Bussen op SSL XDESK

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Ben helemaal blij met mijn ssl x-desk, maar een van de zaken die me het meeste stoort is het gebrek aan bussen.
Zelfs 2 of 4 bussen zou al een hele vooruitgang zijn.



Enige wat je kan doen als je voor 16kanaalssumming gaat (dus 8channels + 8 alt-channels) is de fx sends gebruiken op de 8 main channels. Dan kan je 1 stereo send effect hebben.
Indien je de fx-send post-fader doet, heb je gewone parallel processing; Mocht je dan de fx-send pre-fader doen, kan je in principe spreken van 1echte bus, vermits je enkel het processte signaal hoort in 1 enkele stereo return.

Maar dit gaat dus enkel voor de 8main channels, niet voor 8 alt channels.
En ik zie ook geen andere manieren om nog groepen te maken. Ja natuurlijk, je zou via de channel outputs of de inserts een aantal kanalen naar buiten kunnen sturen en dan summen op een extern mixertje, maar dat lijkt me toch wel veel kwaliteitsverlies en het nut van de x-desk is dan echt wel laag.

Iemand nog ideeën of ervaringen hoe je nog groepen kan maken op x-desk?

Ik wil bv 8channels individueel kunnen processen==> samen outputten naar 1 enkele bus voor een compressor ==> dan pas naar de mixbus out.

Alle ideeën welkom!
 
Wat je wil kan niet, wel can je een cue mix opbouwen, die NIET assigned aan de main mix, maar waar je bijv een compressor op zet en dan laat terugkomen op een ext in.
Of wanneer je met daw werkt dan gewoon in cubase 8 stereo groepen aanmaken waarvan er 4 dus inserts hebben (de mains en 4 niet, de alts) gewoon beetje creatief routen
 
in principe kan je 9 tot 10 stereogroepen uit je daw gebruiken he:
8 main channels
8 alt channels
2 stereo in channels
:)

dan zit ja aan 20 channels om te summen
 
is trouwens listig die cuebuss, daar kan ik iederdaad nog een bus van maken.
in principe heb je dan twee bussen ter beschikking....
 
Back
Top