Tinnitus- Oplossing in zicht voor oorsuizen

Geen instrument, maar omdat ik het een paar keer voorbij heb zien komen en mensen die stoppen met muziek maken etc. Toch maar even onder belangwekkend nieuws geplaatst.

Er lijkt eindelijk een oplossing in de maak voor chronische tinnitus. Een Amerikaans bedrijf heeft een apparaat ontwikkeld dat het oorsuizen moet verhelpen. De eerste tests zijn alvast beloftevol: meer dan de helft van de proefpersonen werd van ‘de piep’ afgeholpen.

Tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, is een aandoening waarbij je sis-, fluit- of pieptonen te horen krijgt in één of beide oren. De kwaal wordt voornamelijk veroorzaakt door langdurige blootstelling aan lawaai. Volgens de officiële cijfers zou on*geveer tien procent van de Belgen al eens last hebben van tinnitus.

Tot voor kort werd chronische tinnitus als ongeneeslijk beschouwd, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Het Amerikaanse bedrijf MicroTransponder heeft een apparaat ontwikkeld, The Serenity System, dat het oorsuizen moet verhelpen. Het gaat om een zender, zo groot als een luciferdoosje, dat gekoppeld is aan een hoofdtelefoon. Het toestelletje stuurt voortdurend stimuli, korte piepjes, naar de nervus vagus, een van de twaalf zenuwen die direct uit de hersenen ontspringen. Door die tooncyclussen worden de hersenen als het ware geherprogrammeerd en aangeleerd om de oorsuizingen te negeren.

De zendertjes zijn nog niet op de markt verkrijgbaar, maar eerste tests zijn veelbelovend. Ongeveer de helft van de proefpersonen was volledig verlost van ‘de tuut’. Nu treedt een volgende testfase in werking. Als alles goed gaat, komen de apparaatjes in 2015 op de markt.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140731_01199936?hc_location=ufi
 
Last edited by a moderator:
Is het niet vervelend dat je al die mensen die zeggen "I'm cured" voor 100% op hun blauwe ogen moet geloven?

Voor hetzelfde geldt piept hun oor nog steeds, of heeft die nooit gepiept. Wie kan dat bevestigen (behalve zijzelf)? dat kan je simpelweg niet verifieren.. maar Vic heeft intussen wel 125K abonnees op Youtube, want tjsa wie wordt er niet radeloos van Tinnitius.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vond deze video ook verhelderend.
Hij heeft het ook over tegengeluid dmv een app, bijzonder om te zien dat er ook anderen aan denken.
Maar eigenlijk gek dat men daar niet al veel langer proeven mee heeft gedaan, het lijkt me vrij logisch.
 
Youtube guru's moet je niet naar luisteren.
Zitten altijd commercieele belangen achter.
Dus nee niemand op zijn blauwe ogen geloven en zelf onderzoek doen.
Soms is er iemand die 'duidelijke wetenschappelijke feiten' brengt en je dan alsnog naar zijn webshop stuurd,
Youtube is echt 'toxic AF' .

Mijn tinnitus was heel erg.
piepen en bassen alles gehad.
Maar goed jaren DJ geweest en op festivals gepeeld, oefen ruimtes met drummers met punch etc...
Sorry als ik mensen hier mee beledig maar zo erg is het nou ook weer niet.
Heb geen angst.

ik ben ooit bij alle buren langsgeweest op zoek naar iemand met een dikke subwoofer.
Met een mic en spectrogram gezocht en bij de kinderopvang naast mij geklaagt.
Bleek het bas tinitus te zijn....
Dat is rond corona pas begonnen,
Echt te lollig voor woorden.. ( its in your head )

Als ik een onsteking of allergie heb dan komt het terug.

Wat help is mijn neus en orden doorspoelen met water en daarna wat olijf olie.
Zodra het schoon is gaat het een stuk beter,
 
Ik heb altijd wat moeite met dit soort artikelen. 'Schijnt in de maak te zijn' en 'veelbelovend'. Het zou geweldig zijn, maar misschien is het ook een dode mus. Dat zie je ook vaak bij kankeronderzoek. Een hoop bombarie om extra geld op te halen en daarna blijft het stil. Ik hoop echt dat er een oplossing komt!
Deze draad is al bijna 9 jaar oud en er is nog steeds geen oplossing, dus je hebt tot dusver helemaal gelijk.
 
Youtube guru's moet je niet naar luisteren.
Zitten altijd commercieele belangen achter.
Dus nee niemand op zijn blauwe ogen geloven en zelf onderzoek doen.
Soms is er iemand die 'duidelijke wetenschappelijke feiten' brengt en je dan alsnog naar zijn webshop stuurd,
Youtube is echt 'toxic AF' .

Mijn tinnitus was heel erg.
piepen en bassen alles gehad.
Maar goed jaren DJ geweest en op festivals gepeeld, oefen ruimtes met drummers met punch etc...
Sorry als ik mensen hier mee beledig maar zo erg is het nou ook weer niet.
Heb geen angst.

ik ben ooit bij alle buren langsgeweest op zoek naar iemand met een dikke subwoofer.
Met een mic en spectrogram gezocht en bij de kinderopvang naast mij geklaagt.
Bleek het bas tinitus te zijn....
Dat is rond corona pas begonnen,
Echt te lollig voor woorden.. ( its in your head )

Als ik een onsteking of allergie heb dan komt het terug.

Wat help is mijn neus en orden doorspoelen met water en daarna wat olijf olie.
Zodra het schoon is gaat het een stuk beter,
Misschien een hele simpele.. maar als je oorsuizen hebt en je steekt de vingers goed in de oren: Als je het nog steeds hoort (onveranderd/onverminderd), dan kan het niet bij de buren zijn. Ditzelfde zou ik ook zeggen tegen iemand die stemmen meent te horen (serieuze opmerking, heb zoiets van dichtbij meegemaakt), steek de vingers in de oren, hoor je het nog? Dan is het "in je hoofd".

Je zou zeggen, logisch.. maar iemand in een bepaalde toestand probeert/ziet dat kennelijk niet.

Heb een collega gehad die zijn buren stalkte, of zij aub de hoofdstroom wilde uitzetten, en of hij even door het hele huis kon.. hij hoorde een piep. Moge duidelijk zijn, dat dit zich echt bij diegene in het hoofd afspeelde (treurig verhaal overigens, wel goedgekomen)

Verder herken ik me in jouw verhaal, veel in oefenruimtes gespeeld met punchy-drummers, etc.. gelukkig heb ik geen tinnitius, maar ben er wel beducht op.
 
Ja bas tonen waren nieuw voor mij.
Hele lage bas hoor je ook met je vingers in je oren.
Dus het was niet 1 twee drie duidelijk.
Op de spectogram was het wel duidelijk maar goed toen begon ik te twijfelen of mijn mobiel wel zulke lage frequenties zou oppikken.
Dat doen ze namelijk normaal niet.

Mijn gehoorgangen zijn ook smaller geworden door surfers oor.
Uren in het water liggen bij harde wind is niet goed voor je oren. Heet ook vissers of zwemmers oor.

 
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
Er wordt heel veel onderzoek gedaan en veel resultaten geboekt, maar de koppen in de media missen de nuance van het echte onderzoek.
Erger nog, het wekt vaak de suggestie dat de oplossing morgen beschikbaar is.

Over tinnitus hoor ik nu ook al jaren de oplossing nabij is, dus ik ben niet afwijzend doch op mijn hoede.

Bij 'wondermiddelen' kun je sowieso gelijk je vraagtekens zetten.

Wat ik uit het artikel opmaak is dat het geen wondermiddel is, maar dat ze al wel 5 jaar ermee bezig zijn. En door positieve testresultaten stapje bij beetje verder komen, zover dat ze het al redelijk snel breder kunnen testen. Wat ik dan niet snap, gezien dat het zo'n groot probleem is, dat er wereldwijd niet Elon Musk achtige teams ermee bezig zijn.
 
Vanwege dat ik de laatste jaren mijn haar weer langer heb ipv-de-Pimfortuijn-look
Krijg ik water in mijn oren bij het douchen. Ontsteking ligt dan op de loer.
Daarom gebruik ik een haar-fohn. Ook voor mijn oren om ze droog te krijgen.
 
Wat ik uit het artikel opmaak is dat het geen wondermiddel is, maar dat ze al wel 5 jaar ermee bezig zijn.

Yep en zoals Nap terecht opmerkte is deze draad al negen jaar oud zonder oplossing.
Koppen/artikelen als deze zijn er ook eerder geweest, dus enige terughoudendheid lijkt mij verstandig.
 
Hola.
Ik las bloeddoorstroming probeer eens asperine .maakt je bloed dunner en een betere bloeddoorstrominggroeten van andreos.
 
Er zijn genoeg bedrijven die wel een slaatje willen slaan uit mensen met oorsuizen. Zie bijvoorbeeld Schonenberg

Uiteindelijk kom je dan uit op trainingen. Tijd terug bij een audicien geweest voor oorsuizen omdat ze hiermee specifiek adverteren. Ze wllen dan wel een gehoorapparaat verkopen maar daarmee zijn klachten niet weg. Er lijkt mij markt genoeg voor een werkende oplossing.
 
Heb al meer dan 30 jaar tinnitus. rust op de oren en er mee leren leven, zorgen voor een niet te hoge bloeddruk. Dus niet te veel stressen maar dat is nu erg moeilijk nu mijn John Steed mix meedingt in het synthforum contest :)
 
Ze wllen dan wel een gehoorapparaat verkopen maar daarmee zijn klachten niet weg.

Toen het eens ter sprake kwam met een medisch onderlegde persoon was dat ook een beetje de richting die het op ging.
Ik kreeg maar niet uitgelegd dat ik echt een meer dan uitstekend gehoor heb en dat het niet gaat om zaken niet kunnen horen.
De 'piep' zit mijn gehoor niet in de weg.
 
Toen het eens ter sprake kwam met een medisch onderlegde persoon was dat ook een beetje de richting die het op ging.
Ik kreeg maar niet uitgelegd dat ik echt een meer dan uitstekend gehoor heb en dat het niet gaat om zaken niet kunnen horen.
De 'piep' zit mijn gehoor niet in de weg.

Zelf heb ik wel een gehoorapparaat ivm aangeboren hoorbeperking, en wat een gehoorapparaat kan doen is een tegentoon produceren om de aanwezige piep te maskeren. Maar dit helpt dan alleen als het een aanwijzbare frequentie is. Zo heb ik zelf in mijn linkeroor een piep, en rechteroor een ruis.

Maar dan nog draag ik die krengen niet de hele dag, liever niet zelfs. Therapie is dus meer gericht om met tinnitus om te gaan, als je in bed ligt bijv. en je gaat erop focussen dan kan het wel gekmakend zijn, truuk is dat proberen los te kunnen laten.
 
truuk is dat proberen los te kunnen laten.

Ik heb er relatief weinig last van in dat opzicht.
Ik heb de piep al mijn hele leven en ben er wel aan gewend.
Het is op momenten dat ik het er over heb of ik vermoeid of overprikkelt ben dat hij zich opdringt en zoals gezegd beperkt het me verder niet in wat ik kan horen.

Een oplossing is dus voor mij niet van levensbelang, maar interessant vind ik het wel.
 
Bij een verkoudheid krijg ik altijd een hoge piep ( iets met de buis van Eustachius ) plop geluiden en geknisper in mijn oor, maar heb sowieso altijd een piep in mijn oor, was in het begin toch even schrikken, veel natuurgeluiden gebruikt zoals regen, onweer en wind , ben nu 20 jaar verder en soms heb ik nog last van ,zeker bij stress en vermoeidheid.
 
Bij mij was tijdens een dol avondje na voor de eerste x in mijn leven ketamine te hebben gebruikt mijn tinnitus volledig weg. Echt 0.0.

Daarna nog een x geprobeerd met een maat die ook tinnitus heeft. Weer weg.

Vond die keta niet prettig maar de stilte wel.

Avondje stappen met teveel biertjes ook altijd weg. En na een dag of twee weer terug.

Dus die kortsluiting is wel te verdoven.

Die man uit dat artikel in het ad.. ik denk dat daar ergens de oplossing zit.

Heel lang geen last meer gehad maar afgelopen weken terror.

Ook weer dagen dat het weer gaat liggen.

Vooral niet in die neerwaartse spriraal komen. Het gaat weer liggen of je filtert het zelf weer weg.

Blijft wel irritant.
 
Bij mij was tijdens een dol avondje na voor de eerste x in mijn leven ketamine te hebben gebruikt mijn tinnitus volledig weg.

Hm...als ketamine de oplossing is, dan houdt ik mijn piep maar.
 
Back
Top