Advies voor een 7-jarige?

ik heb voor de kinderen van mn zuss een roland e16 gekocht, veel plezier aan beleefd voor die 35 euro en nu zit een op pianoles en de andere zijn op gitaarles.
een synth is leuk voor pappa , kan zoonlief ook even op spelen als pappa erbij is, maar echt niet overprikkelen met teveel knoppies en techniek.
paar keer per maand even op de moog sonicsix van pappa houdt hem scherp voor het grotere werk als hij groot is.
zelfs op de korg monotron en microtribe waren die van mij snel uitgekeken. een orgel/ keyboardachtig ding blijft langer plezieren.
grote favoriet nu is de akai miniak van de kinderen: klein/ hanteerbaar, vocoder+microfoon, drums, rythme etc, prijs minder dan 200 euro. anders gewoon voor een oude goedklinkende roland gaan , e16 is prima, alles meer pure luxe
 
Ik denk dat de ingebouwde ritmes ook heel veel plezier kunnen geven. Dat heb je op een synth weer niet. Het geluid is ook 'voller' vanwege de samples en de effectprocessor. Je hebt meteen instant muziek, terwijl je op een monofone borrelbak zelf aan het werk moet. En dan klinkt alles nog steeds 'enkel'.
 
PAPPAAAA!!! dat wil ik ook leren!!!
wat houd dat pcies in eigenlijk?
is dat het voornamelijk willen leren bespelen van toetsen of is dat het alleen maar wat fierljeppen qua knopjes?

in het geval van het eerste is een Roland E serie absoluut geen slechte keuze...
 
Roland keyboards kreeg ik nooit verkocht aan kinderen. Ze vonden ze er te saai uitzien en er zat geen indrukwekkend display op (alleen maar drie cijfers). Kinderen willen kleuren en een groot display. Ik heb klanten gehad die 300 euro meer wilden betalen voor een keyboard waarvan de kleuren in het display konden veranderen, terwijl ze voor minder een beter klinkend keyboard konden kopen.

Een must voor kinderen is een pitchbender. Daar gaan ze helemaal van uit hun dak.
Daarna komen de indrukwekkende ritmes en natuurlijk de dierengeluiden. De klank van een blaffende hond zorgde altijd voor verkoopresultaat. Een sampler zorgt voor eeuwige lol. Als er ook nog eens draaiknoppen op zitten om de klank te kunnen veranderen, is het plezier compleet. Dat het niet analoog is, boeit een kind totaal niet. Die wil instant plezier.
 
Roland keyboards kreeg ik nooit verkocht aan kinderen.
en dan direct daarna dit typen:
Een must voor kinderen is een pitchbender. Daar gaan ze helemaal van uit hun dak.
Daarna komen de indrukwekkende ritmes en natuurlijk de dierengeluiden. De klank van een blaffende hond zorgde altijd voor verkoopresultaat.
laat die roland E serie dat nu juist allemaal hebben :D
 
en dan direct daarna dit typen:

laat die roland E serie dat nu juist allemaal hebben :D

Er zitten knopjes op voor pitchbend, maar geen echte bender. De meeste mensen vinden het uiterlijk van een keyboard belangrijker dan de klankkwaliteit. De Rolands worden saai bevonden.

Hier twee demo-filmpjes van de DJX (kan zoonlief altijd kijken of hij dat mooi vindt of niet):



 
DJX was vroegah ook een succes bij mijn neefje.
Monotron (delay) is favoriet bij mijn zoontje van 4

Een Korg Microsampler MS1 is wellicht ook wat. Dan kan hij zichzelf opnemen en afspelen met effecten.

Wat denk ik erg leuk is voor kinderen is een arpegiator. Dat is ook het eerste wat me opviel aan het filmpje op 01:50.
Voor iemand die niet kan spelen is dat ook logisch want de arpegiator maakt muziek voor je ;)
 
grappig, behalve hetgeeurde schermpje heeft de e16 het allemaal. , inclusief 1 vinger begeleiding, en dat alles voor nog geen 50 euro
alhier groot succes!
 
en op de e series zit een knopje voor applaus !

wil je echt wild doen, geef je 100 euro uit voor een e56
wel niet klagen als ie later in een snabbelorkestje gaat ...
 
Die van mij zijn beiden bijna 3. Op zolder is eigenlijk de MS50 het leukst, want daar kan je kabeltjes in stoppen. Dat er geen geluid uit komt zal ze een worst wezen. Daarna komt m'n workstation die meestal een Wurlitzer of een piano na doet. De Monotron heeft ze nooooooit kunnen boeien eigenlijk. Beneden slaat Niels op pannen of is dirigent, en Noya speelt piano op haar pianotje.
 
Ik wil niet teveel doordraven over de Yamaha DJX, maar daar zit alles in van de andere suggesties.
Pitchbendwiel: check
Eénvingerbegeleiding: check
Applaus: check
Synth-draaiknoppen: check
Sampler: check
Een andere kleur dan zwart: check
Effecten: check (dus een Monotron Delay is in meer of mindere mate te imiteren).
Display: check
Arpeggio: check
Blaffende hond: misschien niet, maar Yo!, Hey! en dergelijke zijn genoeg voorhanden.

Ik denk dat een kind teleurgesteld zou zijn als je hem een monofone borrelbak zonder kleurtjes, blaffende honden, gele demo-knop, display en ritmes zou voorschotelen. Meer plezier per vierkante centimeter dan op een DJX zou ik niet weten. Zelfs wij als 'professionals' zouden er wat aan kunnen hebben.
 
wat kost ie ?
geef me er maar drie ;)
 
75€ kost hij "op de markt", dus je kan hem op ieder vlak vergelijken met een Monotron. :)

Blaffende hond: misschien niet, maar Yo!, Hey! en dergelijke zijn genoeg voorhanden.
Als de blaffende hond GM onderdeel is, zit hij erin. :)
 
Als het echt goedkoop moet. Yamaha pss 470 of 570. Rond de 10 € heb je die en er zitten heel wat synth functies op. Fm synthese. Kleine kinder toetsen :) ritmes en effecten en speakerts
 
Als het echt goedkoop moet. Yamaha pss 470 of 570. Rond de 10 € heb je die en er zitten heel wat synth functies op. Fm synthese. Kleine kinder toetsen :) ritmes en effecten en speakerts

FM klinkt werkelijk slecht en is niet intuitief. Mijn Yamaha PSS-580 mag dan ook met liefde weg naar een liefhebber.
 
DAJUMN!! wat een reacties, geweldig!

Waar begin ik?

Mark-T, ik moet zeggen dat je er een goede kijk op hebt, draaiknoppen, beetje toetsen leren spelen (alleen moet ik wel het woord "leren" ontwijken), ingebouwde ritmes, een Lord Flashheart uiterlijk, precies wat hij wil, al moet ik bekennen dat hij ook grote interesse had in de wat serieuzere machines (hij wil dus toetsen EN klooien, al denk ik dat hij zich wel een beetje verkijkt op de toetsen, we zullen 't zien.. ), het ging hem voor een verrassend groot deel om de sound, maar ik denk dat de toeters en bellen van een DJX z'n aandacht langer zal vasthouden (Een Roland E16 en de Yamaha pss 470 zijn qua uiterlijk voor een 7 jarige nét wat minder).

Een Yamaha CS1X lijkt me too much voor een (bijna) 7-jarige,
Een tweedehands korg monotribe (brz), een akai miniak, een Korg Monotron delay en een Korg Microsampler MS1 lijken me meer fase-2 werk, paar maandjes op een DJX, en IS de interesse er nog, dan mag ie loos gaan.

En als theactor (tip van VCOVCA) zijn DJX (hopelijk type) I (type II = echt een stuk minder Mark-T?) heeft staan dan zal die 't wrs worden, moet 't natuurlijk nog wel met Nikita bespreken, maar 't lijkt mij een uitgemaakte zaak.

Bedankt voor alle tips mensen, geeft een goed gevoel hier, beetje zoals toen ik eind 80-er, begin 90-er jaren underground houseparty's organiseerde, ben daar trouwens mee opgehouden toe 't opeens commerciele bagger werd, phoof! wég good vibes, of ben ik hier nu aan het vloeken in de kerk? kán zomaar..
 
Back
Top