Samplertje kiezen

DJefke

Ingeburgerd
Lid sinds
5 mei 2006
Berichten
51
Locatie
Lochristi
Ik wil mij een goedkoop 2e hands samplertje aanschaffen. Ik dacht initiëel aan een S1000/S1100 of een S2000, maar na wat verder zoeken en hier een hoop threads gelezen te hebben, ben ik toch gaan twijfelen voor andere merken.
1 van deze 4 lijkt me wel wat:
Akai S1000 (of S1100)
Roland S770
Emu esi32
Emu E64

Het probleem is dat ik nogal weinig info vindt om deze te vergelijken. Over de Akai vind ik bergen info, daar is gene probleem. Over de Emu's valt ook wel wat te vinden. Maar van die Roland vind ik absoluut niks, juist dat een aantal mensen hem superieur vinden aan de S1000. Nuja, ik weet ook dat er een scherm en een muis aankan voor editing, dus dat lijkt mij wel handig.

Wat raden jullie mij aan? Ik ben absolute beginner, dus ik ken nog geen enkele van de gebruiksinterfaces, en ik weet ook niet welke eisen ik aan een sampler moet stellen. Het is dus puur om te starten.
Ik heb al wel een klein lijstje van dingen die de sampler moet kunnen (voor zover mogelijk):
- SCSI (compatibel met ZIP als het even kan), want ik ben geen al te grote fan va veelvuldig floppy-gebruik :)
- Ik zou graag samples kunnen editen via PC (bv overhalen via de SCSI?)
- Meerdere uitgangen zou leuk zijn.
- Gebruiksvriendelijk :P

Ik heb ook geen idee welke opties zeker in de sampler moeten zitten wanneer ik hem koop (want die opties vind ik los toch nooit). Als ik mij niet vergis heb ik bij de S1000 enkel de SCSI-optie en extra RAM nodig en is al de rest standaard? Maar gij de EMU's en Roland heb ik geen idee wat er standaard op zit, en welke opties handig zouden zijn.
Moet ik trouwens letten op versies van de firmware/OS? En passen er standaard (oude) RAMlatjes in die samplers?
 
Ik hebzelf de s1000.Geweldig ding !
Maar is heel oud en moeilijk te integrëeren omdat het hardware betreft.
En geen uitgebreide synth effecten/mogelijkheden zoals,Filters,envollopes.
Wil je niet liever een PC sampler,bv EXS24,Halion etc. ?
Zijn toch veel makkelijker
 
ik lees dat je absolute beginner bent, en dus ook nog gen sequencer enzo gebruikt?
mag ik je ableton live aanraden? een naast super sequencer en alles daarrond ook perfect als sampler (met zaken als impulse of simpler) of gewoon ableton 'zelf'...
 
Sorry, ik ben er dus vergeten bij te zetten dat ik perse een HW sampler wil. Ik mis bij software de hands-on die je bij knopjes hebt. Tenminste die ervaring heb ik toch als DJ en die keren dat PA gedaan heb.
 
misschien een roland sp-303 of sp-404.

lijkt me een klein handig dingetje.

wat wil je er trouwens mee doen?? live, tracks maken, freaken??

korg es-1 is ook een leuk bakkie.


bliepbliep
 
Die Roland S770 (of de iets kleinere S750) zijn lange tijd dé referentie geweest. Trouwens, veel van de sample-CD's uit de S1000 library zijn samengesteld en bewerkt geweest op zulke Rolands. Enkele specs: ze zijn beiden 24 stemmig polyfoon. De S770 kan maximaal 18 Mb aan boord hebben, dacht ik. En als ik het nog goed voorheb de S750 8 Mb. SCSI was een optie.

De E64 is een typische EMU bak met een goede geluidskwaliteit. In dezelfde categorie kan je ook gaan voor een Emulator Four (zelfde periode als de E64) of een E6400 Classic of EIV XT (opvolgende generatie van de E-Four/E64). Als je het neusje van de zalm wil op het gebied van EMU, dan moet je eens kijken naar de E5000/E6400/EIV Ultra serie. Deze zijn behoorlijk sneller doordat ze met een nieuwere generatie processor werken. Ander voordeel is dat er IDE drives mee kunnen werken (de vorige generaties waren enkel SCSI).

E5000/E64/E6400 zijn telkenmale 64 stemmig. Er bestaan uitbreidingsborden om nog eens extra 64 stemmen toe te voegen, maar deze zijn zo goed als niet te vinden.
E-Four/IV XT/IV Ultra kunnen 64 stemmig zijn, maar vind je toch meestal in 128-stemmen versie.

De S1000 of S1100 zijn heel goede samplers, ware het niet dat ik persoonlijk nooit met het OS overweg heb gekunnen. Een S1100 is eigenlijk cru gesteld een S1000 die volledig is uitgewerkt met de opties. 32 Mb maximaal geheugen, SCSI, digitale OUT, SMPTE kaarten enz. Allemaal mooi en wel, maar het grootste nadeel is dat ze slecht 16 stemmig polyfoon zijn.
Mocht je interesse hebben, dan heb ik nog een S1100 in de aanbieding maar overweeg de andere merken toch ook maar eens.

En wat je zeker moet opzoeken, zijn de S5000/S6000. Deze zijn ook weer 64 of 128 stemmig, werken met standaard WAV en AIFF-formaat (S1000 formaat wordt uiteraard ook gelezen). Deze samplers zijn gebruiksvriendelijk in gebruik en kunnen erg goed utigebreid worden. Geheugen kan maximaal 256 Mb zijn.

Dit is een kort overzichtje van enkele samplers die de moeite waard zijn. Er zijn er nog meer (Ensoniq ASR10, Roland S550, EMU ESI, enz). Maar je krijgt toch hopelijk al een beetje zicht op de mogelijkheden.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:
 
Back
Top