Een (waarschijnlijk) domme vraag over compressie/compressors

Lid sinds
6 juni 2003
Berichten
2.563
Locatie
Oosterhout
Hoi,

Ik heb veel gelezen over compressors en de werking hiervan. Toch snap ik íets niet...

Stel, ik heb een drumtrack of drumbuss die niet harder gaat dan +2db volgens de VU meter in m'n DAW of mixer. Ik wil een compressor gebruiken op deze track dus laad deze als insert.

M.b.v. de treshold knop op de compressor kan ik vervolgens het geluidsnivueau instellen wanneer de compressor moet gaan beginnen met werken. Als ik wil dat hij pas gaat werken op de pieken boven +1db, hoe stel ik dit dan in? Moet ik dan eerst kijken naar de VU van m'n DAW?

..dit is waarschijnlijk een domme vraag...excuses hiervoor ;)
 
meestal heeft de compressor een dB-meter die laat zien hoeveel er gecomprimeerd wordt
 
Stel dat je VU meter precies aangeeft wat er werkelijk gebeurt, en stel dat je compressor threshold-knop niet verder gaat dan 0dB, dan zou ik de track waar het om gaat 1 dB zachter zetten in je DAW en de make-up gain van je compressor 1dB harder zetten om hiervoor te compenseren.
Dan ben je waar je wilde zijn.
 
Stel dat je VU meter precies aangeeft wat er werkelijk gebeurt, en stel dat je compressor threshold-knop niet verder gaat dan 0dB, dan zou ik de track waar het om gaat 1 dB zachter zetten in je DAW en de make-up gain van je compressor 1dB harder zetten om hiervoor te compenseren.
Dan ben je waar je wilde zijn.

En stel dat de track in m'n DAW niet harder gaat dan -8db en ik wil alles tussen de -6 en -8 compressen. Hoe moet ik de treshold dan precies zetten?
Klopt het dan ook dat ik de ratio op 2:1 moet zetten? (zodat alles boven -8 met -2db wordt gecompressed)
 
hmmmz ik heb natuurlijk een volkomen niet ter zake doend antwoord gegeven...hoe je precies regelt wat je wilt weet ik ook niet (waarom zou je dit "wetenschappelijk" willen doen??). Maar let op he "metering"...een VUmeter geeft de intensiteit aan van een audiosignaal, wat je alleen maar over een tijdperiode(tje) kunt meten als "RMS" (root mean squared ) waarde. Dat gaat met een oude VUmeter door de traagheid van de naald, en digitaal weet ik het niet. Feit is echter dat een VUmeter dus per definitie allerlei peaks mist die je compressor oppakt en die het geluid beinvloeden. Heb nu even te weinig tijd, maar er is allerlei info over VUmeters en compressors op de geweldige Sound on SOund website.
 
hmmmz ik heb natuurlijk een volkomen niet ter zake doend antwoord gegeven...hoe je precies regelt wat je wilt weet ik ook niet (waarom zou je dit "wetenschappelijk" willen doen??). Maar let op he "metering"...een VUmeter geeft de intensiteit aan van een audiosignaal, wat je alleen maar over een tijdperiode(tje) kunt meten als "RMS" (root mean squared ) waarde. Dat gaat met een oude VUmeter door de traagheid van de naald, en digitaal weet ik het niet. Feit is echter dat een VUmeter dus per definitie allerlei peaks mist die je compressor oppakt en die het geluid beinvloeden. Heb nu even te weinig tijd, maar er is allerlei info over VUmeters en compressors op de geweldige Sound on SOund website.

Hoi, ik hoef het niet "wetenschappelijk" te weten maar ik wel wel graag begrijpen hoe ik bepaal op welke stand ik de treshold zet...wellicht kan iemand anders dit uitleggen? Kijk je hiervoor bijvoorbeeld altijd eerst naar de DAW meter van het binnenkomende signaal?
Of kijk je altijd alleen naar de VU meter van de compressor? (klink eigenlijk logischer..)
Als het signaal volgens de VU meter van de compressor max 3db aangeeft en ik wil alles tussen 1 en 3 db compressen (is dat eigenlijk logisch?), moet ik dan de treshold op 1db zetten?
 
Laatst gewijzigd:
En stel dat de track in m'n DAW niet harder gaat dan -8db en ik wil alles tussen de -6 en -8 compressen. Hoe moet ik de treshold dan precies zetten?
Klopt het dan ook dat ik de ratio op 2:1 moet zetten? (zodat alles boven -8 met -2db wordt gecompressed)

Als je signaal niet harder gaat dan -8db kan je niet compressen tussen de -6db en -8db want je signaal zal nooit boven de -8db uitkomen.
Je moet dan eerst je signaal versterken.

Wat je wel kan doen is: de threshold op -10db zetten (dan heb je dus 2db speling) en daarna je make-up gain 2db extra laten versterken.
Dan compress je tussen de -10db en -8db en stuurje tussen de -8db en -6db uit (door die 2db extra makeupgain).

Als je de ratio op 1:2 zet betekent dit dat het signaal met 2db moet stijgen om 1db signaaltoename aan de output te verkrijgen.
 
Een DAW compressor reageert anders dan een hardware variant. En die dB meter meet op millivolts, niet op geluidsdruk zeg maar. Die ratio is hoeveel ie drukt. Heul erg lang geleden heb ik in Sound on Sound een artikel over compressie gelezen die mij veel meer liet begrijpen. Zo is het gebruiken van compressie op vocalen echt iets heel anders dan op electronische drums die over het algemeen vrij stabiel zijn in hun output. Dus hoef je je ratio niet zo scherp in te stellen. Stel je zet hem op -1, en je wil dat ie ook echt niet verder gaat dan -1, dan zet je de ratio helemaal open. Maar voor electronics zit je op 2:1 wel goed.

Maar goed, leesvoer!
 
....maar ik niet goed gelezen, je hebt al gelezen :D

Mijnheer LeBlom hiero heeft reeds een passend antwoord gegeven.
 
Back
Top