Hoe ruis en brom tegengaan? (distortion pedalen)

MikeJarod

ziet ze vliegen
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
1.468
Mocht er toch reeds een draadje zijn wat mijn vraag beantwoordt, let me know :kroon:

Ik ben op een missie om mijn ruis/brom niveau bij opnames te minimaliseren. Het niveau is op dit moment al zodanig laag dat ik al erg tevreden ben, ik hoor met het blote oor bijna niets. Nu wil ik graag de laatste beetjes verbeteren die pas duidelijk worden als ik distortion pedalen gebruik (EHX Big Muff en Ibanez TS9).

Technisch:
- diverse bronnen analoog met jacks naar input van USB geluidskaart (Focusrite Scarlett)
- slechts 1 ongeaard stopcontact, 2 verdeeldozen

Reeds gevonden en verholpen:
- USB Wifi xbox controller receiver
- voeding van USB hub
- voeding van printer
- voeding van 9v adapters voor pedaaltjes

Op gehoor nog steeds aanwezig en zoek oplossing:
- voeding Virus TI Polar (heel zachtjes en heel hoog)
- voeding Samsung Monitor (zacht hoog)
- PC (? brom)

Heeft iemand tips voor mij? Ja ik gebruik al een gate :D
Moet ik perse geaarde stopcontacten hebben? PC is de enige met aarding in de stekker.
Ik heb nog wel andere stopcontacten, zou het uitmaken als ik zaken scheid? Hoe/wat zou ik moeten scheiden?
 
Ik zie dat je al gates gebruikt, wat bij mij persoonlijk ook heeft geholpen is een power-conditioner van Furman maar dan moet dat wel binnen je budget liggen.
Hey interessant maar idd wel prijzig. Hoe werkt dat? Is het de bedoeling dat je er alles op aansluit? Of enkel datgene waarmee je opneemt? (PC).
 
Een distortion pedalen is een grote gain boost. Dus een beetje brom "er in" wordt dan veel harder.
Het signaal pad optimaliseren: voorkom ruis bij de bron, niet te zacht insturen en niet meer gain gebruiken dan nood zakelijk is.

Batterijen gebruiken levert meestal ook minder brom.

Maar een beetje brom en ruis hoort ook bij het geluid. Een gate houdt het dan stil als je niet speelt.

Beoordeel de ruis en brom uiteindelijk in de mix. hoor je het dan nog?
 
Als je verstand hebt van elektronica dan kun je pedaaltjes modificeren, van gitaar naar lijn niveau. Dit doe je door voorversterkers er uit te halen of de versterking terug te schroeven en evt opamps te vervangen door ruisarme.
 
Hey interessant maar idd wel prijzig. Hoe werkt dat? Is het de bedoeling dat je er alles op aansluit? Of enkel datgene waarmee je opneemt? (PC).

Bij zit zo'n beetje alles erop. alleen de synths die aan de andere kant staan niet.
Ik heb tussen de conditioner en de stekkerblokken nog extra schakelaars zitten zodat niet alles in 1x aan gaat/staat

Zo een:
12269.jpg


icm
m_10xe_front_rear_page_1.jpg
 
OM even mee van het topic gebruik te maken;
Zelf heb ik en Roland Sip-300 guitar peamp met overdrive distortion.

Heerlijke bak, lekkere 70's distortion, enig nadeel;

Er komt een erg luide brom uit, mits goed aarding zou dit te verhelpen zijn maar het is me nog steeds niet gelukt. (soms tijdelijk)

Iemand enige tips?
 
Batterijen gebruiken levert meestal ook minder brom.


In mijn ervaring zeker niet. Bovendien maakt het soort batterij dan ook nog eens uit.
Met de batterijen die bij de monotron werden geleverd ruisde het als een gek, met wat deftegire batterijen werd het al beter. De echt winst kwam toen ik een adapter aansluiting had.
Ook tussen adapters zit trouwens een behoorlijk verschil.


Beoordeel de ruis en brom uiteindelijk in de mix. hoor je het dan nog?


Hier ben ik het 100% mee eens.


Als je verstand hebt van elektronica dan kun je pedaaltjes modificeren, van gitaar naar lijn niveau. Dit doe je door voorversterkers er uit te halen of de versterking terug te schroeven en evt opamps te vervangen door ruisarme.


Houd er wel rekening mee dat andere OpAmps ook anders klinken. Hier heb ik voornamelijk in gain en distortion achtige applicaties veel verschil mee gemerkt.
Een TL072 in de ESP van de MS-20 klonk echt ruk. De 4558 alhoewel met meer ruis heeft toch een mooiere vervorming.


Persoonlijk heb ik niet zo veel last van ruis. Al mijn apparaten hebben het in meer of mindere maten maar kan me er niet echt aan storen.
 
Back
Top