Monitor test. Hoe klinkt dit bij de betere monitors?

Oja en over de tracks. Zijn allemaal niet de meest geweldige mixen maar ook niet de slechtste. Vind zelf 6 het minst (zal op de meeste consumenten speakers het slechts naar voren komen / zachts klinken met voor meer mensen kans op bas problemen.
En niks mis met de bas van Katy-B, dat zal absoluut aan je plaatsing liggen. Mijn favoriete mix trouwens van de 6, beste commerciele mix (maar er zijn vele betere).
2 en 3 hebben ook genoeg bas bij ookal vind ik track 3 zelf niks maar luister nooit rap :) Vind de bas bij track 3 alleen niet zo "mooi".
4 niks mis mee voor een techno track. 5 ook niet echt, kan er niet zo veel van zeggen is maar klein stukje uit de track, bas is een beetje resonant vind het niet perse heel mooi.
6 ook niks mis mee maar mag wel iets meer knallen, zo klonken de drum en bass tracks 15-20 jaar geleden ook al, is bijna modderig. Is wel eind van strakke noisia sound bijvoorbeeld.

En ik luister dit op absoluut shit klinkende super budget speakers :) Kurzweil KS-40A, 80 euro ofzo. (heb wel ervaring met hi-end audio hoor, heb ook een set grote Klein+Hummel studio main monitors en in het verleden een hele reeks pro speakers gehad en volledig behandelde studio gehad, bijna anechoisch, nu gewoon een grote ruimte en goed geplaatste speakers)
 
@mdv

Handige tips.. Klopt, plaatsing en akoestiek zijn belangrijk. Maar natuurlijk ook de beperking van je materiaal. Van low budget spul kan je geen superstrak geluid met volle bas krijgen. Maar de vraag is, kan je er mee werken.

Het setje wat ik nu heb (is in jouw prijsrange) is goed te werken. Bas gaat tot 60 hz, een sub zou me te zijner tijd helpen.

Ik moet ook gewoon realistisch zijn qua besef van output qua werk. , met een setje dure Genelecs zou ik niet productiever zijn. Bij mij is het probleem nu dus inspiratie.. en niet zozeer hi-end spul en perfecte afluistering.

Ik zit btw in een gunstige langwerpige kamer.. idd tegen de korte muur aan. Speakers staan 70 cm van m'n oren op statieven op oorhoogte. Verder staat er tegen de achterwand een slaapbank.. handig mss qua demping :)

Toen ik deze thread strartte twijdelde ik nog over investeren in duurder spul. Maar zo blijf ik bezig. Laat ik eerst maar weer eens wat leuke dingen gaan maken..
 
Ah das mooi dat de plaatsing goed is.
Dan heb je waarschijnlijk toch last van akoestiek problemen. Klinkt een beetje alsof je kamer misschien (veel) te levendig is? (als je in je handen klapt hoor je het dan flink terugkomen? zo ja is je kamer te levendig)
Slaapbank tegen achterwand (neem aan dat je de verre wand achter je hoofd bedoelt) helpt maar is niet genoeg. Als je daar verder een hele open wand hebt en geen volle boekenkast of dikke gordijnen of andere demping / diffusie hebt en ook je zijwanden vrij dan zul je daar een flinke weerkaatsing van krijgen.
Dit heeft het effect dat het onder andere je hoge tonen "uitstrekt" in tijd en veel luider maakt waardoor de bas flink kan wegvallen / gemaskeerd worden. Als je je kamer enigszins goed dempt dan worden je hoge tonen veel preciezer en "luchtiger" / transparanter en zul je meer en duidelijkere bas horen.
Belangrijk is dat je de achterwand zo goed mogelijk dempt, iets op de zijwand hebt op de plek waar je zit / je speakers staan, en je op een kleed zit (of eventueel iets dempends aan het plafond hebt boven je zitplek). Dan heb je iig geen rechte muren meer tegenover elkaar waar het geluid heen en weer blijft kaatsen met jou en je speakers in de weerkaatsingen.
Makkelijkste en goedkoopste manier om dit te doen is met dikke gordijnen of dekens oid als je die nog hebt liggen, maar dan is het probleem als je dit teveel met alleen gordijnen doet dat je dan teveel alleen de hoge tonen dempt en je een vertekende akoestiek krijgt. Probeer dus zo veel mogelijk met idd dikkere dingen te werken zoals banken, bed en andere meubels. Verder help ook alles wat het geluid diffuser maakt zoals tafels open boekenkasten, grote planten etc.
Als je toch een beetje geld te besteden hebt en niet bang bent om te klussen kun je ook steenwol of glaswol halen bij de bouwmarkt, wat stof en wat hout en zelf absorptie panelen bouwen (kijk op gearslutz.com voor info). Zou niet van die stomme schuimrubberen etc demping halen bij de audio zaak want dat is veel te duur voor veel te weinig en lang niet zo goed als zelf gebouwde absorptie panelen van 10cm dik ofzo.

Verder is er ook nog de mogelijkheid dat specifieke frequenties in je bas wegvallen door een "nul" / resonantie frequentie in je kamer in je bas die destructief werkt op bepaalde frequenties. Hier kun je alleen iets tegen doen met redelijk veel dikke absorptie, dus zelfsgebouwde absorptie panelen op de juiste plek. Of door je speakers / luisterplek te verplaatsen.

Waarschijnlijk heb je een combinatie van deze 2 bovenstaande dingen. In elke kamer spelen deze dingen min of meer.
Hoop dat je het goed krijgt!

Trouwens je moet natuurlijk geen subbas verachten van kleine goedkope speakertjes, maar duidelijk hoorbare bas en toch enigszins een geluidsbeeld dat in balans is is zeker goed mogelijk ook met kleine speakertjes met 4" driver. ik heb dus ook speakers met 4" driver die vrijstaand zijn (wand achter speakers is 8 meter verder dat is ver genoeg) en ik moet de bas zelfs iets terug draaien. Dit kan alleen door grote kamer en goeie demping, als ik die niet had dan waren ze zeker niet om aan te horen.
 
wow, duidelijk verhaal. Je bent er aardig in thuis zie ik :-)

Het klinkt nu aardig okay maar je tips vullen van de kamer en breken van geluidsgolven neem ik mee. Er staat nu nog niet zoveel in de kamer, en qua muur en vloer is alles hard qua meriaal.

Qua demping valt er dus nog wel wat te doen.

Toch denk ik dat hetgeen wat ik niet perfect vind gewoon ligt aan de kleine speakers, ik verwacht dus geen gigantische verschillen. Maar zoals ik al zei, er valt goed mee te werken.

Bedankt voor je goede feedback :okdan:
 
NIET MOOI:

- 1. Katy-B
Bass valt bijna weg. 3e en 4e maat valt erg weg
Refrein ook
128 MP3 kwaliteit. Ik kan dus verder niets zeggen over het orgineel
2. Mistabishi
Klinkt lekker 80s waarbij het hoog daarom wat meer geaccentueerd is.
- 3. Earl Sweatshirt
BD hebben geen'booom'
Bij de start van de rap basnoot bonkt erg.. Klinkt dozig.
De noten daarma klinken smoother maar zacht, valt weg.
bass lijkt niet geheel in toon daardoor valt hij wat weg
.
MOOI:
+ 4. Secret Cinema
Klinkt dik. Kick klinkt stevig en strak.
klinkt niet slecht. maar ook niet echt super.
.
+ 5. BASECAMP
Mooi. BD's klinken diep - hebben 'boom', zang klinkt zuiver.
Deze klinkt echt niet dik het lijken wel toms of iets dergelijks inplaats van bd Ik hoor de boem niet waar jij het over hebt.
+ 6. Loefah
Ik heb hem gekozen omdat hij bass heavy is. Bas komt netjes door.. Klinkt netjes..
vind de snare veel te hard staan. Bass klinkt wel aardig dik.
 
Laatst gewijzigd:
Dit topic is natuurlijk de wereld op z'n kop, wat Dre ook al aangeeft.
De referentie zou moeten zijn UITSTEKENDE akoestiek en FULL RANGE monitoring
heb je dat niet dan laat je weergave steken vallen.
luister je naar tracks van andere producers ook gemaakt met 5.25" woofertjes in een kale Vinex 2e slaapkamer, dan zullen die best aardig kunnen klinken omdat die dezeflde foute weergave hebben als jezelf en daarvoor (over)compenseren in hun mix.

de 2e dimensie is de resolutie die je set kan weergeven, hoe verfijnd klinkt het en mis je details die je op een goede set wel hoort.
een 3e dimensie is versterking, strakke bassen op redelijk volume (nu kan op 5.25" woofertjes sowieso al niet, omdat die amper een 80hz plok kunnen weergeven) bij onderbemeting van je versterking klinkt een bass, je zou het niet verwachten, juist heel erg prominent, bij meer controle wordt de bass rustiger, subtieler veel minder boom maar veel meer oommph.
maar die onderste 20% mis jij sowieso al.

speel maar eens een basje op je keyboard liefts een lekkere dikke sinewave bass, die valt bij jou op de -1 octaaf al weg, op de -2 octaaf denk je wat een flut patch en ga je al weer patches browsen voor een alternatief, terwijl bij een ander met goede akoestiek en full range systeem dan de glazen in de kast net beginnen te rinkelen....... bij jou klinkt op 1 toets het lekkerst, dat is wanneer je de frequentie van 2x de kamer lengte te pakken hebt :D dik man!......
 
Dit topic is natuurlijk de wereld op z'n kop, wat Dre ook al aangeeft.
De referentie zou moeten zijn UITSTEKENDE akoestiek en FULL RANGE monitoring
heb je dat niet dan laat je weergave steken vallen.
luister je naar tracks van andere producers ook gemaakt met 5.25" woofertjes in een kale Vinex 2e slaapkamer, dan zullen die best aardig kunnen klinken omdat die dezeflde foute weergave hebben als jezelf en daarvoor (over)compenseren in hun mix.

de 2e dimensie is de resolutie die je set kan weergeven, hoe verfijnd klinkt het en mis je details die je op een goede set wel hoort.
een 3e dimensie is versterking, strakke bassen op redelijk volume (nu kan op 5.25" woofertjes sowieso al niet, omdat die amper een 80hz plok kunnen weergeven) bij onderbemeting van je versterking klinkt een bass, je zou het niet verwachten, juist heel erg prominent, bij meer controle wordt de bass rustiger, subtieler veel minder boom maar veel meer oommph.
maar die onderste 20% mis jij sowieso al.

speel maar eens een basje op je keyboard liefts een lekkere dikke sinewave bass, die valt bij jou op de -1 octaaf al weg, op de -2 octaaf denk je wat een flut patch en ga je al weer patches browsen voor een alternatief, terwijl bij een ander met goede akoestiek en full range systeem dan de glazen in de kast net beginnen te rinkelen....... bij jou klinkt op 1 toets het lekkerst, dat is wanneer je de frequentie van 2x de kamer lengte te pakken hebt :D dik man!......

Leuk theoretisch verhaal maar het is geen antwoord op mijn vraag. Natuurlijk mis je met 4" of 5" een hoop qua geluid tov perfecte monitoring en akoestiek. Maar daar ging het hier niet om :)

Ik wil mijn huidige set niet afmeten met perfecte aflusitering, maar met afluistering die binnen mijn budget haalbaar en realistisch is. Is het verschil nihil, dan investeer ik nog even niks..
Het heeft ook geen zin om bijvoorbeeld top notch spul aan te schaffen, in een voor 1000'en euro's verbouwde ruimte en vervolgens 3 tracks in een jaar afleveren ;)
 
Het verschil is zeker niet nihil en ja als je puur voor hobby en zelfbevlekking gaat, dan ben jij de enige die in jouw situatie objectief kan bepalen of je er wel of niet geld aan uit moet geven ;)

Het kan ook de hobby zijn om gewoon lekker bezig te kunnen zijn in een zo optimaal mogelijke ruimte.
of juist om met zo weinig mogelijk budget zelf te kunnen genieten van het bezig zijn.
Kijk je hoeft je voor je keuzes aan niemand te verantwoorden, maar een soort van schouderklopje van F5, je bent goed bezig en het verschil is niet zo groot, ga je niet krijgen. Veel leuker is het om met je voorbeeld tracks op zak, eens een goede studio te bezoeken, of een luisterruimte van een high end hifi zaak. Wij kunnen wel zeggen wat je mist, maar de enige manier is om zelf te ervaren wat je mist.
 
je mist de point.. maar mijn vraag was inmiddels al beantwoord en ik heb mn keuze al gemaakt :)

maar toch bedankt voor je reactie :D
 
JIJ mist de point :D VOLLEDIG ook.

Feit is dat je informatie mist.
Het punt is, dat jij de ENIGE persoon bent om te bepalen of dit gemis belangrijk genoeg is om meer geld uit te geven ;) Niet Dre, niet ik, alleen jij, snappie?
 
JIJ mist de point :D VOLLEDIG ook.

Feit is dat je informatie mist.
Het punt is, dat jij de ENIGE persoon bent om te bepalen of dit gemis belangrijk genoeg is om meer geld uit te geven ;) Niet Dre, niet ik, alleen jij, snappie?

luister nou effe.. mijn vraag is prima beantwoord door de mensen hier dus ik ben geholpen.. Dus laten we daar nu niet over gaan discussieren. Je verhaal met theoretische kennis is vrij vanzelfsprekend en daar had ik dus niet veel aan..

Net zoals ik zelf wel weet dat IK beslis of ik geld uit wil geven en niet een ander :D
 
..als je nu gewoon leest wat er in deze thread staat wordt dat vanzelf duidelijk..
 
Ja, dat heb ik dus gedaan, geef je aan waarom en dan heb ik het mis :D , nogmaals dat je info mist is een feit, de vraag om feedback te krijgen wat anderen horen, is natuurlijk niet echt handig omdat je met die info helemaal niks kan. Het was veel handiger geweest om gewoon zelf met je tracks de boer op te gaan. Dat je een hopp mist kan iedereen je namelijk sowieso al vertellen.
De vraag blijft hoe erg JIJ dat vindt. Simpel voorbeeld
jij vind een track VET omdat je de kick rond de 80hz dik vind klinken, je referentie is earbuds.
eronder zit niet veel, iemand zegt wat een dunne tik, die kik, wat moet jij daar dan voor conclusie uit trekken? snappie? het maakt niet uit wat wij horen of vinden want we horen niet hetzelfde en hebben tevens een andere smaak....
 
Aah dan valt er qua demping zeker nog een heleboel winst te halen.
En dit maakt meer verschil dan je zou denken :) Zelfs bij 70cm afluister afstand.
Maar het hoeft niet veel te kosten hoor. Als je het een beetje slim doet met gratis tapijt / meubels etc via marktplaats of weggeefhoek op fb ofzo. En eventueel wat steenwol en stof en goedkoop hout voor onder de 100 euro en je hebt zo een goed genoeg gedempte kamer. En het is in je voordeel dat je een enigszins grote kamer hebt.
Misschien als je eenmaal al die moeite er in hebt zitten je het ook de moeite waard vindt om iets duurdere / grotere speakers te halen. Maar zou ze zeker niet te groot doen want dan werkt 70cm afluister afstand niet meer en gaat je kamer juist weer meer meespelen. (ook is goede diepe bas waar je op kun vertrouwen meestal niet haalbaar in thuis budget studio, diepe bas is bijna niet te dempen en je zult vrijwel altijd frequenties krijgen die elkaar opheffen of juist flink versterken). Verder, als je echt wilt weten hoe erg je kamer meespeelt dan kun je een goedkope meetmicrofoon halen van behringer (ecm nogwat) en gratis software van hometheatershack (details staan wel op gearslutz.com, subforum studio building / acoustics) en dan zul je zien dat je pieken en dippen hebt van meer dan 20db en enorme galm etc en kun je meten wat het effect van je demping is en wat de beste plek is om jouw specifieke akoestieke problemen aan te pakken.
En nogmaals, voor extra check doet een set Philips X1 wonderen (200 euro) en die doen het goed genoeg op een standaard hoofdtelefoon uitgang (hoef je niet een dure hoofdtelefoon versterker bij te halen, wel de moeite waard om de kabel te vervangen door een goedkope andere kabel want in de kabel geleverd bij de hoofdtelefoon zit een productie/ontwerp fout ookal ziet ie er mooi uit).

Overigens zag ik de tip staan om een keer te luisteren bij een hifi zaak, maar ik ben in meerdere hi-end hifi zaken geweest en nog nooit eentje gezien met een goed gedempte afluister ruimte en verder doen ze daar ook nooit aan near-field monitoring.
Maar een goeie studio een keer bezoeken is idd zeker de moeite waard!
 
Laatst gewijzigd:
vergeten system te vermelden " Yamaha NS10m"
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-09-07 om 19.25.05.jpg
    Schermafbeelding 2014-09-07 om 19.25.05.jpg
    45,1 KB · Bekeken: 121
Weet niet waar die grafiek van is maar iig niet van een NS10 :)

:eureka: geloof niet alles wat andere zeggen ! / :eureka:
 

Attachments

  • DSC_1714.jpg
    DSC_1714.jpg
    25,5 KB · Bekeken: 125
Ik heb ook laatst nog es een setje NS10 getest hier (in de ninetees veel naar mogen luisteren :)) maar die van jou gaan wel heel erg diep als ik het plaatje mag geloven.. volgens mij is er onder de 40hz ook niet zo verbijsterend veel te beleven op deze speaker..
Ze lopen wel ver door in het laag overigens.. mede doordat het een gesloten systeem is. :)

Ik gok dat de EQ is ingeregeld als hieronder :mega:

post-26671-1142616315.jpg
 
Ik heb ook laatst nog es een setje NS10 getest hier (in de ninetees veel naar mogen luisteren :)) maar die van jou gaan wel heel erg diep als ik het plaatje mag geloven.. volgens mij is er onder de 40hz ook niet zo verbijsterend veel te beleven op deze speaker..
Ze lopen wel ver door in het laag overigens.. mede doordat het een gesloten systeem is. :)

Ik gok dat de EQ is ingeregeld als hieronder :mega:

hij is idd wel een stuk ge eqed ..

hier een decay meting distortion..klinkt echt super ..helemaal niet als karton. ik snap het zelf ook niet zo.het gat dat je ziet zit in mij room tussen 100 en 200
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-09-07 om 23.55.25.jpg
    Schermafbeelding 2014-09-07 om 23.55.25.jpg
    55,8 KB · Bekeken: 122
  • Schermafbeelding 2014-09-07 om 23.48.42.jpg
    Schermafbeelding 2014-09-07 om 23.48.42.jpg
    57,6 KB · Bekeken: 123
Laatst gewijzigd:
Back
Top