analoog klinken ?

is dit een strikvraag ? ;)
ik vind nr 1 best wel als een 101 klinken.. dan is nr 2 de analoge bak.. maar welke ?

Nummer 1 is de xenophone en nummer 2 de vst. Vond het verschil toch best aanwezig, de 2de is fletser, minder warm, minder warm in het laag en minder uitgesproken in het hoog. Maar ik ben misschien bevooroordeeld :)
 
maar behalve het volume is dit toch wel het verschil wat ik altijd hoor. dat neppe en dunne
 
maar behalve het volume is dit toch wel het verschil wat ik altijd hoor. dat neppe en dunne

Pcies, vond het hier aardig duidelijk. en ik heb hier nieteens alle koele truucjes gebruikt van deze synth zoals de feedback, ringmods / crossmods, drift etc waardoor het nog veel vetter kan klinken, omdat dat allemaal niet kon op de vst
 
Reactie op SB-Six

Reactie op SB-Six

Reactie op JugJug
Zoals belooft hier een soortgelijk stukje maar dan op een analoge bak. Dit is recht uit de synth (xenophone), zonder bewerking verder. De xeno heeft ingebouwde digitale fx die over het verder volledig analoge signaal heen gemixed worden.

Toegegeven. Jouw fragment klinkt echt wel lekker :)
 
Nummer 1 is de xenophone en nummer 2 de vst. Vond het verschil toch best aanwezig, de 2de is fletser, minder warm, minder warm in het laag en minder uitgesproken in het hoog. Maar ik ben misschien bevooroordeeld :)

ik vond fragment 1 beter klinken, best 101 achtig, nr 2 idd fletser en minder warm. maargoed het blijft natuurlijk een mp3tje die ik vanaf de super goedkope onboard geluidskaart van mn pc afspeel..

wel jammer dat niet meer forumleden het gokje hebben gewaagd :engel:
 
Ik kwam gisteren via mijn facebook een filmpje tegen van Marc Doty die vertelde dat hij de PRO2 toch aardig analoog vond klinken voor een 'hybride' synth.
Hij gaf ook voorbeelden hoe hij deze standaard proper klinkende PRO2 veranderde in een meer analoog klinkende synth.

Vermoedelijk dit filmpje:
www.youtube.com/watch?v=S5qi6bi2Dtg
Ik kan dat filmpje nu niet herbekijken omdat youtube op het werk geblokkeerd is maar dat filmpje is in mijn inziens wel een goede aanvulling in dit topic.

Dat doe ik al jaren met mijn Radias. Geeft toch een beetje meer een organisch/analoog gevoel!
 
Nummer 1 is de xenophone en nummer 2 de vst. Vond het verschil toch best aanwezig, de 2de is fletser, minder warm, minder warm in het laag en minder uitgesproken in het hoog. Maar ik ben misschien bevooroordeeld :)

1 is de vst (wist ik al voor dat ik nummer 2 hoorde :)) en 2 is een Waldorf pulse

ehhmm :D
 
Ik kon niet zo snel een digitaal versus analoog draadje vinden of eentje met synth humor. Dus is het deze geworden.
 
Ik heb nu zo'n beetje 23 jaar ervaring (synths en modular) en ben al veel langer lid van synthforum dan mn avatar zegt.

Op dit moment zijn wat mij betreft de digitale oscillatoren digitaal / soft al op niveau maar de filters nog niet.
Een analoog filter is gewoon iets dat zo veel invloed heeft op het signaal. Ik heb daarom ook een Elektron Analog Heat Mk2.
Het verschil is enorm als ik de heat over een track of master gooi.
 
Zijn er synthforum leden die denken dat een willekeurige luisteraar het wat kan schelen met welke technologie, in dit geval digitaal of analoog, muziek is gemaakt?

Het enige wat belangrijk is, is wat er uit de speakers komt.
Mij kan het in ieder geval niet schelen of het de willekeurige luisteraar wat kan schelen. :)
 
Nuance in deze discussie; analoog klinken is niet gelijk aan beter klinken of bruikbaarder zijn. Analoog (organisch) ligt soms prettiger in het gehoor omdat we gewend zijn aan 'ruis' en imperfectie als basis voor ons dagelijks leven. Zodra iets extreem zuiver klinkt valt het daardoor juist extra op. Imperfectie kan je overigens heel goed emuleren, zijn gewoon algoritmes op los te laten waarvan jij of ik echt niet horen dat dit een gecalculeerde "randomness" betreft.
Ik wil juist erg vaak dat een geluid digitaal klinkt, omdat dit ook erg lekker kan zijn. Of je neemt een digitale imput en gooit er een analoge chorus overheen. Of whatever, doe gewoon wat voor jou het beste klinkt.

Neem oude 8 of 12 bit samplers. Digitaler kan je het niet krijgen, maar vooral de artefacten in lagere octaven dan waarin een noot gesampled is maken de magie. Niet omdat de noot zo zuiver blijft, maar door de troep die er overblijft als er bijna geen data meer uit te smeren is. Als er dan ook nog een analoog zelf-resonerend filter ingebouwd is heb je een prachtige combinatie die weer z'n eigen voordelen heeft.

Dan wordt er ook nog vaak over 'analoog laag' gejubeld. Ik denk dan; als het op de output (digitaal) goed klinkt dan kan de bron ook net zo goed digitaal zijn, want eentjes en nulletjes zijn blijkbaar in staat analoge input perfect te reproduceren voor de luisteraar.

En ja ik heb ook veel analoog staan. Toch vind ik veel daarvan onder de noemer technisch-obsolete vallen, ik gebruik het enkel omdat ik de historische waarde, beperkingen en vormgeving inspirerend vind.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top