Advies voor een 7-jarige?

Hier thuis gaat de 7-jarige helemaal los op de MonoTribe. De MC-202 trekt ze niet, ook niet qua synthesizergeluid.

Ik zou zeggen tik een tweede hands MonoTribe op de kop. Daar hoef je geen toetsen voor te kunnen bespelen en je krijgt er een heel breed scala aan klanken uit met maar weinig controls en zonder dat je hoeft te kunnen spelen.

Kijk vervolgens of mensen hun MicroBrutes beginnen door te verkopen als dat bevalt. Dan heb je een synthesizer die kan samen spelen met de MonoTribe door middel van trigger, de MonoTribe eventueel aan kan sturen via de eigen sequencer en er zit een echt keyboard op.

Als daar positieve dingen mee gedaan worden dan kun je gaan kijken naar wat moeilijkere dingen zoals keyboardles en ingewikkeldere synthesizers. Of juist een MS-20 waar je nog gekkere geluiden mee kunt maken.

Maar een kindersynth moet in de eerste plaats makkelijk te bedienen zijn zonder enige kennis van zaken.
 
Ik check nu het filmpje en rond 1:50 is allemaal stepsequencerwerk. Natuurlijk haalt een MonoTribe het niet bij die Moog maar het komt toch in de buurt denk ik.....

@Mark-T: ik denk dat jij echt een vertekend idee hebt van wat kinderen van zeven toffe geluiden vinden, al zeker als ze "dat wil ik ook" zeggen bij een dikke analoge sequence :dubbel:


Ik zal eens kijken of ik nog een filmpje op mijn telefoon heb terwijl ze aan het freaken is met de knoppen....
 
Aanrader: Yamaha DJX (eerste model). Die zou ik zelf nog kopen als ik meer plaats had. Qua prijs/prestatie wellicht de beste keus voor maximaal honderd euro.
 
Een MicroKorg XL lijkt mij voor een jongen van 7 jaar ook wel leuk, bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/749426667

En een Kaossilator met zijn touch interface zal er ook vast wel in gaan denk ik zo. Zijn rond de €100,- nieuw te krijgen. Tweedehands wellicht minder.

En wat te denken van een iPad? Daar zal hij echt niet snel op uitgekeken raken met al die apps die daarvoor zijn, o.a. iKaossilator. Hang daar toetsen aan en die jongen is volgens mij jarenlang zoet.
 
beetje zoals toen ik eind 80-er, begin 90-er jaren underground houseparty's organiseerde, ben daar trouwens mee opgehouden toe 't opeens commerciele bagger werd, phoof! wég good vibes, of ben ik hier nu aan het vloeken in de kerk? kán zomaar..

Welneen, iedereen hangt hier nog in jaren 80-90, als ze uberhaupt al uit de jaren 70 geraakt zijn. Af en toe heeft iemand een zinvolle vraag, maar tussendoor zoeken we hier nog steeds naar the lost chord en de ultieme hardcore bassdrum.

Nu voor 75€ een testje doen en dan eventueel over een paar maanden een gerichtere "duurdere" aankoop doen lijkt me een goed plan.
 
En als theactor (tip van VCOVCA) zijn DJX (hopelijk type) I (type II = echt een stuk minder Mark-T?)

De I is een compleet keyboard met aanslaggevoelige toetsen, een volledige GM-klankenset een normale begeleidingsautomaat en is dus ook voor 'normale' muziek te gebruiken.

De II heeft geen aanslaggevoelige toetsen is veel meer gericht op het triggeren van dance-patterns. Volgens mij zit de GM-klankenset er ook niet in.

Je kunt de DJX ook via Midi aan de pc of iPad hangen. Het is een prima controller met pitchbendwiel en ribbon-controller. Dan kun je softwaresynthesizers aansturen, mocht er interesse komen in meer klanken.
 
Nou, de teerling is geworpen, ik heb alle adviezen aan hem (Nikita) laten zien (via youtube, that is), en ondanks dat de vertwijfeling toesloeg bij het zien van de Korg monotribe is de keuze gevallen op de Yamaha DJX en dankzij vcovca's tip is ie al zo goed als in de pocket, theactor had 'm nog, en is bereidt er van te scheiden voor een héél mooi prijsje, wat zég ik!? hij komt 'm zelfs langsbrengen, kán niet beter :okdan:

De andere genoemde synths zullen er wrs ook wel komen als ik die gretige oogjes, mijn zwakke weerstand en het feit dat December 4 feestdagen voor Nikita kent ( Sinterklaas, z'n verjaardag, kerstmis én oud & nieuw-cadeautjes (iets Russisch) ) in het verhaal meeneem.

Ik laat nog wel even weten wat de eerste indrukken zijn wanneer hij 'm krijgt (5 Dec.) Jullie zijn sowieso nog niet van ons af. :D

Enorm bedankt mensen :halleluja:halleluja:halleluja
 
@ Mark-T, ik geloof / ga er van uit dat 't de I is, is 't toch de II, dan is ie er ongetwijfeld ook reteblij mee, en 't blijft een test of hij er over een week of wat nog steeds helemaal into is.
 
@ Mark-T, ik geloof / ga er van uit dat 't de I is, is 't toch de II, dan is ie er ongetwijfeld ook reteblij mee, en 't blijft een test of hij er over een week of wat nog steeds helemaal into is.

In ieder geval wens ik jullie veel plezier met de keuze. Als blijkt dat de interesse afneemt, wat ik overigens niet denk, kun je er altijd zelf nog op spelen. :)
 
Nou, de teerling is geworpen, ik heb alle adviezen aan hem (Nikita) laten zien (via youtube, that is), en ondanks dat de vertwijfeling toesloeg bij het zien van de Korg monotribe is de keuze gevallen op de Yamaha DJX en dankzij vcovca's tip is ie al zo goed als in de pocket, theactor had 'm nog, en is bereidt er van te scheiden voor een héél mooi prijsje, wat zég ik!? hij komt 'm zelfs langsbrengen, kán niet beter :okdan:

De andere genoemde synths zullen er wrs ook wel komen als ik die gretige oogjes, mijn zwakke weerstand en het feit dat December 4 feestdagen voor Nikita kent ( Sinterklaas, z'n verjaardag, kerstmis én oud & nieuw-cadeautjes (iets Russisch) ) in het verhaal meeneem.

Ik laat nog wel even weten wat de eerste indrukken zijn wanneer hij 'm krijgt (5 Dec.) Jullie zijn sowieso nog niet van ons af. :D

Enorm bedankt mensen :halleluja:halleluja:halleluja

Volgens mij gaat dat wel een succes worden. Transponeerbare stepsequencer is echt wel de leukste manier om met een synth te werken als je nog niet zo muzikaal begaafd bent.
 
Hahah, gaaf! Het forum doet zijn werk... het helpen van anderen.

<--- pinkt een traantje weg
 
Transponeerbare stepsequencer is echt wel de leukste manier om met een synth te werken als je nog niet zo muzikaal begaafd bent.

Cool, na 11 jaar met muziek bezig te zijn effe droog met mijn neus op de feiten gedrukt. :D

Transponeerbare step sequencers zijn gewoon heel leuk en handig, of je nu begint of niet. ;)
 
Cool, na 11 jaar met muziek bezig te zijn effe droog met mijn neus op de feiten gedrukt. :D

Transponeerbare step sequencers zijn gewoon heel leuk en handig, of je nu begint of niet. ;)

Maar er staat toch helemaal niet dat dat voor "gevorderden" dan niet meer zo is?
 
Neen, maar ik ben helemaal in touch with my female side dus ik vorm alles om tot een belediging wanneer ik dat wil. ;) :D

Ik wens Nikita alvast heel veel plezier met de DJX. Volgens mij een heel goede eerste keuze. Was ik maar met een DJX begonnen, dan wist ik meteen wat beter welk soort instrumenten (synth, sampler, keyboard, sequencer...) ik mee verder wou gaan.
 
Ik heb de tijd meegemaakt dat je blij mocht zijn om ook maar één cent voor een oude Yamaha CS15D te kunnen krijgen. Wie wilde nou een oude monofone analoge bak? Je zou een moord doen voor een polyfone bak met samples. Zelfs een primitieve Casio SA-10 klonk toen al prachtig. Nou kun je voor bijna geen geld starten met een bak vol samples, synthesemogelijkheden en nog een sampler op de koop toe, waar je vroeger tonnen voor moest betalen. Ik had 20 jaar later geboren moeten worden... Of toch niet, vanwege de crisis enzo... ;)
 
Roland JW 50
Leuk ding, alleen doen de sliders niet echt veel spectaculairs en mag je met diskettes aan de slag om zaken op te nemen.

Yamaha PSS380
Ook een leuk apparaat. De sliders staan wel toe dat je iets aan het geluid aanpast, maar dat gaat niet op voorspelbare wijze.

dat zou ik trouwens ook een belediging vinden voor een stukje erfgoed als de 2 voornoemde instrumenten.

Nou, de bouwkwaliteit is zodanig dat ze een 7-jarige wel moeten kunnen overleven. Het mooie is dat je het ding voor hetzelfde bedrag kan doorverkopen als blijkt dat 'ie het toch niks vindt.

Het probleem is voornamelijk dat knopjes draaien heel cool is maar je kunt er maar 1 geluidje per keer uithalen, en tenzij je 'm ook gelijk iets haalt waarmee 'ie op kan nemen blijft het bij pielen met sliders.

Wat me op het volgende brengt; het is natuurlijk ook wel leuk om dingen op te nemen. Wellicht dat je ook nog ergens een Portatrack kan scoren voor weinig. Cassettes zijn redelijk robuust en makkelijk in 't gebruik. Maar - neem z'n creaties op, daar gaat 'ie over 10 jaar blij mee zijn.
 
Een synthesizer is niet uitnodigend voor een kind. De bediening is veel te indirect, en je moet eerst programmeren voordat je een resultaat krijgt. Een geel 'demo'-knopje werkt veel uitstekelijker.
Ik ben zelf geen 7 meer, maar ik heb ontdekt dat ik een Korg Micro-X synthesizer heb laten gaan voor een Technics KN-1000 keyboard. Waarom? De Korg moet je thuis via je pc programmeren en dat is een paar keer fout gegaan, waardoor ik helemaal opnieuw moest beginnen. De Technics kun je tijdens het spelen bedienen en de vorderingen tijdens het spelen opslaan. Daar heb je geen pc bij nodig. Klinkt de Technics hetzelfde als de Korg? Nee, maar in combinatie met de andere instrumenten, heb ik de Korg-klanken minder nodig. En qua orgeltjes kan de Technics de Korg het nog wel eens moeilijk maken...
 
Laatst gewijzigd:
Nou, voorzichtig uitgedrukt: EEN ECLATANT SUCCES!!! :mega:

Een indrukwekkende hoeveelheid cadeaux voor de deur gezet en de truc-met-de-deurbel-terwijl-we-met-z'n-allen-binnen-zaten toegepast (want: dit is het eerste jaar dat hij geen sinterklaas-gelovige meer is, maar hij speelt het spel gretig mee) en natuurlijk de DJX als laatste.

Uitgepakt, en hélemaal uit z'n dak, de andere cadeaux gingen -SHWOOSH- van tafel en werden geen blik meer waardig gegund, een grijns die er niet af te slaan was en pas na een kwartier plaats maakte voor een verbeten ernst tijdens het "spelen".

Hij is nu elke dag aan het oefenen en stopt alleen op ons verzoek (lees: onze smeekbeden), nu nog "even" de handleiding doornemen (108 pagina's) en hij kan helemaal loos gaan.

Vandaag nog even de fout gemaakt Nikita mee te nemen naar een bevriende DJ, dus die Monotribe zit er ook wel aan te komen (de Korg Kaossilator Pro+ waar hij vandaag mee speelde gaat me (nog) net wat te ver, prijstechnisch gezien).

Zodra zijn vaardigheden het toelaten zal ik hier wel een filmpje plaatsen, tenslotte, gedeelde smart is halve smart :D , maar zonder gekheid, het is fantastisch om hem zo enthousiast bezig te zien, tnx mensen :okdan:
 
Back
Top