chorus effect theorie

de phaser die altijd phaser genoemd wordt is een hele korte delay ( vaak gecreeerd door wat fasemodulator schakelingen) en is in feite de el cheapo versie van de hierboven genoemde phaser.


Zijn die fase modulatie schakelingen de zogenaamde "all pass filters" waar ik zo nu en dan over lees?
 
Ff iets anders: weet jij wel hoeveel koffie jij op een dag drinkt hiero?
Dat is niet normaal joh!

Lache jij denk dat er koffie in zit. ik denk dat er heel wat anders in kan zitten. bijvoorbeeld = :baco: of opgeloste pillen zoals morfine. die koffie beker is een camouflage.
 
een ensemble effect bestaat uit 3 delay lines die met een fase verschil van 120 graden door een lfo aangestuurd worden, en de el cheapo versie met 2 delaylinen die door een lfo met 120 graden faseverschil aangestuurd worden..en soms worden ze door 2 lfo´s aangestuurd, een langzame (0.6 Hz) en een snelle(6 Hz) zoals bij de solina string machine

de phaser die altijd phaser genoemd wordt is een hele korte delay ( vaak gecreeerd door wat fasemodulator schakelingen) en is in feite de el cheapo versie van de hierboven genoemde phaser.

de flanger is een met delayline uitgevoerde phaser met een feedback regeling.
( iedere phaser met een delay line kan zeer eenvoudig worden omgetovert tot flanger dmv een potmeter en een weerstand)

ok, nog meer verzoeken?.....:D

:koffie:


Thx, j.baars! :okdan:
Die truuk met die 3 sinusgeneratoren met 120 graden fase-verschil kende ik niet! Maar heel logisch n'tuulk! En 't geeft een dijk van een chorus, zonder jank en zonder noodzaak tot randomgenerator!
Hier een koor van weermannen. Het linker kanaal is onbewerkt, het rechter met chorus.
De chorus-diepte is regelbaar door de variabele Df. Als je Df groter maakt, neemt het chorus-effect toe. De waarde 100 geeft een bescheiden, maar al goed hoorbare chorus-diepte.

Code:
! *****************************************
! Preset_Chorus met 3 LFO-sinussen fase 120
! *****************************************

Declareer a; c; Duur; f; Df

Wis buffers
  Wis buffer (F1...F32, S1, S2, S3) S1 | S2 | S3

Open WAV
  WAV naam   weerbericht.wav
  buffer     S1[0]

Duur = 14*Fs        ! duur geluidsfragment 14 seconde
f    = 0,6          ! LFO-modulatiefrequentie
Df   = 100          ! modulatiediepte, uitgedrukt in aantal samples

!----------------------------------------------------------------
! Maak chorus-effect, zet resultaat op spoor S2:

c = 2*pi*Ts*f   
a = 2*pi/3          ! 120 graden fase

Bewerk signaal
  n0          0
  n1          Duur
  Bewerking   S2[n] = 0,5*(S1[n+Df*sin(c*n)] + S1[n+Df*sin(c*n+a)] + S1[n+Df*sin(c*n+2*a)])
 

Attachments

  • Weerbericht met chorus 3 sinussen 120 graden.mp3
    511,2 KB · Bekeken: 61
De synthoma elkorus heeft ook 3 x bbds die in 120 graden tov elkaar staan en 2 LFOs.


Het toffe is dat ze er achterop als cv uitkomen op op 3 VCOs te patchen :W
 
gaaf...:okdan:
:koffie:

Thx, j.baars! :okdan:
Die truuk met die 3 sinusgeneratoren met 120 graden fase-verschil kende ik niet! Maar heel logisch n'tuulk! En 't geeft een dijk van een chorus, zonder jank en zonder noodzaak tot randomgenerator!
Hier een koor van weermannen. Het linker kanaal is onbewerkt, het rechter met chorus.
De chorus-diepte is regelbaar door de variabele Df. Als je Df groter maakt, neemt het chorus-effect toe. De waarde 100 geeft een bescheiden, maar al goed hoorbare chorus-diepte.

Code:
! *****************************************
! Preset_Chorus met 3 LFO-sinussen fase 120
! *****************************************

Declareer a; c; Duur; f; Df

Wis buffers
  Wis buffer (F1...F32, S1, S2, S3) S1 | S2 | S3

Open WAV
  WAV naam   weerbericht.wav
  buffer     S1[0]

Duur = 14*Fs        ! duur geluidsfragment 14 seconde
f    = 0,6          ! LFO-modulatiefrequentie
Df   = 100          ! modulatiediepte, uitgedrukt in aantal samples

!----------------------------------------------------------------
! Maak chorus-effect, zet resultaat op spoor S2:

c = 2*pi*Ts*f   
a = 2*pi/3          ! 120 graden fase

Bewerk signaal
  n0          0
  n1          Duur
  Bewerking   S2[n] = 0,5*(S1[n+Df*sin(c*n)] + S1[n+Df*sin(c*n+a)] + S1[n+Df*sin(c*n+2*a)])
 
voor een random generator zijn er dus altijd 3 onderdelen nodig; ruis, lfo en 1 geheugen plaats (S&H)...

Er zijn natuurlijk plenty andere manieren om een random generator te implementeren.
Dat kan ook prima zonder ruis, zonder lfo en/of zonder s&h.
Zie Buchla 266e, Wogglebug, Noisering, Rungler voor interessante voorbeelden.
 
Back
Top