wat is de gein van oude meuk?

'k Heb 'n tijd terug, toen ik nog zeeën van vrije tijd had, een lan kabel in een ouwe PII met win '98 gestoken... gewoon omdat het kan.. :D
't Was me niet gelukt om em te upgraden naar Internet explorer 7 (was toen ongeveer de actuele browser).. maar heb wel ff het synthforum kunnen bezoeken met die dikke browser die in het win98 pakket zat.. en het zag er, op wat rooie kruisjes na, niet eens zoveel anders uit.... dus :okdamn: :mega:
 
Voor mij is het geen nostalgie want ik was er toen nog niet bewust van. Cubase 2.8 heb ik nu omdat de sequencer er soms op is en soms naast. Het is wat losser maar tegelijkertijd ook strak. Het doet 1 ding en die doet het goed. Moet me geen zorgen maken om latency. Ik wil muziek meer voelen, dan er naar te kijken. Is meer handson, voel me meer als een muzikant, dan als een IT'er. Al de elektronische muziek die ik het liefste hoor is gemaakt met oude sequencers. Dus dan is dat de meest logische stap. Zet me een moderne en een oude track langs elkaar, en ik hoor verschil. De laatste nieuwe gear wil niet zeggen dat het beter of sneller is natuurlijk. Ik mix oud en nieuw, heb nieuwe en oude synths, de oude gebruik ik wel vaker op de voorgrond, wat me gewoon natuurlijk gebeurt, dat is geen keuze. Ik speel gewoon, en mijn oor valt op vuile karaktervolle klanken met een korreltje.

Plus ik wil niks converten, dan gaat me te veel informatie verloren. Met welke high end converter dan ook. Mixen naar tape, want dat is gewoon een microfoon op zich, en het is eerlijk. Plus alles zit lekker, heeft wat meer diepte, word een beetje breder, klinkt als een plaat en wat menselijker ipv een computerbestand. Was ik heb ervaren is dat wanneer je klank door een converter jaagd, dat je enkel het hoorbare waarneemt, maar de emotie van de klank zelf verdwijnt, die zit niet enkel in de compositie. Je kan de meeste zalige haaropstaande Jupiter 8 pad perfect opnemen, maar het verliest emotie en 3D door een 24 bitter. Ik luister naar Rupert Neve, the old man is right.

Ik wil aansturen met een computer, niet opnemen. Nooit.

Is ook een kleine kwestie om een beetje anders te klinken als de rest. Sta bekend als een outsider, waarom zou ik dat nu moeten veranderen om mee te kunnen met de rest? Wil niet speciaal doen ofzo, is gewoon hoedat ik ben. Zet me altijd van de norm af.

Het is nog altijd kunst, dat heeft geen vaste stramienen.
 
Laatst gewijzigd:
Effe door naar 27:00

 
Zet me altijd van de norm af.

...Dus je laat je enorm leiden door wat de norm is. Je kan ook gewoon je eigen ding doen ongeacht of dat nou de norm is of niet.
 
...Dus je laat je enorm leiden door wat de norm is. Je kan ook gewoon je eigen ding doen ongeacht of dat nou de norm is of niet.

Doe sowieso m'n eigen ding, maar iets zegt me toch dat ik sowieso iets anders wil maken, dus ik ben er toch op de hoogte van. Wil natuurlijk ook graag dat mensen het graag horen omdat het anders is dan ze gewoon zijn, ga er niet zo veel moeite in gaan steken en er dan zelf naar liggen luisteren. Ik wil de mensen iets geven dat ze niet gewoon zijn.
 
Heb jij audio online, ik ben wel benieuwd....

Nope, pas als ik m'n album klaar heb :) Nog zoiets dat verloren is precies.. albums. Nu het toch om oude meuk gaat. :D
 
Ik wil muziek meer voelen, dan er naar te kijken. Is meer handson, voel me meer als een muzikant, dan als een IT'er.
je hebt gevoel voor muziek of je hebt het niet... de tools zijn er voor bedoeld om muzikale creativiteit te registreren, niet om je meer een muzikant te laten voelen...
 
je hebt gevoel voor muziek of je hebt het niet... de tools zijn er voor bedoeld om muzikale creativiteit te registreren, niet om je meer een muzikant te laten voelen...

Als vormgever lig ik de hele dag aan de pc, kan het niet meer zien. Ik voel me sowieso los daarvan dichter bij de instrumenten dan door alles met de pc te doen. Dus voel ik me meer muzikant, en dat wil ik. Ben iemand die al jaren met zijn handen werkt. Het voelt natuurlijker, in dat opzicht moet je ook voelen vind ik. En het gaat niet om het feit dat ik het wil en moet zijn, het gaat om het feit dat ik me wil uiten op dat vlak, en dat doe ik live ipv alles te klikken en te slepen, dat is mijn manier. Het moet niet lineair zijn, ik wil er 1 mee zijn door in het moment te zijn ipv te stoppen, door te doen, stoppen, checken, weer door doen. Zo breng je iets over van mens tot mens, door een moment op te nemen, en de juiste nuances op de juiste momenten over te brengen. Muziek draait om timing. Dus voor mij is er maar 1 manier om te werken.

Allemaal subjectief natuurlijk. Niemand heeft het monopoly op de waarheid.
 
Als vormgever lig ik de hele dag aan de pc, kan het niet meer zien. Ik voel me sowieso los daarvan dichter bij de instrumenten dan door alles met de pc te doen. Dus voel ik me meer muzikant, en dat wil ik. Ben iemand die al jaren met zijn handen werkt. Het voelt natuurlijker, in dat opzicht moet je ook voelen vind ik. En het gaat niet om het feit dat ik het wil en moet zijn, het gaat om het feit dat ik me wil uiten op dat vlak, en dat doe ik live ipv alles te klikken en te slepen, dat is mijn manier. Het moet niet lineair zijn, ik wil er 1 mee zijn door in het moment te zijn ipv te stoppen, door te doen, stoppen, checken, weer door doen. Zo breng je iets over van mens tot mens, door een moment op te nemen, en de juiste nuances op de juiste momenten over te brengen. Muziek draait om timing. Dus voor mij is er maar 1 manier om te werken.

Allemaal subjectief natuurlijk. Niemand heeft het monopoly op de waarheid.

Zo heeft iedereen zijn eigen manier, en moet dat ook blijven doen. Doe mij maar lekker in the box werken :luv:.
 
Wat een geouwehoer allemaal, vroeger was niet alles beter, hooguit anders. En diegene die beweerd dat cubase 1 beter is als de nieuwste versie is niet goed wijs hehe.
 
Als ik m'n bek opentrek liggen ze allemaal in de weer, fantastisch. :D Laat me toch kutten man, ga wat biets maken.
 
Wat een geouwehoer allemaal, vroeger was niet alles beter, hooguit anders. En diegene die beweerd dat cubase 1 beter is als de nieuwste versie is niet goed wijs hehe.

So true :D Als je liever omslachtig werkt: go your gang! Maar ik kies liever voor technieken anno 2014 :D
 
Soms is oude meuk beter. Maar als ik kijk naar wat ik qua audio gebruik, dan zijn de cassettes, cd's en md's helemaal verdwenen. Alle audio gebeurt binnen de pc. Bij mij betekent oude meuk hardware uit de jaren '90, zoals de Roland JX-1 en de Technics KN-2000. Dat zijn gewoon synthesizers zoals nu, maar dan met minder geheugen en minder DSP's, maar wel met hun eigenaardigheden, waardoor ze niet meteen te vervangen zijn door een synth van nu.
 
Draait me zelf niet om de workflow, ik heb gewoon een klank in mijn hoofd, en ik wil daar geen "digitale" invloeden op. En dat is nu net de omslachtige methode, het is mijn enigste keuze.. Het is een rustgevende manier van werken wel vind ik.

Je kan het beter omschrijven als traditioneel i.p.v. verouderd of archaïsch.
 
Een sampler is ook digitaal? Of bedoel je dat je de voorkeur geeft aan een analoog signaalpad ipv van alles digitaal te houden
 
Een sampler is ook digitaal? Of bedoel je dat je de voorkeur geeft aan een analoog signaalpad ipv van alles digitaal te houden

Die gebruik ik alleen voor drums. Maakt me niet uit. Maar ik kan ze niet te veel gebruiken voor andere dingen want dan heeft het geen nut natuurlijk. Die oude dingen gaan meestal nog goed en ze klinken van hun eigen vol en dik, en het karakter sijpelt ervan af. Ik doe het een beetje op z'n chromeo! De eighties groove, meer is het niet waar ik achter zit. Kan het beter zijn, dan het hercreëren op een moderne manier denk ik zo, want anders is het gewoon een tribute, en is het een afkooksel van hetgeen dat 8 keer van de 10 beter was. Wil het sowieso modern maken, door warm (vintage) met koud (modern) tegen te werken. Als je decennia mixt kom je tot iets modern. Maar de groove moet eighties zijn, en dat is echt het fundament, ga ik niet met Ableton live doen.

Zoals ze hier zeggen "Drums and bass, you need a really rigit pocket" Een fundering, en daar speel ik de rest over live.

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top