RM1x tips, the sequel

Jongens ik heb "bijna" een RM1X, die zal volgende week wel bezorgd worden en ik heb een tweetal vragen:

2) Ik wil niet met floppy werken. Ik vind dat onbetrouwbaar. Dus ik wil een floppy emulator erin bouwen. Nu hoorde ik dat de HxC floppy emulator compatible zijn. Maar deze vind ik duur (100 euro) als je kijkt naar de chinese emulators die 18 euro inc. verzenden kosten (die van Gotek). Nu heb ik gezien dat Jeff die de originele firmware heeft gemaakt er ook 1 heeft geport voor een STM32 versie, en die zit in de GOTEK en er zijn mensen die de GOTEK hebben geflashed naar een HxC firmware: http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=43416

Zou die dan ook werken in mijn RM1X?

Je kunt ook een USB-floppy drive voor je computer overwegen, om je files meteen op je computer te zetten. Kost bijna niks, en je je kunt je RM1x in orginele staat houden.

Toen ik nog een RM1x had, gebruikte ik de floppy disk amper. Hooguit om 2x per jaar een backupje te draaien.
 
True maar ik vind origineel niet per definitie beter. Ik ben geen puritein ;)

En ik vind het knutselen heel leuk aan die dingen, dus ik ga ook meteen alle tactile switches vervangen :P
 
Ben sinds vandaag ook trotse eigenaar van een RM1x, ken er voorlopig niks van en ben beetje door de presets aan het skippen. Gelukkig heb ik er een handleiding bijgekregen.
http://web.archive.org/web/20050204172426/www.rm1x.net/ is spijtig genoeg helemaal dood maar als er hier nog mensen zijn waar ik met vragen terecht kan hoor ik het graag. Eerst nog even deze 30 bladzijden lange thread lezen :)
 
Het eerste probleem stelt zich al...stepbutton F (of 6) werkt niet. Wat wel opvalt bij het muten van de sounds bv. is dat je sommige andere stepbuttons ook hard moet drukken maar die gaan dus wel. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik heb de verkoper al gecontacteerd en het hem laten weten. Is het dan dit wat ik nodig heb? https://syntaur.com/Items/4801.html
En je hebt blijkbaar nog soldeerkennis nodig ook, dus zelf kan ik het niet.
 
Ondertussen heb ik ook een RM1X in mijn bezit. Ik ben er heel tevreden mee en schrik echt van wat die ouwe bak allemaal kan.
Dit weekend een v1.13 chip gestoken dus er zijn al heel wat problemen van de baan.

Nu heb ik een vraag over de 8 draaiknoppen en hun CC waardes.
Je kan via de instellingen (setup) de CC waarden veranderen maar niet naar alle mogelijke CC waardes blijkbaar?
Ik had gedacht dat ik die draaiknoppen zou kunnen configureren om cc's te versturen naar hardware die aan de RM1X hangt. Het is ook handig dat die CC's dan te recorden zijn (wat overgens wel werkt met de RM1X).
Soort van motion recording dus.

Een workaround zou zijn om een externe klavier te gaan gebruiken met draaiknoppen waarvan ik de cc's kan instellen.
Dan neemt de RM1X die cc data op en stuurt hij ze ook naar de hardware.
Iemand ervaring hiermee? Klopt mijn vermoeden dat ik niet elke CC waarde aan die draaiknoppen kan koppelen?
 
Dit weekend een v1.13 chip gestoken dus er zijn al heel wat problemen van de baan.

Welke problemen bedoel je? Dat zou ik nu echt eens graag willen weten aangezien ik nog de 1.12 eprom heb en geen enkele probleem ben tegengekomen totnutoe, buiten het bekende phrase probleem wanneer je externe gear aanstuurt. Maar wanneer je in het voice menu naar iets anders als phrase wisselt is dit opgelost en heeft dit verder geen nadelen.

Nu heb ik een vraag over de 8 draaiknoppen en hun CC waardes.
Je kan via de instellingen (setup) de CC waarden veranderen maar niet naar alle mogelijke CC waardes blijkbaar?
Ik had gedacht dat ik die draaiknoppen zou kunnen configureren om cc's te versturen naar hardware die aan de RM1X hangt. Het is ook handig dat die CC's dan te recorden zijn (wat overgens wel werkt met de RM1X).
Soort van motion recording dus.

Een workaround zou zijn om een externe klavier te gaan gebruiken met draaiknoppen waarvan ik de cc's kan instellen.
Dan neemt de RM1X die cc data op en stuurt hij ze ook naar de hardware.
Iemand ervaring hiermee? Klopt mijn vermoeden dat ik niet elke CC waarde aan die draaiknoppen kan koppelen?

Ik gebruik de RMX om softsynths aan te sturen. Je hebt 16 kanalen dus je kan er tenminste 16 besturen. Mbv program change kan je zelfs meerdere sounds op 1 track gebruiken en zijn de mogelijkheden bijna onbegrensd. Die 6 knoppen op de RM1x kan ik aan eender welke functie op de softsynths toewijzen maar dan verandert natuurlijk de waarde van CC's niet voor die knoppen. Welke waardes gaan bv. niet? Dan probeer ik het ook eens met externe gear.

Edit: Maar volgens de handleiding doen ze toch 0 toch 127 cc ? En proficiat met je aankoop trouwens :)
 
Laatst gewijzigd:
De handleiding er even bijgenomen. Blijkbaar moet je kiezen uit een cc tussen 1 en 119. Er zijn er 5 die voor interne functies zijn als ik het goed begrijp. Cc 7,10,91,93 en 94. Hoewel 7 waarschijnlijk ook het volume van je externe gear bedient.
 
De handleiding er even bijgenomen. Blijkbaar moet je kiezen uit een cc tussen 1 en 119. Er zijn er 5 die voor interne functies zijn als ik het goed begrijp. Cc 7,10,91,93 en 94. Hoewel 7 waarschijnlijk ook het volume van je externe gear bedient.

Zal er ook nog even moeten induiken. Ik kon enkel diegene selecteren die jij opnoemt.
 
Ik heb hier nog een originele v1.12 eprom liggen. Als ik er iemand blij mee kan maken, dan mag diegene hem hebben.
 
De handleiding er even bijgenomen. Blijkbaar moet je kiezen uit een cc tussen 1 en 119. Er zijn er 5 die voor interne functies zijn als ik het goed begrijp. Cc 7,10,91,93 en 94. Hoewel 7 waarschijnlijk ook het volume van je externe gear bedient.

Oké het is me nu duidelijk. Als ik de encoders gebruik kan ik alleen de standaard CC's gebruiken die jij opnoemde. Wanneer ik met + en - werk kan ik alle cc's toekennen.

Welke problemen bedoel je? Dat zou ik nu echt eens graag willen weten aangezien ik nog de 1.12 eprom heb en geen enkele probleem ben tegengekomen totnutoe, buiten het bekende phrase probleem wanneer je externe gear aanstuurt. Maar wanneer je in het voice menu naar iets anders als phrase wisselt is dit opgelost en heeft dit verder geen nadelen.

Ik heb (alle) nieuwe druktoetsen besteld die ik kan inbouwen wanneer het nodig is. Sommige zijn al goed aan het achteruitgaan dus dat zit er wel aan te komen in de toekomst.
Toen ik zag dat de verkoper ook v1.13 chips had heb ik er maar ééntje besteld. Die phrase bug werd ik niet echt vrolijk van.
 
Ik heb (alle) nieuwe druktoetsen besteld die ik kan inbouwen wanneer het nodig is. Sommige zijn al goed aan het achteruitgaan dus dat zit er wel aan te komen in de toekomst.

Nadat je alle keyboardtoetsen vervangen hebt voelt de RM1x echt weer als nieuw aan. Ongelooflijk wat een verschil het kan maken.
 
Weet er iemand of die 1.13 eprom nog andere bugs of veranderingen heeft ten opzichte van de 1.12 ?
 
Kan iemand mij misschien wat interessante suggesties geven m.b.t. synth (modules) die je goed, multi timbral kan aansturen met de RM1X?
Het zou dan ook fijn zijn als je op die synth 'multi's' kan opslaan, pakketjes met verschillende geluiden.
Ik heb nu een Emu PK6, maar ik krijg hem niet goed aangestuurd. Ik kan alleen het geselecteerd geluid aansturen, maar ik wil graag een multi aansturen zodat ik er eventueel een dansje op kan doen.
 
Of ben ik nou heel onbeleefd een vraag aan het stellen die hier op dit moment ongepast is? Ik ben nog niet helemaal thuis hier in het Synthforum, weet eerlijk gezegd nog niet helemaal hoe het werkt. Als dit zo is, neem me niet kwalijk.
 
Je moet dan zoeken naar een polyfone synth (of rompler) die multitimbraal is. Die zijn er best veel, vooral tussen de digitale synths en romplers. Waldorf Blofeld, Elektron Analog Four, Access Virus, Nord Lead, Alesis Ion, wat minder recent de Roland JV2080, Casio CZ1 etcetera enzovoorts en zo verder. Onder de oudere polyfone analoge synths vind je soms nog wel een bi-timbrale synth, zoals de Akai AX60, Roland JX10 of MKS80, maar dat zijn er niet zo héél veel… Ongepast is je vraag zeker niet, maar ik vermoed dat het al met al te veel synths zijn om hier in dit RM1x draadje op te noemen, dus het sleutelwoord in je verdere zoektocht is dus in goed engels 'multitimbral'.

De PK6 is zover ik weet ook multitimbraal. Dus je kunt multi's (parts) maken, die je ieder een eigen midi kanaal geeft zodat iedere part met het corresponderende midi kanaal aangestuurd kan worden (soms is multi 1 midi kanaal 1, multi 2 midi kanaal 2, etc). Even de handleiding er bij zoeken om te zien hoe het precies werkt op de PK6.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je reactie!! Ik ga eens kijken naar wat van die synths die je noemt. Over de PK6, ik heb
de handleiding al diverse keren doorgelezen bij het multi verhaal. Ik kom er niet uit. Ik heb ook nog hulp erbij gehaald, hij is slimmer dan ik op dit gebied, maar heeft het ook niet gefixed. Het zou natuurlijk kunnen dat er iets in mijn PK6 interface niet in de haak is.....of ik en mijn hulp zien iets over het hoofd.
 
Six~Traks zijn wel geheime wapens op het gebied van multi-tracking. Helaas maar één output maar wel een stoffige nukkige elektrische vintagesound met zo goed als volledige MIDI-spec.
 
Back
Top