Kwalitatief goede mixer voor maximaal €200/210 (nieuw, 2x stereo, 1x mono)

Wootson

Ouwe rot
Lid sinds
29 Maart 2011
Berichten
1.428
Momenteel ben ik op zoek naar een budget mixer die tevens nog van goede kwaliteit is (min. €100, max. €200/210). Dit aangezien ik een volumeknop nodig heb voor mijn Waldorf Rocket en ook mijn overige twee synths (Korg TR61 en Roland GAIA SH-01) tegelijkertijd wil aansluiten via aparte stereokanalen. De external input van de GAIA voldoet op dit moment niet meer omdat ik hier alleen of de TR61 op kan aansluiten, of de Rocket. Plus er zit wat lichte ruis op. De audio output van de Rocket is tevens mono (alleen output via linkerkanaal). GAIA's center cancel optie is een truc om er een stereokanaal van te maken, maar dat filtert ook bepaalde frequenties lichtelijk weg. De stereo hoofdtelefoonaansluiting van de Rocket zit te veel ruis op en is voor mij onbruikbaar.

De output van de mixer moet naar de line input van een digitale multitrack recorder. Ik ben niet van plan om binnenkort te gaan uitbreiden qua apparatuur (geen plaats/geld), dus in principe mag het een mixer zijn met twee stereokanalen en één monokanaal met panning optie of stereoconversie. On-board effecten zijn mooi meegenomen, maar geen must. Die zou ik dan voornamelijk gebruiken i.c.m. de Rocket. Al het andere (opname via USB, equalizing, routeringsopties, microfoonaansluiting, phantom power, enzovoorts) is voor mij totaal overbodig. Ik wil gewoon drie apparaatjes met elkaar verbinden en tegelijkertijd kunnen opnemen. Zelf zit ik te denken aan één van de volgende mixers:


  • Mackie 402-VLZ3: €115
  • Yamaha MG102C: €133
  • Yamaha MG82CX: €179
  • Allen & Heath ZED-10: €185
  • Mackie 802-VLZ3: €208

Bij de Mackie 402 is het de vraag of je ook synths kunt aansluiten op de tape input. Mocht dit kunnen zonder kwaliteitsverlies dan is de keus snel gemaakt. Dan sluit ik de Rocket aan op line in 1 (wordt geconverteerd naar stereo), de GAIA op line in 3 en 4, en de TR61 op de tape inputs (jack to RCA). En dan de recorder op de tape outputs. Mackie's handleiding zegt het volgende:
"These dual, unbalanced RCA inputs accept line-level stereo signals. The signals entering the inputs are always routed to the phones output, and can be routed to the main output, depending on the position of the “assign to main” button."
De Yamaha's zijn niet de mooiste en stevigste, maar voldoen in principe wel. De on-board effects van de MG82CX schijnen ook redelijk goed te zijn zoals ik uit reacties op internet heb opgemerkt. De ZED-10 heeft net als de Mackie's een goede bouwkwaliteit en over het geluid lijken de meeste eigenaars ook tevreden te zijn. De Mackie 802 is een alternatief wanneer de 402 niet genoeg aansluitingen heeft.

Zijn er mensen die één of meerdere van deze mixers hebben gebruikt en wat zijn jullie bevindingen hiermee? En is de truc met de tape inputs eventueel mogelijk?
 
Om een lang verhaal kort te maken:


  • Contact gehad met Mackie via e-mail. Ja, synth aansluiten via stereo jack naar RCA is mogelijk. Mackie 802-VLZ3 werd wel aanbevolen i.v.m. routerings- en uitbreidingsmogelijkheden.
  • Mackie 402-VLZ3 besteld. Je raad het al, out of the box al de RCA ingang deels defect (harde storing op kanaal links). Teruggestuurd en nu aan het wachten op geldteruggave.
  • Ondertussen een Allen & Heath ZED-10 besteld, omdat ik geen vijf weken ga wachten op een nieuwe Mackie 402 en de Yamaha's niet zo zag zitten. De ZED-10 is een oerdegelijk ding en heeft IMHO een betere bouwkwaliteit dan de "build like a tank" Mackie. Alhoewel die ook wel oké was. Qua geluid klinkt het ook ruimer en voller dan via de Mackie, en i.p.v. rechtstreeks uit de synths die ik heb staan. Het geluid komt wat meer tot leven.
Het was niet de bedoeling dat het zo prijzig zou worden, maar nu staat er wel wat fatsoenlijks. :okdan:
 
Back
Top