Weetjes voor analoge sequencer gebruik?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.748
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ben aan de gang met de darktime op mijn moog sub phatty maar ik krijg niet de verwachte resultaten. Ik ga wat dieper zoeken naar de YT posts en de instellingen nadoen, maar misschien hebben jullie wel do's or don't tips?
Ik googlede wat naar tutorial en tips maar voor je t weet gaat t over daws en daar blijf ik van weg ;)
 
Wat voor sound zoek je? Het is toch gewoon een kwestie van pielen totdat je het gewenste resultaat krijgt, werken met analoge sequencers is imo best wel random

Je kan het tweede CV kanaal op de Filter env of cut off zetten...of andere inputs die de subphatty heeft (Ik neem aan dat er wel een filter cv input op zit) dan krijg je wat meer dynamiek
 
Ik heb dezelfde combinatie als jij hebt (dus Sub Phatty en Dark Time) en ben het wel eens met Smackos.

Ik draai aan de knoppen tot er iets uitkomt dat lekker klinkt. Verwachtingen heb ik daarbij van tevoren niet. Als ik een vastomlijnd idee heb van hoe het moet worden speel ik het in of gebruik ik een arpeggiator.

Ik heb toen ik mijn Dark Time net had wel een beetje opnieuw het wiel moeten uitvinden qua werkwijze. Ik was gewend al mijn ideeën in te spelen vanaf het toetsenbord en zonodig in de Midi software het nodige bij te werken, maar met de Dark Time werkt dat voor mij niet.

Het beste werkt voor mij om gewoon de sequence te starten en dan aan de knoppen te draaien. Soms kom ik op een sequence die bij de klank past en soms pas ik de klank aan de sequence aan.
Deze manier van werken levert vaak helemaal niets op in de zin van; bruikbaar in een nummer, maar ik beleef wel veel lol aan. Soms blijft er ook het een en ander van in mijn hoofd hangen en ontwikkelen ideeën zich verder in mijn hoofd, die ik dan later weer kan uitwerken in mijn hok.

De lol van het werken met de Dark Time staat bij mij voorop en als er dan eens iets bruikbaars uitkomt is dat mooi meegenomen.

Een voorbeeld van een sessie waar uiteindelijk wel iets aardigs uitkwam:

https://www.youtube.com/watch?v=VEFLiMf3tc0
 
Weetjes voor analoge sequencer gebruik?
Een sequencer, analoog of digitaal, is enkel maar een machine die noten automatisch afspeelt (dan wel met een vervelend correcte timing). Het 'te verwachten resultaat' verschilt dus niet meer dan die enkele noten manueel te spelen. UIteraard is er nog het plezier van analoog : veel regelwerk om elk noot juist te krijgen. Maar ja daarom gaan mensen nu eenmaal voor analoog hé. Wil je daarvan verlost raken zoek dan iets met 'noot-scalings of noot-quantizing' of een digitale sequencer.
Soit.

Volg o.a. wat smackos al zegt en begin met heel korte sequencen (2 of 3 noten, als je niet voor een bepaalde noot-opvolging gaat).
 
En stuur de klok van de sequencer eens aan met wat variabels (LFO, S/H, frequency divider) of een VCO om van de sequencer zelf een golfgenerator te maken. Da's het mooie van anologe sequencer, je kunt het zo gek niet verzinnen of er kom wel wat bruikbaars uit.
 
Probeer ook eens een Doepfer MAQ 16/3. Kun je sequences mee maken waar je nooit zou op komen!
 
heb er al uren lol aan gehad vandaag tot mijn vrouw compleet gek werd haha
De truck momenteel is dus om de 2e rij maar enkele stappen te laten doen voor CV => filter
:okdan:
 
En stuur de klok van de sequencer eens aan met wat variabels (LFO, S/H, frequency divider) of een VCO om van de sequencer zelf een golfgenerator te maken. Da's het mooie van anologe sequencer, je kunt het zo gek niet verzinnen of er kom wel wat bruikbaars uit.

wat bij de Roland System 100-104 sequencer kan is de CV output van de tweede rij naar de step input routen. daarmee kan je verschillende lengtes geven aan de noten als de sequencer standalone draait...
 
Een quantizer gebruiken als je hele noten wil horen
Drumcomputer gebruiken om sequencer aan te sturen, wat vinnieq ook al zegt eigenlijk, maar dan loopt je sequencer dus in het ritme mee van je drum computer (en dat hoeft dus niet alleen op elke tel te zijn steeds)

Vind dat zelf erg goed werken voor leuke baslijntjes.
 
Wat ik meestal voor een goeie baslijn doe is de sequence langzaam laten lopen, zeg 1 en 9 een step. of 1, 5, 9 en 13 een step. Dan draai ik tot ik een lekkere melodieuze sequence heb van 8 of 16 stappen, of 12 kan ook. Als het lekker loopt gewoon op elke step een trigger naar de step-in van de darktime, zodat je 'm versneld. In je 808 kan je dan de sequence, als je 8 of 16 gebruikt 'm bij de fill-ins de helft langzamer laten lopen bijvoorbeeld.
Zo doe ik het ook met de SQ10; deze is beperkter omdat je niet een stap aan of uit kan zetten of de volgorde kan veranderen van forward naar random of backward.
 
Back
Top