Welk midi keyboard kopen?

Rene4u

Nieuwkomer
Lid sinds
30 september 2014
Berichten
10
Wil mijn eerste midi keyboard/controller aanschaffen.
Maar weet eigenlijk niet welk merk en type ik nu het beste kan kopen....?
De midi keyboard/controller moet werken met PC/iPad.
En moet daarnaast ook met de meest gangbare programma's werken zoals Cubase, FL-Studio.... (wellicht zijn er nog meer programma's)

Heb wat midi keyboard/controllers gevonden voor mijn budget.
- Behringer U-Control UMX610
- M-Audio Keystation 61 (2014)
- M-Audio Oxygen 61 (2014)
- Novation Launchkey 61

Wat kunnen jullie mij adviseren om te kopen en waar moet ik op letten als ik een midi keyboard/controller koop.
Houd van plug 'n Play, niet dat ik eerst een hele handleiding door moet lezen om het werkend te krijgen.
Ook heb ik ergens op een forum gelezen dat automapping een voordeel is.
Wat is dit precies?

Rene4u
 
je wilt er een met 61 toetsen begrijp ik? Wil je er aftertouch op of niet en hoe belangrijk vind je het dat het toetsenbord ook goed en prettig bespeelbaar is, hier zit namelijk echt wel veel verschil in en dat is heel persoonlijk. Zelf heb ik de Roland A500 pro met allerlei mogelijkheden die je wel/niet hoeft te gebruiken, deze heeft 49 toetsen en adtertouch en speelt prima voor wat t is. Check anders eens op bijv. Baxshop welke mogelijkheden er zijn en wat de reviews zijn. Dan kun je daarna alsnog wel/niet beslissen of je er enkele ergens gaat checken.
 
Heb voor 61 toetsen gekozen zodat er genoeg octaven zijn om ook akkoorden te spelen.
Wellicht zijn 49 toetsen ook voldoende wanneer je afzonderlijk de akkoorden en melodie als aparte track opneemt..... weet niet of dit zo werkt...??
Wat houd aftertouch in?
 
Als je echt stukken wilt spelen die je met twee handen tegelijk wilt spelen (bijv. Pianostukken) dan kan ik me voorstellen dat je idd een groter keyboard wilt. Maar als het gaat om akkoorden en een melodie die je mogelijk met twee verschillende sounds wilt opnemen, zou ik die los van elkaar opnemen. Dan kun je ze ook nog apart mixen en dan is wellicht een compacter keyboard voldoende. Vandaar dat het ook handig is om ze live te checken.
Hier zomaar n willekeurig filmpje waarop te zien is wat aftertouch is en doet
Mogelijk heb jij dit helemaal niet nodig voor jouw doeleinden, dan wordt t wat makkelijker om je zoektocht voort te zetten naar een midi keyboard.
 
Aftertouch is inderdaad een hele mooie optie!
Maar dan zit je ook direct weer in een heel andere prijsklasse....
- M-Audio Axiom 49 key advanced MKII USB MIDI-Controller (179 euro)
- Novation Impulse 49 key MIDI-keyboard (249 Euro)
- Roland A-500 PRO 49-Key USB MIDI-Keyboard Controller (251 euro)

Wat is volgens jullie dan de beste keus....?
Ik weet niet of M-audio en Roland dit ook hebben, maar Novation heeft Automapping.
Dit lijkt mij ook een hele mooi optie om op je Keyboard te hebben.
En worden alle 3 merken even goed ondersteund door de meest gangbare software?

Ben op YouTube een video tegengekomen, waar Novation keyboards toch wel erg snel defect gaan en de service erg slecht is.
https://www.youtube.com/watch?v=YNLr3KjbT4M
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga dit topic even mee volgen.

Ik ben eigenlijk ook een soort van opzoek naar een midikeyboard maar twijfel heul erg tussen een simpel klavier met pitch/mod en tussen een kb met vanalles en nog wat er op en er aan......

Heb groot deel Hardware synths en FX dus gewoon fysieke knoppies onder me vingers.

Wat is precies dat AutoMap van novation?
 
Back
Top