Linndrum LM2 mods en schema draad

Linndrum met eigen sounds.

Linndrum met eigen sounds.

Beste LM2-ers

Hier weer een item.

Elke maand staat er hier wel een Linndrum (LM2) voor reparatie, service en/of de pitch modulatie modificatie die 8 sounds pitchbaar maakt die het nog niet waren en als negende pot de Snare van de Sidestick scheidt in pitch. Dat is leuk omdat het stimuleert steeds dieper op de INS/OUTS van deze legendarische drummachine in te gaan.

Het blijkt dat er veel vraag is naar alternatieve sounds (eproms) - bijvoorbeeld de LM1 sound-set voor de LM2.
De BIN-files daarvoor kunnen van Electrogate gedownload worden zoals de meeste van de LM2 bezitters wel zullen weten.
Ook de geluiden van de DX, DMX, Linn9000, SCI Drumtrak en de TR606, TR808 en TR909 zijn beschikbaar in het zelfde companding audio formaat als BIN-file om in een Eprom te branden die geschikt is voor de LM2.

Er zijn verschillende manieren om de geluiden van de ene machine naar de andere om te vormen. Dit heeft te maken met de de grote van de eprom-chip van de ene naar de andere machine. Bijvoorbeeld: de Ride van TR909 is 32K en moet voor de linndrum opgesplitst worden naar 8x4K. Allerlei geluiden zijn 4K van de diverse machines en kunnen simpel gebrandt worden voor de LM2 omdat deze ook 4K eproms gebruikt. Het gaat hier om hoeveel 'posities' een geluid inneemt en welke filtering daarop plaats vind. Een HiHat in de Bass stoppen heeft geen zin omdat er een CEM LP filter op zit met een bepaalde envelope. De Tom's en Conga's hebben beiden twee posisties (2x4=8K) en delen een LowPass filter. En zo kent het een en ander bepaalde beperkingen. Maar, het blijft leuk om ZIF-sockets te instaleren om geluiden van andere machines in een LM2 te zetten.

Dat is allemaal heel leuk en aardig maar, hoe zit het met het branden van eigen samples om in een LM2 te stoppen. Geluiden van een heel ander koers in muzikale voorkeur? Kan dat?
Oberheim had een programmer gemaakt die voor de DX en DMX het kon. Dat ding is nu echter niet meer courant. Voor deze Oberheim programmer had Electrogate later een computerprogramma gemaakt - zo kwan ik vanmorgen achter - waarbij je BIN en WAV files kan inladen en kan opslaan (dus ook kan converteren zo bleek). Dat is boeiend: je eigen samples in een eprom voor de LM2, DX, DMX, Linn9000 en SCI Drumtrak. Ze delen immers hetzelfde companding binair/audio formaat - enkel de geheugenomvang van de eproms kan anders zijn maar, daar kan mee gespeeld worden door het samenvoegen of juist het opsplitsen van samples naar of over de eprom chips.
Dit Electrogate programma blijkt ook zelfstandig te werken zonder de Oberheim programmer en heeft alles in huis om je eigen WAVE files om te zetten naar het Companding formaat voor BIN files die in de bovengenoemde machines wordt gebruikt. Deze Electrogate software heet PROMENADE en is te downloden op:

http://www.electrongate.com/dmxfiles/promenade/index.html

Ik heb het geinstaleert op een Windows 7 computer en het werkt.

Het principe is simpel:
1) Kies het Eprom type dat je wilt branden (2732 voor de LM2).
2) Laadt een WAV file in.
3) Save het in BIN formaat (= Companding formaat)
4) Start de Eprommer op en laadt de BIN file
5) Brandt de Eprom.

Natuurlijk komen hierbij allerlei complicaties:
- De lengte van de sample --> past die wel in een of meerder 4K Eproms?
- De sample rate.

Deze zaken zijn echter in te stellen en te manupileren.
Ik heb zonder ingewikkeld gedoe met de settings succesvol een tweetal experimenten gedaam.

PROEF1:
Het eerste wat ik gedaan heb is een proef met de CABASA van de LM1 die geschikt was gemaakt voor de LM2.
1) De BIN file voor CABASA in Promenade ingeladen nadat ik de Eprom instelling op een 2732 Eprom had ingesteld.
2) Het als een WAV file vastgelegt (gesaved).
3) De WAV file in Promenade terug geladen.
4) Weer als BIN file vastgelegd.
5) De BIN file in mijn eprommer geladen en gekeken wat de Checksum was --> gelijk de originele BIN-file.

PROEF2:
1) WAV files opgezocht. Een Woodblock-achtige sound was kandidaat.
Had ik ingeladen in Audacity - een gratis editprogramma.
2) De Woodblock uit de totaalsample gehaald met stretcht en Delete.
3) Het einde met het Effect 'Fade Out' bewerkt.
4) Vastgelegd als WAV file en vervolgens ook als BIN file.
5) De BIN file weer teruggehaald om te controleren als een grafische weergeven golfvorm.
6) Conclusie: net te groot voor een 2732 Eprom (4K) - laatste stukje er van af.
7) Het einde opnieuw een 'Fade Out' gegeven en opnieuw als WAV en BIN file vastgelegd.
8) Weer opnieuw in Audacity ingeladen en afgespeeld ter controle --> OK.
9) De Eprommer opgestart en de BIN file ingeladen.
10) Eprom branden.
11) De Eprom in een LM2 plaatsen (TOM).
12) Dat is kicken --> drie pitch pots ter beschikking voor een 'eigen' sound.

De conclusie:
Met wat handigheid en inzicht in de opbouw van de LM2 aangaande de filtering en geheugenopbouw kan ie totaal omgebouwd worden naar een heel andere muziekstijl dan die van de tijd waarin ie ontworpen is. Wel blijven het natuurlijk geluiden met een korte Punch.
De geluiden van de LM2 of welke samples dan ook kunnen met allerlei programma's naar hartenlust gebruikt worden maar, LM2 bezitters vallen nu juist op het laten wapperen van de handen en vingers realtime met de unieke mogelijkheden van de LM2. Zo bezien is het feit dat het mogelijk is om eigen samples te branden (Eproms) voor de LM2 een unieke verbreding van de horizon.

Groetjes,

Marc :mega:
 
LM2 externe triggers - continue

LM2 externe triggers - continue

In vervolg op de wens om de external trigger inputs zonder vertraging te laten reageren op echter externe triggers (versus een audio input van een MIC of anderszins audio pick-up van een drumpad).

Eerder stelde ik dat er per triggercircuit er vier condensatoren uit moesten. Dat blijken er drie te zijn. Het experiment is gedaan en succesvol: de triggeringangen werken nu zonder vertraging met een extern gate/trigger signal dat bijvoorbeeld afkomstig is uit een MIDI --> CV/Gate convertor.

De input gevoeligheids pots staan in het midden en je mag er van alles induwen (-15...+15V). De onderdrempel heb ik niet gemeten maar, met de ingangsgevoeligheid op 50% en het aanleggen van +5 Volt gate signaal gaat het allemaal goed. :okdan:

Het feit dat een Dual-OpAmp-Circuit met twee diodes als gelijkrichtende brug wordt gebruikt maakt dat de LM2 trigger inputs zowel op een negatieve als een positieve puls (flank) t.o.v. 0 Volt (GND) reageren.

Met een Dual-Oscilloscoop gemeten dat de vertraging tussen input-trigger en werkelijke triggering van de drum-sound geen noemenswaardige vertraging meer heeft (we praten over microsecondes). :P

Bijgaand een foto van het rechter onderdeel van het CPU & tact-switch-board waar de condensatoren uit zijn gehaald om de trigger inputs snel te maken.

:mega:
 

Attachments

  • LM2_fast_ext_triggers.jpg
    LM2_fast_ext_triggers.jpg
    86,1 KB · Bekeken: 80
Tact switch revision.

Tact switch revision.

Van de 10 Linndrums die er sinds december 2013 binnen zijn gekomen voor revisie en modificatie was er slechts een waar alle Tact switches het deden. Bij alle anderen waren er een paar tot bijna allemaal die het niet goed deden. Helemaal nie, moeilijk of dubbele triggers.

Deze tact-schakelaars zijn onvervangbaar. Wel zijn ze te reviseren.
Hiertoe dienen de schakelaars er voorzichtig uit gesoldeerd te worden.
Ze zijn dubbelzijdig gesoldeerd en de pootjes maken onderdeel uit van het schakel mechaniek zelf dus, dat is extra oppassen.

De kap proberen los te trekken terwijl de schakelaar nog op het board zot gesoldeerd is een NO-GO.

Het kapje van de schakelaar af krijgen is nog niet eenvoudig. Echter, ik heb er een truc op gevonden die het kapje heel snel laat los komen.

Op de foto zie je de uiteinden van een 'metaalpasser' een soort van passer waarmee in de metaalbewerking allerlei metingen mee worden gedaan. De uiteinden ervan lopen taps uit naar een scherpe punt. Er zit een stelschroef op de passer waarmee de stand (hoever de uiteinden uit elkaar staan) gefixeerd kan worden.

Door de uiteinde in afstand zo af te stellen dat de punten precies onder het kapje langs de beiden zijden past en vervolgens door te drukken plopt het kapje er af.

Het binnenwerk is van verzilvert draad en door de jaren meestal nagenoeg geheel geoxideerd.
Voor het verwijderen van die oxidatie gaat het natuurlijk enkel om de plaats waar contact gemaakt wordt door beide delen.
Met een viberpen kan voorzichtig tussen deze delen op en neer bewogen worden om de oxidatie weg te halen en dan wat perslucht de schakelaar uitblazen.

Als sluitstuk kan een contactspray in een potje gespoten worden. Met een heel fijn penseeltje dat lichtelijk gedrenkt is in de contactspray een laagje op de contactendelen worden aangebracht.

Kapje er weer op en de schakelaar weer terug solderen. Klaar.

Alle schakelaars van een LM2 zo doen kost een uurtje (er van uit gaande dat het dashboard reeds eruit is gehaald).
 

Attachments

  • oxidated switch contacts.jpg
    oxidated switch contacts.jpg
    38,3 KB · Bekeken: 72
Goedemiddag heren,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Lm2 met een midi forat kit. Aangezien het er op lijkt dat er in dit topic mensen zitten die veel met deze apparaten hebben lopen stoeien post ik mijn vraag even hier:

Mijn Lm2 loopt regelmatig vast. Dwz dat hij op een willekeurig moment stopt (tijdens play of rec). Wanneer ik hem dan opnieuw opstart zijn alle patterns ineens compleet veranderd of verdwenen. Ik heb ergens gelezen dat dat aan de geheugenbatterijen zouden kunnen liggen. Tegelijkertijd lees ik ook dat ik de linn beter eerst 30 minuten kan laten opwarmen voordat ik überhaupt verder de machine aanraak. Dat laatste is voor mij wel even 'wennen' omdat ik vaak de verschillende machines maar een half uurtje gebruik.

Iemand op, aanmerkingen of tips? Thanx alvast.
 
Twee van mijn LM2 klanten hebben het vastlopen van de LM2 eens gerapporteerd. In beide gevallen was dat na het heel lang aan staan. De LM2 wordt van binnen bloedheet. Zie een aantal posts terug in dit topic hoe je de hitteontwikkeling wat kan tegen gaan.

Met de battery backup op zich heeft het niets te maken. Wel kan een oude batterij lekken of gelekt hebben en als gevolg daarvan schade veroorzaakt hebben.

Een LM2 hoeft in het geheel niet 'op te warmen' om te gebruiken.

Er kan als gevolg van de enorme hitte in de LM2 (de grote diodes warme op tot dik 90 graden) kan er ergens een labiel contact zitten dat de crash veroorzaakt.

Jouw LM2 is gereed voor een nakijk/service beurt.

P.S.
De nieuwe modificatiekit voor de 9x pitch modulatie is beschibaar.
Zie link onder.
 
Als je krachtige dips in je 230VAC hebt zitten, dan kan het de LM2 crasht of zich opnieuw reset. In dat geval kan een 'line conditioner' uitkomst bieden.
Je kan ook eerst nagaan of er op de netgroep een ander apparaat aangesloten is die de dips veroorzaken en je LM2 op een andere groep schakelen.

De LM2 heeft een "Power OK" circuit dat de reset van de processor verzorgt. Als door een dip in de 230VAC heel kort de secondaire gelijkgerichte spanning onder een bepaald niveau komt, dan volgt er een reset.
Een andere wijze waarop het mis kan gaan met de secondaire spanning zijn de diodes van de gelijkrichtbrug voor de +5V. Deze worden bloedheet waardoor door de jaren heen de soldeerverbingen gammel raken. Dit proces is bij jouw LM2 ongetwijfeld in proces en is mogelijk de oorzaak van de problemen.
 

Attachments

  • diode bridge burn.jpg
    diode bridge burn.jpg
    68 KB · Bekeken: 65
Ontzettend leuk om te lezen over alle mod mogelijkheden van de LM-2, bedankt voor ieders bijdragen! Mijn muzikale mattie heeft een LM-2 die door Marcmarc onderhanden is genomen en is voorzien van de 9xPot frequency pitch mod, echt geweldig en een enorm waardevolle uitbreiding van de mogelijkheden van deze van zichzelf al geweldig zijnde drumcomputer. Kan ik echt iedereen aanraden die er één bezit!
 
En voor hen die het nog niet wisten:
Deze mod is beschikbaar met een heus board in oplagen gemaakt en een Schaeffer panel met een orange opdruk dat dicht bij de Linndrumkleur komt. Tevens de broodnodige anti-log pots om de pitch lekker te verdraaien.
Het is een uiterste mod die op de linndrum kan worden toegepast.
Verder: zie item waarnaar in de handtekeing is gelinkt.
 

Attachments

  • linndrum sterac.jpg
    linndrum sterac.jpg
    81,4 KB · Bekeken: 65
Back
Top