Ervaringen met 4k monitor en cubase (8)?

Syntax

Sound is more than a combination of noises
Lid sinds
30 juli 2007
Berichten
554
Locatie
Nabij Den Bosch
Ben aan het kijken naar een nieuwe monitor voor mijn studio. Om niet meer mer meerdere monitoren te moeten werken is mijn oog gevallen op

http://tweakers.net/pricewatch/422540/philips-bdm4065uc-zwart.html

Dit is een ultra hd scherm dus enorm resolutie. Gezien de grootte van 40 inch heb je dus een flink werkblad. Voor de aansturing van een ultrahd monitor heb je wel een juiste videokaart nodig met Een display port anders kan je niet aansturen met 60hz.

Heeft iemand ervaring met 4k en evt. Combinatie met cubase, werkt dat een beetje?
 
Ik heb hier ondertussen een maandje een iMac 5K.
Cubase 8 pro sinds verleden week gekocht bij een forumlid.
Het werkt prima. In vergelijking met mij MBPro die ik meestal
gebruik voor DAW zie je een pak meer omdat je meer plaats hebt
maar het is nog steeds goed leesbaar als je niet te ver zit.
Maar mijn MB op een 24 inch extern scherm werkt makkelijker
op grotere kijkafstand.
 
Ik heb een 50inch 4k scherm en stuur deze aan via hdmi (geforce 970) alles netjes op 60hz. Beste keuze ooit kan ik je melden. Met cubase 8 ook.
 
Kijk, dat is nog eens goed nieuws!
 
Ik heb de panasonic ax800. Dit was voor mij de enige 4k tv die echt 4:4:4 weergave had. Heb de samsung HU7500 gehad en deze weer teruggebracht. Ook LG en Sony konden de 4:4:4 weergave aan en dit is wel echt noodzakelijk als je een tv als monitor wil gebruiken. Goed research doen!!
 
Ik heb 'm 2 weken geleden al besteld, die Philips 40" 4K, maar helaas issie zo goed als niet leverbaar.
Er zijn er tot nu toe 5 stuks uitgeleverd in heel Nederland en ik ben nr. 7 op de lijst. Wachten wachten wachten... :(
 
Dit ontgaat me volledig. Is totaal zinloos om een 4K scherm te hebben als je content amper HD haalt.
Stop dus met die onzin of anders kan je beter meteen naar een 8K LG scherm op zoek want 4K is al achterhaald.
 
Laatst gewijzigd:
Dit ontgaat me volledig. Is totaal zinloos om een 4K scherm te hebben als je content amper HD haalt.
Stop dus met die onzin of anders kan je beter meteen naar een 8K LG scherm op zoek want 4K is al achterhaald.

Nonsens.
Ik werk nu met 4 schermen. Genoeg content om over deze 4 schermen te verspreiden, neem dat van mij aan. Een 4k-scherm is gelijk aan 4 full-hd schermen, alleen heb je dan de ellende van al die zwarte randen niet meer.
Ik zou er niet aan moeten denken om op een enkel full-hd scherm te werken.
 
Hoe werkt dat eigenlijk, draait er software in de achtergrond die het 4k scherm als 4 schermen beheerd dat als je fullscreen klikt het programma in een van de 4 hoeken fullscreen gaat?

Moet nog eens mijn 2 maal 1280x1080 schermen vervangen want ableton op 1 scherm en de plug-ins op het tweede scherm werkt mooi maar ik merk dat een 1280x1080 scherm te klein is voor ableton. De plug-ins op het tweede scherm gaat overigens prima.

Beeld moet wel een beetje groot zijn want nu ook met ableton als ik ga knippen en plakken en envelopes tekenen zit ik zowat met m'n neus op het scherm bij wijze van dus met een 4k 40 inch scherm ableton op een kwart van het beeldscherm heb ik natuurlijk nog kleinere envelopes omdat een kwart al full HD is. Denk dat ik me zou kunnen redden met 2 maal 23 inch ofzo. Heb nu 2 x 19 inch.
 
Hoe werkt dat eigenlijk, draait er software in de achtergrond die het 4k scherm als 4 schermen beheerd dat als je fullscreen klikt het programma in een van de 4 hoeken fullscreen gaat?

Nee zo niet.

Een 4k-scherm sluit je aan d.m.v. Displayport 1.2
Dan ziet je pc of mac gewoon 1 scherm met resolutie 3840x2160.

Via HDMI 2.0 werkt dat hetzelfde, alleen dit Philips-scherm ondersteunt maximaal HDMI 1.4, dus krijg je 4k-resolutie maximaal op 30 Hz en dat wil je niet.

Via HDMI 2.0 of Displayport 1.2 kun je dus 4k op 60Hz aansturen.

Je hebt in ieder geval een goede videokaart nodig met een van deze aansluitingen.


Wat ook kan is het volgende:
Je sluit een videokaart met 4 uitgangen aan op 4 ingangen van het scherm en kiest op het scherm multiview. Dan werkt het 4k-scherm als 4 losse full-hd schermen.

Je videokaart moet in dit geval wel multiview hebben op je videokaart. Of je pakt 2 videokaarten met 2 uitgangen per videokaart.
 
Ik heb de panasonic ax800. Dit was voor mij de enige 4k tv die echt 4:4:4 weergave had. Heb de samsung HU7500 gehad en deze weer teruggebracht. Ook LG en Sony konden de 4:4:4 weergave aan en dit is wel echt noodzakelijk als je een tv als monitor wil gebruiken. Goed research doen!!

Serieuze opzet met zo'n scherm.
Wel net iets buiten mijn hobbybudget... amai.
De 5K was al een investering genoeg. Gelukkig is dit een
bedrijfsaankoop en kan ik die afschrijven.

Toch bedankt voor de info. Ik wist niet dat Panasonic zulke schermen aanbood.

Binnenkort ook een Nieuwe LG full 4K (niet enkel UHD) via HDMI, volgens ik
vernomen heb.
 
Ik heb de panasonic ax800. Dit was voor mij de enige 4k tv die echt 4:4:4 weergave had. Heb de samsung HU7500 gehad en deze weer teruggebracht. Ook LG en Sony konden de 4:4:4 weergave aan en dit is wel echt noodzakelijk als je een tv als monitor wil gebruiken. Goed research doen!!

Wat bedoel je precies met de 4:4:4 weergave?
 
Super interessant!

Maargoed. De Philips BDM4065UC, waar de topicstarter interesse in heeft is echt een computermonitor en geen 4K TV, dus dat zal sowieso wel goed zitten qua beeld (sowieso volgens de recensies die er zijn).

Ik heb trouwens een status-update gekregen van mijn bestelling en als het goed is, is hij er over 10 dagen.
Nu afwachten en duimen draaien! :)
 
Super interessant!

Maargoed. De Philips BDM4065UC, waar de topicstarter interesse in heeft is echt een computermonitor en geen 4K TV, dus dat zal sowieso wel goed zitten qua beeld (sowieso volgens de recensies die er zijn).

Ik heb trouwens een status-update gekregen van mijn bestelling en als het goed is, is hij er over 10 dagen.
Nu afwachten en duimen draaien! :)

Als je wilt maak eens wat screenshots (en verklein ze) van je screen als je ermee werkt en hoe je het indeelt met plug-ins en daw vensters. Ben wel benieuwd hoe het in de praktijk werkt.
 
Back
Top