Muziek & Numerologie

Maar hoe verklaar je romantiek dan met wiskunde?
Wiskunde verklaart niet, wiskunde beschrijft. En hoe wiskunde beschrijft is een bepaald aspect van ons denken.

Hoe verklaar je romantiek? Gewoon, wij zijn biologische, evoluerende machines en romantiek kan ontstaan zijn doordat het evolutionair voordeel oplevert, of als bijproduct van onze manier van samenleven. Er is niets bovennatuurlijks aan romantiek.

Hoe beschrijf je romantiek wiskundig? Nou, geen idee. Misschien kan het wel niet. Onze kennis van de natuur en de menselijke geest in het bijzonder is veel te beperkt.
 
Wiskunde verklaart niet, wiskunde beschrijft. En hoe wiskunde beschrijft is een bepaald aspect van ons denken.

Hoe verklaar je romantiek? Gewoon, wij zijn biologische, evoluerende machines en romantiek kan ontstaan zijn doordat het evolutionair voordeel oplevert, of als bijproduct van onze manier van samenleven. Er is niets bovennatuurlijks aan romantiek.

.

Hele mooie klinische omschrijving van wat mensen graag als iets zweverigs zien. Ik hou daar wel van om zaken gewoon te ontdoen van alle flauwekul en terug te brengen naar de essentie.

Paul
 
Ik ben chemisch biologisch niet voldoende onderlegd, maar ik weet wel dat er voor veel van dit soort zaken verklaringen zijn in die zin dat men weet dat bepaalde stoffen in het lichaam vrijkomen die er voor zorgen dat je dat bepaalde gevoel krijgt.

Paul

Ja maar daarmee kan je totaal niet de ervaring beschrijven.
Alleen de fysieke verschijningsvorm die bij die ervaring hoort.
Wiskunde is absoluut niet de taal waarin je over die dingen praat natuurlijk
 
Ja maar daarmee kan je totaal niet de ervaring beschrijven.
Alleen de fysieke verschijningsvorm die bij die ervaring hoort.
Wiskunde is absoluut niet de taal waarin je over die dingen praat natuurlijk

Dat heb ik ook helemaal niet bedoeld natuurlijk
Het zou natuurlijk wel mooi zijn als dit zou kunnen, want de kracht van de wiskunde is wel dat het eenduidig is en 100% waar gekoppeld aan eeuwigheidwaarde binnen het bestaande systeem.
De Grieken gingen daar heel ver in door te stellen dat "alles getal is" en hun wereldbeeld stortte dan ook in toen in de pythagoreïsche school bewezen werd dat wortel 2 irrationaal was. (dus niet te schrijven als ratio van 2 natuurlijke getallen).

(Maar zelfs de wiskunde heeft een probleem op het punt van consistentie. Dat bewees Godel met zijn onvolledigheidsstelling. )

Maar deze feiten: het eewigheidsprincipe, de 100% waarheid en de echte exactheid maken voor mij wiskunde tot de mooiste wetenschap die er is. (formeel gezien daardoor de enige echte exacte wetenschap)

Helaas maakt deze wetenschap mij geen begenadigd muzikant, dat is dan weer jammer.

Paul
 
Ok. Ik snap wat je bedoelt hoor...
Maar wat ik gek vond was dat je alles verwerpt wat niet wiskundig te onderleggen is.
Das een nogal groot deel van je leven denk ik dan
 
432hz-vs-440hz-water.jpg

lijkt wel een beetje op de hex van saturnus...
 
ik pas al jaren numerologie toe...


http://five12.com/n3.html

Everything is math uiteindelijk, die 12 tonen van Pietje Goras zijn ook niet zomaar 'uit de lucht' gegrepen. In mijn tracker dagen zat ik echt nog te tellen volgens de gulden snede enzo in sequences.....dat heb ik inmiddels wel allemaal los gelaten heh

Hoe vreemd het ook moge klinken alles valt in een formule/algoritme te plaasten.....

"While order does excists in the Universe, it is not at all what we have in mind...."

Uit Prince of Darkness J. Carpenter.
 
Back
Top