Alesis ION Review

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.316
Locatie
Utrecht
Alesis ION

Zaterdag was ik gaan kijken bij Fietbek of ze de ION al hadden omdat ik wel benieuwd was naar dit beestje.
Ik wilde mijn JP8000 ook vervangen door iets anders aangezien ik redelijk uitgekeken was op dat ding.

Na ff demo-en was ik er uit. Dit is geweldig! Dit moet ik hebben! Weg met die JP8000!

Je zou de ION eigenlijk maar om 1 ding moeten kopen en dat is de klank. Ik heb nog geen VA gehoord die zo goed een analoge synth nabootst.
De klank is verfijnd en helder maar niet koud en stijf.
Toen ik 'm net had ben ik ff de presets gaan nalopen. Ik vond dat daar goede dingen tussen zaten. Ik heb een hele poos Moog bass loopjes zitten spelen met de 2 geweldig oplichtende modwheels als controllers over Vibrato en
filter cuttof. De klank van het Moogfilter en hoe de 3 oscilatoren samenwerken klinkt ECHT als een Moog. Mijn referentiekader hier is een Moog Prodigy en een MacBeth M3X. Beiden redelijk vooraanstaande bassmonsters. Dit klinkt gewoon echt HEEL goed. In mijn oren 100 x beter dan een JP8000 en een Nord Lead. En ook misschien net ff wat verfijnder en levendiger dan een Acces Virus (mind you, deze synths heb ik allemaal of heb ik ooit gehad).
Ik zou zelfs durven zeggen dat ik het verschil tussen de M3X en de ION niet altijd kanhoren bij dit type geluiden!

Verder ben ik gek van weirde soundscapes en gefreakte effecten. Gelukkig biedt de ION een ringmodulator, FM en een 12 slots in een modulatie matrix.
De modulatie matrix geeft echt heel veel mogelijkheden voor de meest belachelijke modulaties. Erg cool en werkt ook heel simpel. Het effect van de modulator op de gemoduleerde doet me meteen denken aan analoge circuits. Het effect van modulatie is heftig en dynamisch, filters kraken, oscilators grommen etc. etc.
De ringmodulatie en FM klinkt ook als een klok. Lekker gritty en random en wederom, erg analoog. Als ik FM doe op mijn M3X dan klinkt dat eigenlijk net zo als op de ION. De hoge tonen en het levendige karakter van dat geluid is spot on! Binnen vrij korte tijd had ik de meest gestoorde arpeggios met een geluid dat zich in alle bochten wrong. Een Virus kan dit ook, maar ik vind de ION meer helder en dynamisch klinken.

De losse oscilatoren en de filters zijn zeer goed. De oscilatoren zijn te schakelen tussen pulse, triangle/saw en sine. Met een knop kan je ze door alle vormen laten lopen. De losse pulse wavefrom klinkt in mijn oren eigenlijk net zo vet als die van mijn Korg MS10. En dat is zeker een prestatie!
Bij de filters zitten emulaties van Moog, Oberheim, Arp, TB303, Jupiter8, een aantal vowel en comb, een reeks multibandpass en eentje die warp heet(?).
De filters klinken als een klok! De Arp is vies, de Oberheim (in LP/BP/HP) erg 80-ties en de 303 klinkt zeer aardig als een 303. De Moog filter is dik en vol.
De emulaties zijn volgens mij meer "inspired by" dan exacte kopieen. (dit staat ook in de manual) De moog filter met hoge resonace klinkt toch anders. Hij behoudt wel zijn laag, zoals in een ladderfilter maar de resonantiepiek is gewoon anders. Laat dit je niet misleiden! Het klinkt nog steeds super!! Zo super als een Moog zonder hoge resonantie!.
De 303 filter heeft ook de karakteristieke Squelch!. Je moet wel de filterenvelope (die overigens net als alle andere envelopes linear en exponentieel is in te stellen en is te loopen!)
de juiste 'vorm' meegeven. Samen met de tubedistortion uit de effectensectie is klinkt ie zelfs soms als een scheurende MS10/MS20.

Oja...de effectensectie is ook lekker. De phaser en Flanger zijn lekker dik en zoet. Stukken beter dan wat ik ken uit de Virus en JP8000.
Het is meer te vergelijken met goede outboard effecten als TC M-one. Parameters zijn er wel (zelfs te moduleren) maar de klank is wederom hier het belangrijkst.

Laatste wat ik moet loven is de bouwkwaliteit. De 360 graden draaiende knoppen zijn geweldig! Denk Clavia Nord maar dan groter en steviger!
Het LCD display is een zegen en werk geweldig! De Modulatiewielen zijn van lekker stug rubberachtig spul en de hele (metalen!) case is bedekt met Ledjes.
Het enige wat me tegenviel, was dat er geen knopjes zaten bij de filtersectie, oscilatoren en ampsectie om de de LFO-diepte in te stellen.
Je moet bij de Modulatie Matrix sectie op [edit] drukken en dan moet je in het display als Source de LFO kiezen en als Destination bjiv. Filter 1 Freq.
Op zich simpel maar een aantal standaardroutes voor de LFO waren erg fijn geweest.

Ik ga verder geen specs opnoemen, die kan je lezen op de Alesis site. In mijn oren is de ION echt een geslaagd product. Het biedt niets echt vernieuwends, is geen nieuw concept en is zeker niet de eerste op VA gebied. Hij klinkt echter wel het beste van alle VA's die ik ken.

Sorry voor alle typo's. Ik was druk!
 
Last edited by a moderator:
zo druk, dat er nu twee alesis ion threads boven elkaar staan bij de nieuwe threads....:confused:
 
Heerlijke recensie ! Thanks !

:yamaha: :walker: :koffie: :slotje: :kroon: ?
 
zo dat klinkt allemaal verdomde goed! doe er mij ook 3! ;)

grappig dat de ION nu al veel vergeleken wordt met de NL3, al ligt die toch in een hogere prijsklasse.....dat zegt op zich wel iets..... volgens mij heeft Alesis de Ion precies goed gefocused, op de klank en bedienbaarheid, en niet op een shitload vol met specs....

wat ik wel een echte "oversight" vind, en waarvan ik ook eigenlijk vind dat Alesis dit zsm moet implementeren in een OS-updeet: de ION zend geen MIDI-CC's uit, maar van die wilde NRPN's..... ik snap de beslissing wel (geen parameter interpolatie/smoothing, geen stepping etc.) maar in deze tijd van volwaardige (imho) softsynths is het toch wel heel prettig om je softsynths ook met de knoppen van je hardware aan te kunnen sturen.... als Alesis een midi-CC "laag" bovenop deze NRPN's kan leggen in een OS-update zullen ze denk ik nog meer potentiele kopers de streep over trekken....

wat verder nog een hele toffe uitbreiding zou zijn: de overdrive-sectie niet alleen post-filter, maar ook pre-filter kunnen schakelen..... dat is in mijn ogen altijd een hele fijne optie om een nog breder klank-beeld te kunnen krijgen....

Olaf
 
gatsie wat een review

gatsie wat een review

:engel: :engel: :engel: :engel: :engel:
ik geloof dat ik het wel aardig goed had...
ach...
ik heb het manual gelezen

dat
maakt
uit:duivels:
 
Helemaal goed! Tnx voor de review...
Ga hem gauw eens bekijken!

Trouwens, wat kostie bij Feedback - er staat geen prijs bij..
Bij Thomann trouwens 999,-
 
Gooi die JP8000's in de prullebak!

Alesis is goed bezig. ;)

Zal nu wel moeten luisteren als ik vakantie heb (nog 3 dagen!)

Kweenie of dit ook ten invloede is op de VA's van 'ongeveer' dezelfde prijsklasse.
Heb al wat JP's voor minder weg zien gaan.
 
/ik heb er bij Feedback 1199 voor betaald. Ik wist dat ik 'm in Duitsland en de USA goedkoper kon krijgen, maar ja....impulsaankoop. En geen slechte dit keer!

't was trouwens de allereeste die Feedback had....dus denk ik ook een uit de eerste btach die naar Nederland verscheept is.
 
Origineel geplaatst door olafmol
wat ik wel een echte "oversight" vind, en waarvan ik ook eigenlijk vind dat Alesis dit zsm moet implementeren in een OS-updeet: de ION zend geen MIDI-CC's uit, maar van die wilde NRPN's..... ik snap de beslissing wel (geen parameter interpolatie/smoothing, geen stepping etc.) maar in deze tijd van volwaardige (imho) softsynths is het toch wel heel prettig om je softsynths ook met de knoppen van je hardware aan te kunnen sturen.... als Alesis een midi-CC "laag" bovenop deze NRPN's kan leggen in een OS-update zullen ze denk ik nog meer potentiele kopers de streep over trekken....Olaf

Da's een goeie. Ik geef het even door. Bedankt!
 
Origineel geplaatst door Nolet
/impulsaankoop. En geen slechte dit keer!

't was trouwens de allereeste die Feedback had....dus denk ik ook een uit de eerste btach die naar Nederland verscheept is.

Nee hoor ze hebben er meer......:engel:

ach
je
hoort
zo
eens
wat
:kroon:

ze zijn harstikke gek als ze hun demo model verkopen
de eerst volgende partij wordt pas volgende maand.

Hastala bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbaaaaaaaaaaaaaaaa
dat was een MoogTaurus 1, lage C
:mexico:
 
Origineel geplaatst door Pim
Da's een goeie. Ik geef het even door. Bedankt!

ok dan! moet zeggen dat op dat Ion forum "alesis ben" erg open is, zowel qua het geven van informatie over de Ion, als qua het afhandelen van "opmerkingen" ...

over die Midi-CC's...ideaal zou zijn dat je het in het globals-menu kan aan en uit-zetten (niet iedereen heeft er behoefte aan, en ik neem aan dat het wat micro-processor overhead kost), en dat je daar ook per knob kan instellen welke CC er uitgestuurd wordt..... als de Ion dan de NRPN's values interpoleert naar midi-CC steps tussen de 1 en 127, en gewoon begint bij de CC-value van de patch zelf (want oneindige controllers) dan moet het goed gaan lijkt me.....

Olaf
 
Misschien dat ik nog maar een keer ga buurten in Apeldoorn, als die gasten iets klantvriendelijker waren kwam ik er misschien vaker... maar ja... de portomonee wil ook wat.

Heb de ION op de Messe uitgeprobeerd en moet zeggen dat ik meer onder de indruk was van de HD recording systemen. Wat een bagger kwam er uit die ION koud/iel/schril. Heb even gepoogt er iets fatsoenlijks uit te halen maar gaf het na 10 minuten op. Misschien moet ik het maar een 2e kans geven, ben benieuwd welk wondermiddel er in de synth gegoten is.
 
'k Ben steeds meer benieuwd! Alleen vind ik dat ik al genoeg VA's heb.. voorlopig! ;)
 
Misschien moet ik het maar een 2e kans geven, ben benieuwd welk wondermiddel er in de synth gegoten is.


Hehehe, welke wonderMENSEN hebben er aangezeten?
Ik ga gauw weer eens bij Nederland Muziek langs, heb Pim al een tijd niet gezien; ben benieuwd of hij al wat kaler is 8o)
enne, 100 of 150 euro meer betalen daar dan bijvoorbeeld Duitsland maakt toch niet uit als de maestro hem zelf even een beetje komt uitleggen? Stroopsmeer mode uit-

:peukie:
 
Ik ben ook afgelopen zaterdag voor de bijl gegaan, ik heb er mijn Nord Lead 2 voor ingeruild en ben helemaal naar Duitsland gereden. Supercool ding!

Grtz,
Jeroen
 
Origineel geplaatst door Shivah
is er ook iets bekend of er een rack versie van komt?

khad ze vanmiddag gemailed:

Dear Mr, de Bruin,

While product development is an ongoing process here at Alesis, I am not
aware of any project concerning the development of an Ion rack at this time.

Best Regards,
Steve Taylor, Alesis Product Support

----- Original Message -----
From: "Thomas De Bruin" <Thomas@palooka.nl>
To: <info@alesis.com>
Sent: Tuesday, August 12, 2003 7:53 AM
Subject: Alesis Ion

> Hi,
>
> Will there be any chance that an Rack version of the Ion wil be produced?
>
> Regards,
>
> Thomas de Bruin
>
>
 
Origineel geplaatst door olafmol
ok dan! moet zeggen dat op dat Ion forum "alesis ben" erg open is, zowel qua het geven van informatie over de Ion, als qua het afhandelen van "opmerkingen" ...

over die Midi-CC's...ideaal zou zijn dat je het in het globals-menu kan aan en uit-zetten (niet iedereen heeft er behoefte aan, en ik neem aan dat het wat micro-processor overhead kost), en dat je daar ook per knob kan instellen welke CC er uitgestuurd wordt..... als de Ion dan de NRPN's values interpoleert naar midi-CC steps tussen de 1 en 127, en gewoon begint bij de CC-value van de patch zelf (want oneindige controllers) dan moet het goed gaan lijkt me.....

Olaf

Waarom post je het zelf niet op dat forum? Gaat alle roem ook naar jou. Doe Ben de groeten van me.
 
Back
Top