkt.
 
Die horn heb ik na operatie aan bijholtes ook gebruikt. Mischien weer eens proberen. Druk moet van mijn oren af.

Heb nu een ontstekingsremmer maar dat wil ik wel weer gaan afbouwen.

Ik heb vooral nagedacht over waarom die herrie gaat liggen na het ketamineavontuur. Ik las: Het medicijn stimuleert de prikkeloverdracht van bepaalde zenuwcellen in de hersenen.
In het artikel in het ad spreekt die man daar ook over. Daarom denk ik dat daar wel de oplossing ligt.

Zal nog wel even duren en dan zal het wel niet vergoed worden 😬

Voor nu maar zelf de prikkeloverdracht van bepaalde zenuwcellen temperen of stimuleren.

Blauwe lucht en droog weer doet ook wonderen.
 
Ik heb vooral nagedacht over waarom die herrie gaat liggen na het ketamineavontuur. Ik las: Het medicijn stimuleert de prikkeloverdracht van bepaalde zenuwcellen in de hersenen.
In het artikel in het ad spreekt die man daar ook over. Daarom denk ik dat daar wel de oplossing ligt.
Ik denk dat na zo'n ketamine sessie als het ware je brein even "gerewired" is waardoor bepaalde circuits op dat moment niet aktief zijn maar na verloop van tijd gaan de oude bekende circuits weer aktief worden en komt de tinnitus weer om de hoek kijken.
Dat is ook waarom ik al eerder postte dat met (zelf)hypnose er wellicht ook resultaten kunnen worden behaald, misschien dat een hypnosesessie bij een therapeut ook kan helpen.
Voor veel mensen is het onderbewustzijn een onontgonnen gebied maar een mens kan veel meer met z'n onderbewustzijn dan velen denken.

Het woord onderbewustzijn betekent dat het onder je bewustzijn aanwezig is maar je kan als je je er in verdiept wel meer bewust worden van dategene wat zich daar afspeelt, dat wordt door sommigen als zweverig gezien maar als je onderbewustzijn deel uitmaakt van jouzelf waarom zou dit dan zweverig zijn, alles wat in je zit hoort bij jou maar je moet er wel voor open staan.
Het is juist het tegenovergestelde van zweverig want je gaat dieper je lichaam in maar dat willen sommigen niet zien.
 
Ik merk dat ik vooral last heb bij verkoudheid en vermoeidheid. En dat het helpt er gewoon niet op te letten. Dat kostte me in het begin wat moeite maar ik heb er inmiddels vrede mee.
 
Op zich heb ik er ook vrede mee alleen de laatste weken is het zo hard en zo hysterisch dat het wel weer ff doorbijten is.
Ik heb het nu al zo’n 15 jaar of langer dus weet dat het vooral rustig blijven niet teveel stress etc is.
gisteren was het weer vrij rustig maar vandaag weer tl balk digitale storm ofzo.
 
Ik denk dat na zo'n ketamine sessie als het ware je brein even "gerewired" is waardoor bepaalde circuits op dat moment niet aktief zijn maar na verloop van tijd gaan de oude bekende circuits weer aktief worden en komt de tinnitus weer om de hoek kijken.
Dat is ook waarom ik al eerder postte dat met (zelf)hypnose er wellicht ook resultaten kunnen worden behaald, misschien dat een hypnosesessie bij een therapeut ook kan helpen.
Voor veel mensen is het onderbewustzijn een onontgonnen gebied maar een mens kan veel meer met z'n onderbewustzijn dan velen denken.

Het woord onderbewustzijn betekent dat het onder je bewustzijn aanwezig is maar je kan als je je er in verdiept wel meer bewust worden van dategene wat zich daar afspeelt, dat wordt door sommigen als zweverig gezien maar als je onderbewustzijn deel uitmaakt van jouzelf waarom zou dit dan zweverig zijn, alles wat in je zit hoort bij jou maar je moet er wel voor open staan.
Het is juist het tegenovergestelde van zweverig want je gaat dieper je lichaam in maar dat willen sommigen niet zien.
Zoiets is het ja. Zelfhypnose is denk ik net zoiets als cognitieve therapie.. je brein leren er niet op te focussen en niet aan het negatieve koppelen.
Dat is mezelf voorheen gelukt en zal nu ook wel weer lukken zodat het weer gaat wegzakken.
Merk dat dat nu alweer lukt. Heb echt goede dagen dat ik er geen erg in heb en dat het ook weer naar de achtergrond zakt.
 
Bij mij was tijdens een dol avondje na voor de eerste x in mijn leven ketamine te hebben gebruikt mijn tinnitus volledig weg. Echt 0.0.
Dat is voor mij ook het teken dat als je het horen wil dat je het dan ook hoort. Inbeelding.
Als je (heel) vroeger bij de tandarts kwam kreeg je een ongelofelijke knal-op-je-kanis als verdoving.
Ik denk dat dat ook zeker helpt.
Ben overgens tegen alles waar je maar aan verslaafd zou kunnen raken.
 
Dat is voor mij ook het teken dat als je het horen wil dat je het dan ook hoort. Inbeelding.
Dat is wel wat kort door de bocht. Psychoactieve substanties veranderen (tijdelijk) de chemische samenstelling in je hersenen en daarmee de manier waarop informatie verwerkt wordt. Dus het kan wel degelijk zijn dat bepaalde neurologische verschijnselen ineens onderdrukt of juist versterkt worden. Pijn is toch ook niet denkbeeldig als je het (tijdelijk) niet meer voelt nadat je een pijnstiller hebt genomen? Uiteindelijk zit alles wat je voelt en ervaart letterlijk tussen je oren. De rest van je lichaam is infrastructuur, de hersenen zorgen voor het daadwerkelijke waarnemen. Overigens staat ketamine niet te boek als verslavend middel, hoogstens dat je er tolerantie voor op kunt bouwen waardoor je meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken of, zoals met alles dat sterke prikkels geeft, een kans op wat geestelijke afhankelijkheid. Er is geen sprake van een lichamelijke verslaving. Ik heb het zelf overigens nooit gebruikt en was dat ook niet van plan. Het lijkt me ook geen verstandig advies om illegale drugs te nemen in het kader van zelfmedicatie, maar dit soort dingen altijd af te stemmen met een arts.
 
Laatst gewijzigd:
Ik probeer wel eens te luisteren of ik tinnitus heb. Maar ik hoor niks. Alleen als ik lang blijf luisteren dan hoor ik het op 0,0000 Db ? ergens een ruis in het hoog.
Ook heb ik de frequentie proberen te benaderen van 10 à 11 Kh met een geluid van buitenaf.
Dat zou elkaar kunnen opheffen.
Al bij al had ik zelfs het idee dat dat hielp met die er op lijkende geluiden.
Het beste is om loeiharde muziek te vermijden en gezond te leven.
En naar mooie muziek (muziek die je mooi vind) te luisteren.
Toen ik jong was (de helft van nu) maakte ik een knutselstuk. al hier
Grappig dat ik toen en nu ook al niet hoorde maar dat ik beter afgeschermde-mantel-kabel kon gebruiken (Hoge deel frequentie)
omdat jonge synteraars me verweten de hele hoge tonen niet te kunnen horen.
Lekker sneren naar een ouwe-zemelaar.
Maar ik probeer me af te sluiten voor dingen waar niemand (ik ook niet) niets aan heeft.
 
Wees blij dat je geen tinnitus hebt want leuk is anders. Verder snap ik je bijdrage in deze draad niet zo goed. Veel mensen hebben er last van, het is een onderkende medische conditie en er wordt breeduit onderzoek naar gedaan. Zelf dacht ik buiten schot te blijven, maar denk dat ik het opgelopen heb door te veel harde mid/hoge tonen uit gitaar op koptelefoon ongeveer een/anderhalf jaar geleden. Gelukkig is het bij mij niet heel ernstig en kan ik er prima 'omheen werken', maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
 
Laatst gewijzigd:
Doofheid en negeren van geluiden heeft er mee te maken. Oostindisch doof. We eens van geHOORD?
Je hoort het niet omdat je het niet WIL horen.
doof.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Dat is voor mij ook het teken dat als je het horen wil dat je het dan ook hoort. Inbeelding.
Als je (heel) vroeger bij de tandarts kwam kreeg je een ongelofelijke knal-op-je-kanis als verdoving.
Ik denk dat dat ook zeker helpt.
Ben overgens tegen alles waar je maar aan verslaafd zou kunnen raken.
Na 15 jaar in de hel weet ik wel wanneer ik het wel of niet hoor.
ik wens je een weekje wat ik meemaak en dan hoor je wel weer mafkees
 
Doofheid en negeren van geluiden heeft er mee te maken. Oostindisch doof. We eens van geHOORD?
Je hoort het niet omdat je het niet WIL horen.
Bekijk bijlage 3843817
Doofheid en negeren van geluiden heeft er mee te maken. Oostindisch doof. We eens van geHOORD?
Je hoort het niet omdat je het niet WIL horen.
Dat is voor mij ook het teken dat als je het horen wil dat je het dan ook hoort. Inbeelding.
Als je (heel) vroeger bij de tandarts kwam kreeg je een ongelofelijke knal-op-je-kanis als verdoving.
Ik denk dat dat ook zeker helpt.
Ben overgens tegen alles waar je maar aan verslaafd zou kunnen raken.
We kunnen ook proberen of die knal op je kanis tinnitus bij jou veroorzaakt
 
Back
Top