Roland JD-Xi NAMM 2015

Ik las vandaag dit: http://www.synthtopia.com/content/2...nthesizer-promises-analog-sound-knobs-galore/

roland-jdxi.jpg


Ben benieuwd wat het is
 
Last edited by a moderator:
Aan de demo's op Youtube doet ie me denken aan de MC grooveboxen (een Sequencer met een pak drumkits en alles errond om een volledige track te fabriceren). Nuja, ik weet bitterweinig van de JD serie om het daarmee te vergelijken.
Ik zag ook iemand zeggen dat ze misschien liever een Module hadden... nuja, dan konden ze het beter een nieuwe MC genoemd hebben : ) MC-X bvb! Maar langs de andere kant denk ek dat de Aira serie de MC nu vervangt...
en kleine keys zijn ook welkom voor mij! In ieder geval zijn ze groter dan die rubberen MC "dingen" :p
 
Ik ben vooral benieuwd naar demo's van zijn grote broer, maar die zit daarvoor nog te vroeg in het prototype stadium...
 
Ja, die JD-Xa zou best een mooie bak kunnen worden. Deze JD-Xi schrijf ik voorlopig af als speelgoed.
 
Ja, die JD-Xa zou best een mooie bak kunnen worden. Deze JD-Xi schrijf ik voorlopig af als speelgoed.

Hij mag er dan een beetje uit zien als een toy, hij klinkt hier toch best aardig. Denk dat de synth onder het 'goedkope' uiterlijk toch wel meer is dan enkel speelgoed. Het is geen Volca ofzo...

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84924572&x-yt-ts=1422411861&v=joSpR_Hpod8

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84924572&v=V6cJJs8HyW0&x-yt-ts=1422411861#t=318

https://www.facebook.com/video.php?v=926554217355003
 
Hij mag er dan een beetje uit zien als een toy, hij klinkt hier toch best aardig. Denk dat de synth onder het 'goedkope' uiterlijk toch wel meer is dan enkel speelgoed. Het is geen Volca ofzo...

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84924572&x-yt-ts=1422411861&v=joSpR_Hpod8

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84924572&v=V6cJJs8HyW0&x-yt-ts=1422411861#t=318

https://www.facebook.com/video.php?v=926554217355003

Ja, het heeft wel potentie maar met maar 1 analoge osc en die mini keys word ik er niet zo warm van. De JD-Xa lijkt vooralsnog een stuk meer te kunnen op basis van een vergelijkbare architectuur.
 
ik hoor een hoop gemekker over bepaalde nieuwe synths die momenteel uitkomen.. nou, ik vind het prachtig wat er allemaal gebeurt in apparatenland :D

en de Roland JD-Xi.. ik vind het een vet bakkie en zie er vele mogelijkheden in. ik zou m graag willen hebben :okdan:
 
Slechts drie vooraf gedefinieerde evelopes?
Geen filter envelope?
Eén LFO destination?
16 steps patterns en geen song mode?
SuperNATURAL synth tones: welke, hoeveel en zijn deze wel aan te passen?
Het aantal drum sounds staat nergens vermeld.
Het aantal waveforms dat als oscillator kan worden gebruikt staat ook nergens vermeld.

Niet echt spannend, zeker niet voor €499. En ik vraag me echt af wat dit ding met de JD-serie te maken heeft.
 
Nou het is de kleine broer van de JD-XA en wat die met de JD serie te maken heeft lijkt me duidelijker.

Persoonlijk denk ik dat ze beter éérst de JD-XA hadden getoond en dan pas de Xi.
 
ik hoor een hoop gemekker over bepaalde nieuwe synths die momenteel uitkomen.. nou, ik vind het prachtig wat er allemaal gebeurt in apparatenland :D

en de Roland JD-Xi.. ik vind het een vet bakkie en zie er vele mogelijkheden in. ik zou m graag willen hebben :okdan:

Al die nieuwe hardware die uitkomt is zeker een goede zaak. Voordeel is dat we daardoor ook lekker de verwende klant uit kunnen hangen; keuze zat :)
 
Ik zie hem in dezelfde hoek als bijvoorbeeld de MicroKorg en dan vind ik het best veel instrument voor je geld. Ik heb mij met de MicroKorg prima vermaakt indertijd, maar de polyfonie vond ik een ernstig minpint.

De 128 stemmige polyfonie van de supernatutural synth/drum kit vind ik zeer behoorlijk voor een synthesizer van die prijs.
De envelope is overigens ook volledig aan te passen, maar niet direct onder de knop.
 
Mooi bakje hoor, ideaal als je bv langere tijd van huis bent. Geen song mode, bij deze zal je meer zelf je arrangement moeten opbouwen en afbreken. Al bij al heel veel functionaliteit en zo te horen kwaliteit voor de prijs van een instapper. Ja ok, minikeys, maar Roland geeft je de keuze met de JD-XA voor zij die geen compromis willen.

Dit maakt me alleen maar méér benieuwd naar de XA!
 
Er zit natuurlijk enige ;) contradictie in natural en synth, maar de naam gebruiken ze al sinds de JP-80. Je hebt al tijden de Supernatural engine welke in eerste instantie voor akoestische instrumenten gebruikt werd. In de JP-80 werd de engine uitgebreid naar analog modelling, en heette dan SuperNatural Synth.
 
F*ck man al dat klagen! Dit is een super coole synth, zeker voor de prijs. All parameters zijn volledig te editten alleen sommige (full adsr etc) zitten in het menu. 2 x zeer goede VA 128 voices, veel drum sou ds (niet alleen 808/909) en een analog mono en sequencer voor die prijs? De digital engine is erg goed maar omdat hij in de Jupiter 80 zit is het ineens shit :s waarom kan niemand but Smackos hier positive over zijn haha?
 
Misschien omdat Roland een kant op geslagen is die maar weinig mensen van de "ouwe garde" bevallen?
Neem de hele Aira serie, Kun je dat promoten als zijnde de nieuwe tb/tr serie of is het allemaal niet meer dan de mc serie in een wat moderner jasje wat over een paar jaar weer in kasten stof staat te happen?

Misschien dat men al dat uitmelken van ouwe series ook zat is. Want waarom moet al dat nieuwe karakterloze spul zo liften op het ouwe? Valt anders niemand meer over te halen dat spul te kopen?
Wordt dit geproduceerd omdat muzikanten daarop zitten te wachten of omdat het laag in kosten zit en veel verkoop kan opleveren?

Ntuurlijk is het een frustratie als de fabrikant niet luistert al weet ik hoe lang, maar vervolgens wel net doet alsof het zo meegaand is en dat gebruikt in de marketing campagne.
Alles wordt verdraaid als het gaat om waar bijv een jupiter of een 808 zo geliefd is bij de synth community. En dat creëert haat. :p
 
F*ck man al dat klagen! Dit is een super coole synth, zeker voor de prijs. All parameters zijn volledig te editten alleen sommige (full adsr etc) zitten in het menu. 2 x zeer goede VA 128 voices, veel drum sou ds (niet alleen 808/909) en een analog mono en sequencer voor die prijs? De digital engine is erg goed maar omdat hij in de Jupiter 80 zit is het ineens shit :s waarom kan niemand but Smackos hier positive over zijn haha?

Was ik ergens negatief dan? Of Tom 32? Wardo? ... Maar Roland bashing is gewoon erg hip hiero. Daarenboven kan je nooit voor iedereen goed doen, en zijn de negatievelingen vaak erg luid.

Roland maakt geen analoge synth? Slecht. Roland maakt nu wel een synth met analoge voice in? Blijkbaar ook slecht. Roland maakt zijn oude spullen na (TR8 )? Slecht. Roland maakt zijn oude spullen niet na (deze synth)? Ook slecht. Can't please them all, gewoon voor jezelf bepalen of je het een goede synth vindt of niet.

Ik vind dit een leuke bak, maar ik wacht sowieso op zijn grote broer om te zien wat die te bieden heeft. Full size keys om te beginnen. Ik ben destijds ook voor de MS2000 ipv de Microkorg gegaan, hier lijkt het dat je gelijkaardige keuze gaat hebben.
 
Back
Top