Fender Rhodes ervaringen!

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.316
Locatie
Utrecht
Zo, weer iets om te delen:

Gisteren heb ik van een bekende een Fender Rhodes 73 Mark 1 kunnen lenen voor onbepaalde duur! Ik was erg in mijn nopjes kunt u wel voorstellen.
Nadat ik dit toch redelijk zware monster mijn kamer had binnengesleept heb ik 'm meteen aangesloten op mijn Behringer Bass V-amp. De output van de V-amp ging naar mijn mixer. Verder had ik Lexicon MP1X op de sends gezet van het kanaal waar ie op binnenkwam. Op de insert heb ik een Joemeek compressortje gezet.

Spelen maar! Binnen 10 seconden had ik eigenlijk al door dat geen enkele sample of synth ook maar recht doet aan het *echte* Fender geluid. Het geratel van de toetsen, het geklink van de hamertjes, het gegrom van de lagere octaven...
Heftig hoor! Alle classic effecten die er zijn voor Rhodes geven ook meteen een authentiek geluid. Vooral Phaser, Flanger en Chorus klinken top! Daar is die Behringer toch helemaal niet slecht in! Warm en smeeuig en ontzettend sixties/seventies kan ik alleen maar zeggen.

Tremolo of Rotary speaker erop en je zit diep in Jazz/Soul land.

De MP1X effecten geven dat hele geproduceerde jaren 80 geluid. De galm met een fifth transpose erop geeft een walgelijk maar ozo heerlijk Elton John / Toto / Mike Oldfield geluid.

Buiten dit klinkt deze Rhodes (ik weet niet of dat met alle zo is) gewoon clean ook erg goed. Gewoon precies zoals het hoort. Maar met een beetje effecten komt dit ding echt tot leven. Ik ben toch wel redelijk verkocht moet ik zeggen.

Oja, het is er zo een, maar dan een stuk verotter, alsof ie 60 keer met the Doors op tour is geweest.

500-Rhodes.jpg


stage1b.jpg
 
ja hallo zo makkelijk kom je er niet af

als ie eruit ziet alsof ie 60 jaar met the doors heeft getourd...ja hallo....neem dan a.u.b. de solo van riders on a storm ff op zodat wij ook kunnen meegeilen :)
 
Origineel geplaatst door Nolet
Uhmmm hoezo? Kep nu toch the real deal in huis. Ik heb een optie om te kopen, vandaar....

Absoluut kopen dat ding !!!
ik heb naast al mijn synths/modules ook een Rhodes Mk1 Stage 73, en ben verslaafd aan het geluid....
Daarnaast is het een fantastisch mechanisch instrument.
Je kunt hem vrij eenvoudig reviseren indien dat nodig is, en een pre-amp installeren is ook wel een aanrader (heb ik tenminste wel gedaan).
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
ja hallo zo makkelijk kom je er niet af

als ie eruit ziet alsof ie 60 jaar met the doors heeft getourd...ja hallo....neem dan a.u.b. de solo van riders on a storm ff op zodat wij ook kunnen meegeilen :)

Wat denk je dat ik gister de hele avond heb lopen doen!! Najaaaaaaa...iets wat er op leek tenmiste...Vooral dat trappetje van helemaal boven naar beneden kan ik nu!

Ik neem wel wat op binnenkort!
 
dat kan ik ook :D :biertje:
 
*kwijl*kwijl*

Congratz! Mocht de deal niet bevallen, dan heb ik nog wel belangstelling ;)

Er gaat idd niks boven het echte geluid en spel. Ik heb laatst bij een optreden in het SJU-huis in Utrecht op een 73 Mark-II gespeeld, en het blijft echt zooooooo ongelofelijk vet! Kun je een beetje spelen? Want om echt alles eruit te halen moet je ook met de sound kunnen omgaan.
Ik ga trouwens morgen een Roland RD-700 kopen, en die heeft ook een best wel goeie Rhodes aan boord.... maar een echte blijft natuurlijk vetter! Een Fender Rhodes staat ook niet voor niets nog op m'n wishlist....
 
Gisteren nog naar wat Herbie Hancock zitten luisteren samen met onze bassist welke ook een Fender heeft inderdaad erg lekkere sound hoor. Ik gebruik zelf mijn S90 voor alle fender suitcase, rhodes 72 en wurlitzer sounds. En net zoals een echte piano is en blijft een origineel altijd beter. Misschien word ik nu wel afgeschoten, maar toch moet ik wel eerlijk zijn dat je qua geluid in een optreden wel goed zit met een goeie synth, dan word het vrij lastig onderscheiden van een echte rhodes, aangezien je al die grappige dingetjes zoals de snaren geluiden etc. niet meer echt kan onderscheiden in een grote zaal met een zware PA. (en het publiek hoort het al zeker niet) Bovendien is het vervoer vaak funest voor die apparaten, als ik er één zou hebben zou ik er wel 3x over na denken voordat ik hem zou meeneem naar gigs...
 
die grappige dingetjes zoals de snaren geluiden etc. niet meer echt kan onderscheiden

mijn rhodes heeft geen snaren...
 
Origineel geplaatst door shappy1010
Gisteren nog naar wat Herbie Hancock zitten luisteren samen met onze bassist welke ook een Fender heeft inderdaad erg lekkere sound hoor. Ik gebruik zelf mijn S90 voor alle fender suitcase, rhodes 72 en wurlitzer sounds. En net zoals een echte piano is en blijft een origineel altijd beter. Misschien word ik nu wel afgeschoten, maar toch moet ik wel eerlijk zijn dat je qua geluid in een optreden wel goed zit met een goeie synth, dan word het vrij lastig onderscheiden van een echte rhodes, aangezien je al die grappige dingetjes zoals de snaren geluiden etc. niet meer echt kan onderscheiden in een grote zaal met een zware PA. (en het publiek hoort het al zeker niet) Bovendien is het vervoer vaak funest voor die apparaten, als ik er één zou hebben zou ik er wel 3x over na denken voordat ik hem zou meeneem naar gigs...

Bij een Gig hoor je het denk inderdaad niet echt. Vooral niet als ie in een drukke mix met vocals, drums, gitaar etc. zit.
Maar als je 'm opneemt en exposed in een mix dan is het echt dag en nacht.

De enige reden dat ik er niet mee zou optreden is dat het ding zo LOEIzwaar is. Verder is dat ding gemaakt voor life on the road. Meer dan Yamaha S90! Die Rhodes krijg je echt niet stuk hoor, als je de deksel er maar op houd. Het is juist een perfecte gig-machine, waar het niet voor die 80 kilo die ie in totaal met kap weegt!
 
Origineel geplaatst door Nolet
waar het niet voor die 80 kilo die ie in totaal met kap weegt!

80 kilo !! Koooolere, wij toetsenisten zijn ook altijd de lul he....;)
 
:duivels: Hehehehe ... stel je voor: je doet een live optreden en hebt als gear:
- Een Yamaha CS80: 100 kg
- Een Rhodes: 80 kg
- Een paar Mellotrons: Enkele kilootjes tesamen
- Een Hammond B3: Hoeveel zou die wel wegen

Da's betaalde powertraining :dubbel:

Auw, krijg weer last van m'n rug 8o)

:doei:
 
Patrick Moraz van Yes (nou ja, alleen op Relayer, maar goed) nam op tour én een B3 mee én een Rhodes (als ik het me goed herinner). Waarom die Rhodes dan? Nou, in de intro van Sound Chaser zit twee keer een Rhodes-loopje (bij elkaar duurt dat zo'n 10 sec.), en dat moest-ie wel kunnen spelen...

Moraal van dit verhaal? Hij had roadies bij zeker!
 
yep rhodes weer z'n potentiele nobel prijs winnaar(voor de vrede of zo) in mijn ogen. ff een kap van een mark 2 regelen kan je er nog wat op zetten ook
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Patrick Moraz van Yes (nou ja, alleen op Relayer, maar goed) nam op tour én een B3 mee én een Rhodes (als ik het me goed herinner). Waarom die Rhodes dan? Nou, in de intro van Sound Chaser zit twee keer een Rhodes-loopje (bij elkaar duurt dat zo'n 10 sec.), en dat moest-ie wel kunnen spelen...

Moraal van dit verhaal? Hij had roadies bij zeker!

Ik heb een concert registratie van deze tour heeft 2 Rhodes bij en hier speelt hij ecvht veel op niet alleen in de soundchaser intro. En 1 B3 en ik zover ik heb kunnen tellen zo'n 5 MiniMoogs, het is oneerlijk verdeelt in de wereld;)

Synthfreak
 
Back
Top