AKAI S3000XL en AKAI S2000

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
198
hallo Muzikanten en hobbyisten!

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Tobias en ik ben nu zo'n 13 jaar bezig met muziek en twee jaar geleden ben ik begonnen met electronisch muziek maken. Dit liep al snel uit de hand en ik heb nu een flink tafeltje vol met apparatuur staan. Echter heb ik het volgende ''dilemma''.

Ik heb staan 2 akai samplers. Een akai S2000 met of course een goed functionerend scherm en een AKAI S3000XL met slecht functionerend scherm, opstartproblemen met de startdiskette en de harde schijf.

'''waiting for hard disk ready'' en ''undreadable format''.

Echter heeft deze WEL 8 seperate outs, en een effectenkaart erin zitten.

Eén idee was dus om de seperate outs en de effectenkaart uit de XL te halen en in de S2000 te zetten. Zo heb ik dus in ieder geval 1 (eigenlijk 2, want ik heb ook een EMU ESI 4000 staan) goede sampler(s). Hier heb ik niet zo veel ervaring mee. Echter lijkt me dit wel een leuke projectje en dan kan ik lekker gaan sampelen.

Een ander idee is om uit te vogelen hoe ik die AKAI S3000 XL aan de praat krijg. Ik kan met een simpel truukje (load en single ofzo inhouden bij opstarten) er ervoor zorgen dat de AKAI S3000XL het wel doet. Echter als ik dan iets op wil slaan gaat het weer fout...

Ook leek het mij wel een leuk idee om om de S2000 naar circuitbenders.co.uk te sturen en m lekker geflipt te maken.


dussssss opties, opties, opties en opties. Wat lijkt jullie een leuk idee? Hebben jullie ervaringen met dit soort foutmeldingen en zou iemand toevallig advies kunnen geven over hoe ik dit kan oplossen?

Echt met heeeeel vriendelijke groeten,

Tobias Blankenstein


p.s. wat een leuke website is dit
 
Wellicht kun je een andere hard disk in de XL zetten? Of een andere XL kopen, die dingen kosten niks meer. Daarna de effect kaart overzetten en klaar!
 
Bij de S3000xl is de SCSI zekering gesprongen. Vandaar de 'waiting for hard disk ready' melding.
Is een hele makkelijke reparatie die je snel kunt verhelpen door de zekering te vervangen met de ICP-N25. Ik had deze toen volgens mij via tessatronic gekocht voor 0,79 per stuk en deze werkte prima!

Wel moet je kunnen solderen/desolderen, niet heel moeilijk, maar als je dit zelf niet aandurft kun je iemand met meer ervaring vragen dit te doen. Het zijn maar 2 punten dus niet heel moeilijk.

Op deze manier omzeil je het opstartprobleem en heb je ook geen opstartdiskette meer nodig.
Nu kun je alsnog de S3000XL gebruiken door de opstartdiskette al in de sampler te hebben voordat je deze aanzet.

http://multimedia-digest.com/akai-s3000xl-sampler-repair-scsi-termination-power-fuse

Ik zou in ieder geval niet de S3000xl opgeven om hiermee een complete s2000 te bouwen.
Zonde van het apparaat wat in mijn oren een veel mooier geluid heeft als de s2000.
 
Idd. Van de 3 samplers, zou ik de beste (S3000XL) houden en er nog iets leuk bijkopen (alhoewel je tegenwoordig niet veel meer gaat krijgen voor een hardware sampler).

Welk muziekgenre maak je, hoe wil je werken en wat heb je nog van gear...?
 
Ik sequence alles vanaf mn pc.

Ik heb verder een roland mc-505, een Yamaha DX21,
Alesis quadraverb,akai s2000, s3000xl, esi emu4000, mackie16 kanaal 8 bus, boss dr660.

Ik maak alles van acid, techno, house, electro, idm of hoe je t wilt noemen. Ik maak voornamelijk gewoon muziek zeg ik zelf altijd. Maar top idee! Ik ga m waarschijnlijk morgen repareren en die s2000 ga ik benden denk. Ook weer een leuk projectje.
 
Het effectenkaartje kan je heel makkelijk loshalen. Dus als je die over wil zetten: kast open, schroefje los draaien, voorzichtig het kaartje los trekken, andere kast open, kaartje er in drukken en schroefje vast maken. En kasten weer dicht.

Ik heb voor de S2000 (of mpc2000) nog een 8-output kaart liggen die ik wil verkopen.
 
Ik sequence alles vanaf mn pc.

Ik heb verder een roland mc-505, een Yamaha DX21,
Alesis quadraverb,akai s2000, s3000xl, esi emu4000, mackie16 kanaal 8 bus, boss dr660.

Ik maak alles van acid, techno, house, electro, idm of hoe je t wilt noemen. Ik maak voornamelijk gewoon muziek zeg ik zelf altijd. Maar top idee! Ik ga m waarschijnlijk morgen repareren en die s2000 ga ik benden denk. Ook weer een leuk projectje.

Tobias, ik zie dat je samplers, romplers en FM in huis hebt maar nog niets analoog.

Misschien is de Arturia MiniBrute of MicroBrute wel iets voor jou? Normaal zou ik de Bass Station II aanraden omdat hij meer allround is en beter klinkt maar als circuitbenden jouw ding is zijn die Arturias misschien toch een betere optie voor jou...

En aangezien je toch al met een PC werkt, is misschien een tweedehands Nord MicroModular ook wel iets voor jou? Een (virtueel) modulaire synth met 0 impact op je CPU, die ook standalone werkt. Je kan hem bvb ook als filterbank of vocoder ofzo gebruiken... Of wat je ook maar kan bedenken...
 
om mn verlanglijstje staat als volgende een korg ms-20 mni. De veelzijdigheid van dit apparaat staat me heel erg aan. Ook de real life tweaking kan ik denk ik zeer veel mee. Bedankt voor het advies in ieder geval!
 
om mn verlanglijstje staat als volgende een korg ms-20 mni. De veelzijdigheid van dit apparaat staat me heel erg aan. Ook de real life tweaking kan ik denk ik zeer veel mee. Bedankt voor het advies in ieder geval!

Ook geen slechte keuze maar ga je dan niet beter voor de MS-20m + SQ10? Ook heel circuitbendable by design...
 
Ik heb onderhand genoeg samplers liggen. Circuitebenden is leuk maar het is niet alsof dat het enige is wat ik doe. Wat ik zei: Ik maak verschillende soorten muziek. Bedankt voor het advies en de informatie. Morgen ga ik aan de slag met solderen!
 
hallooooooo

Ik heb daarnet the fuse vervangen maar ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding... weet iemand wat ik misschien verkeerd doe?
 
Back
Top