CTRLR panel bouwen, hulp gevraagd

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo SF,

Gisteren heb ik de bass synth in mijn Roland EF-303 effect bedienbaar gemaakt. De EF-303 is een effecten bak met een TB303-achtige synth aan boord. Met midi CC en sysex codes kan je de gehele engine bedienen, ipv alleen cutoff en resonance op het kastje zelf.

hele verhaal staat hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=163644

Nu wil ik een panel bouwen in CTRLR, maar gek genoeg is er geen manual te vinden, ik heb geen flauw idee waar ik mee bezig ben. Ik heb de layout wel af en midi CC waarden koppelen gaat wel. Maar sysex vind ik lastig, in de code zit een dynamisch deel (door een draaiknop gegenereerd), en een roland checksum. Ik heb geen idee hoe deze code in CTRLR is opgebouwd. Op een PCR-300 keyboard lukt het me wel, daar zit tenminste een manual bij....

Zijn er hier CTRLR gebruikers die mij op weg kunnen helpen? Ik zoek specifiek de codes (Z5, K0?) voor sysex die ingevoegd moeten worden. De sysex commando's heb ik al uitgezocht, basis is:

F0 41 10 00 33 12 01 00 00, "waarde voor synth parameter (01, 02, 03, 1A, 1B etc)", "dynamische waarde van de knop (0 tot 127)", "checksum", F7

Voor die checksum berekening zal ergens in de string een code ingevoegd moeten worden als startpunt, geen idee welke code dit is in CTRLR.

Panel hoeft alleen maar te werken, fancy uiterlijk komt later wel een keer.
 

Attachments

  • EF-303 CTRLR panel.jpg
    EF-303 CTRLR panel.jpg
    65,2 KB · Bekeken: 105
  • EF303 panel.zip
    3 KB · Bekeken: 93
Laatst gewijzigd:
Nou, puur geluk gehad, gegokt en in 1 keer goed.

sysex wordt in CTRLR: F0 41 10 00 33 12 01 00 00 parameter XX Z5 F7

XX = dynamisch bereik
Z5 is checksum invoegen

Nu mijn editor afbouwen :-)
 
Mooi zo. (Ik bemerkte je topic nu pas...)
Ik had nog niet met CTRLR gewerkt maar heb het even geinstalleerd en bekeken met jou panel.
CTRLR is niet zo erg overzichtelijk met enkel die iconen, maar na even zoeken zie ik daar : Sysex Formula staan. Dat blijkt de plaats te zijn om je sysex string in te voeren dus.
Waar haal je die info over die Z5 en xx-positie vandaan ?
Heb je een editor voor SD van die Roland EF-303 ? Die zit blijkbaar niet in het standaard gamma.
 
Heb mijn panel af. Voor die enkeling met een EF303, zie de ZIP.

Alleen de schakelaars werken nog niet, hier heb ik voorlopig draaiknoppen van gemaakt. OSC wave kent 3 golven, stand 0,1 en 2. Portamento switch is "uit" onder 64, "aan" boven 64. Filter curve, waarschijnlijk alleen stand 0 en 1, zo te horen, 2 typen filter.

LFO werkt wel, maar zal syncen op midi clock o.i.d. Werkt bij mij af en toe in de korte tijd dat ik er mee heb gewerkt. Op de EF303 heeft de patch "syn+delay" delay time en feedback, de "syn bass" heeft de drive functie. Er zit een overlap in code: delay time=drive. Maar 2 panels maken voor 2 typen synths is niet handig.

1 probleempje: checksum is nog niet goed, error code 3. Maar dit maakt op zich niet uit, bediening via CTRLR blijft werken. Moet ik nog even uitzoeken. Die Z5 code zal niet helemaal kloppen, of CTRLR berekent checksum niet correct.

@ Audiocollage: ik heb wat andere panels voor synths gedownload van de CTRLR site, en de code bekeken. En je kan letter/cijfer codes invoegen uit een lijstje, soort pop-up menu. Ik heb code van een JP8080 gebruikt. Je kan ook knoppen en elementen uit andere panels knippen om je eigen panel meer aan te kleden of een bepaalde stijl te geven. Mijn panel is de pure basis (resultaat van een paar uurtjes klooien).

In sounddiver heb ik geen EF303 editor gemaakt. Ik heb nog even aan Logic 5.51 gedacht, maar CTRLR heeft de toekomst.... Mooie van CTRLR is dat het op moderne OS-en draait. De EF is een hands-on effecten bakje, de bediening is nogal vanzelf sprekend. Alleen zit er een bass synth met ca. 24 te tweaken parameters in verstopt, wat bijna niemand weet. Gek dat er over dit onderdeel helemaal niks te vinden is op internet. Ik heb nu wel koppijn van de bass synth, na al dat knoppen draaien, klinkt best irritant, zo een TB303 clone.. :-)

Bekijk bijlage EF-303_1_1_0.zip

EF303 Panel _2.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Wow, Cool gedaan !! 'k zal't morgen eens testen met m'n EF303, 't lijkt in ieder geval te werken in CTRLR

Merci om't te delen !! en hmmmn dat smaakt naar meer !! :mega:
 
hmm deze gaan ik volgen. heb heel even naar ctrl gekeken, maar vond het vrij heftig inkomen. Wel een leuk concept.
 
Bedankt voor de support!

Nog wat opmerkingen: Omdat ik midi CC heb toegepast uit de lijst (13 functies) en voor de de rest sysex moet de EF303 in midi mode 2 staan. Midi CC is sneller dan sysex, dit is beter voor real time tweaken. En ik heb sysex codes voor midi channel 1 verwerkt.

Geplande verbeteringen:
- een schakelaar of drukknoppen voor de functies die statisch zijn, o.a OSC wave waarde. In de draaiknoppen zit een code XX, bij een drukknop kan ik de exacte waarde opnemen. B.v. 3 drukknopjes boven elkaar voor OSC die waarde 00, 01 en 02 uitsturen. Dit ook voor filter curve en portamento. Of een standenschakelaar rippen uit een ander panel.
- dynamische code opnemen voor midi channel (als dit uitmaakt voor sysex, mogelijk is dit kanaal onafhankelijk?)
- checksum probleempje oplossen
- kleurcodes, 3 kleuren voor midi cc knoppen, sysex knoppen, en knoppen die ook op de hardware unit zitten. Zo zie je sneller wat te automaten is (midi) en wat misschien minder goed werkt (sysex).
- een schakelaar voor delay aan-uit (BPM sync button op de unit).
- herverdeling van de draaiknoppen, volgens mij heeft het panel een standaard afmeting, ik moet de knoppen beter verdelen over de ruimte die er is

En nog checken of het panel als VST werkt.

Als de 16 faders midi uisturen, dan zou je het panel als VST kunnen laden, en dan met midi learn in een DAW de hardware faders op de unit koppelen aan de software knoppen op het panel. Dan wordt de EF303 via een omweg een echte synth i.p.v. een module met totaal 19 knoppen (3 draaiknoppen + 16 faders). Faders werken dan niet meer als sequencer, de sequencer van de EF303 moet niet meelopen op midi clock. Dit gaat wel erg ver, mijn doel is nu vooral leuke patches maken en opslaan als preset.
 
Laatst gewijzigd:
Sterk dat je die sysex code hebt kunnen uitwerken. Die handleiding is daarin alles behalve duidelijk.
(Weet wel dat sysex onafhakelijk is van de midi kanalen.)

Een groot nadeel bij veel (om niet te zeggen alle, ik ben gestopt met ze te testen) VST editors is dat je geen klank-banken kan bewaren of inladen.
Is dat ook niet zo bij CTRLR ?
 
Die sysex code kraken, zonder de midi monitor in sound diver zou het niet gelukt zijn. Wat de monitor in Midi-Ox laat zien vind ik niet helemaal duidelijk. Vanuit scratch een code schrijven met alleen de handleiding lijtk me te lastig.

Sysex wordt in de Roland handleidingen niet echt lekker verklaard, blijft te abstract, alleen tabellen van onderdelen, geen code uitgeschreven per functie. Ik had ook grote moeite de cutoff voor mij S760 sampler aan te sturen met sysex. Misschien werkt dit in CTRLR beter.

Wordt een volgend project. Want dat vind ik frusterend, deze sampler staat bekend om het zeer goede filter, maar dit is niet direct te besturen met een knop. Alleen via een ingewikkelde omleiding, je kan diep in de structuur een midi CC toewijzen aan cutoff of b.v. mod wheel, maar dit is met nog niet gelukt. Toewijzen wel, maar aan de knop draaien gaf niet het gewenste resultaat. Kan te maken hebben met het gegeven dat de S760 alleen CC onder 64 accepteerd, dat wist ik toen nog niet. Of dat cutoff op meerdere niveaus kan worden ingesteld, sample, partial, patch, en dan is er dan ook nog een cufoff offset instelling. Een panel met een paar draaiknoppen voor cutoff, resonance en andere parameters die patches in de sampler dynamisch maken lijkt me handiger. De S760 editor in sound diver is goed, maar wat log. Een panel met een paar knoppen is compacter.

Derde project wordt zoiets bouwen voor de Akai CD/S3000XL sampler, paar knoppen voor het filter, AMP ADSR en dergelijke.
 
Laatst gewijzigd:
Sysex wordt in de Roland handleidingen niet echt lekker verklaard,
tja, da's altijd, daar heb je boeken voor nodig over midi zelf,
K Heb er daar ééne van, gekocht in de kringloop want nu niet meer nieuw te vinden mss ???

"Het complete midi boek"
 
Die sysex code kraken, zonder de midi monitor in sound diver zou het niet gelukt zijn...
Je zie toch dat je geen EF303-editor hebt in SD, hoe weet je dan dat de sysexstrings juist zijn ?
Krijg je ze al aan de praat met CTRLR voor die EF303 ?
N.m.i. is de data in die manual beschreven voor sysexbulks i.p.v. sysexstrings (hopelijk niet).
 
Ik bedoel dat de EF303 ook zelf sysex uitstuurt, en SD pakt dat mooi op in de midi monitor. Die sysex die SD ontvangt heb ik ontleed (= voor het grootste gedeelte gekopieerd).

Ik heb de code "gekraakt" door aan de cutoff knop te draaien, deze stuurt sysex uit, en staat in de lijst van de ca. 24 parameters die ik zocht. Zodoende kon ik de rest die ik nodig heb ook construeren. In het geval van de EF303 was het eigenlijk heel eenvoudig, de sysex waarde heeft 1 getal dat parameters in de bass synth engine vertegenwoordigt (01 02 03 04 1A 1B etc.). De rest van de string is gelijk.

Ik kan me voorstellen dat het voor meer complexe synth functies eigenlijk niet te doen is.

Midi boek, ik zal eens kijken. Ik heb nu meer behoefte aan een handleiding voor CTRLR...
 
Die Blofeld editor zit er wel heel gelikt uit. Geen idee hoe dit moet in CTRLR, en vormgeving is natuurlijk ook een vak apart...
 
Je moet mode 2 hebben, er zitten CC's in het panel. In mode 1 pakt de EF deze niet op.

Maar het zit bij RX controle change, een receive instelling. Pagina 56 van de manual (die in het engels).

RX exclusive reception moet aan staan. Jammer dat het 3 karakter LCD op de EF zo cryptisch is....
 
Okey Raabje, je CtrlR panel lijkt goed te werken,, :okdan:

EDIT:
of brrrr, ik heb EF-303_1_1_0.panel getest,, die ik gisteren had gedownload...

En Zeg, het lijkt dat versie EF303.panel size:72.352bytes steeds dezelfde Ctrl message doorstuurt ??
'K heb jammer genoeg de audio routingen & mengtafels al afgezet, maar de midi monitor geeft dat weer ???


en hmm, OSC wave kan ook SIN & SQR of SAW hebben denk 'k ?? dus 3 standen ??

en dan een EF303 specs:
K heb den indruk dat Delay Time en feedback voor SYN+Delay is en Drive voor SynBass ?? niet te samen ??


EDIT:
Verder is't niet ECHT een toevoeging voor de EF303 vind 'k,, alé, alles relatief,, die LFO had ik nog ni gehoord,
maar ik vind dat natuurlk MEGA om die controllers en SYSex toe te voegen in m'n SynthCtrl Plugin :)

'K moest eerder denken om de M-DC1 of gans die oude M-Roland reeks zelf verder te verkennen met sysex,
daar is wel een Sounddiver editor voor, maar ni echt handig in gebruik...
En die hebben echt wel meer te bieden via Sound Edit,, dan de 2x128 presets.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Je moet die laatste panel hebben, die 1e is een losse flodder zonder functionaliteit, toen ging om alleen nog om het idee. Ik weet niet hoe ik die verwijder uit het bericht.

patch syn+ delay is idd de delay + feedback
patch syn bass is met drive

OSC is 3 standen.

De sound, tja, dat is dan meer een soort extra-tje, leuk als iets wat bubbelt en sputtert op de achtergrond in een track. Ik denk dat de kracht zit in een interessante patch maken in combinatie met de on-board sequencer, en wat meer mogelijkheden om geluid real time te tweaken, met amp ADSR bijvoorbeeld.

DE MSV en MDC zijn aardige bakken die veel meer kunnen, alleen slaan ze geen patches op, dan moet je een bulk dump doen, of tweaks real time recorden en afspelen aan het begin van een track.
 
>Je moet die laatste panel hebben, die 1e is een losse flodder zonder sysex.
hmmm, dan toch deze ?? EF-303_1_1_0.zip 3.203 bytes .zip ??

>De sound, tja, dat is dan meer een soort extra-tje, leuk als iets wat bubbelt en sputtert op de achtergrond in een track.
bwa, 't meeste kan wel met de 4 knoppen geedit worden, vind 'k

> Ik denk dat de kracht zit in een interessante patch maken in combinatie met de on-board sequencer,
> en wat meer mogelijkheden om geluid real time te tweaken, met amp ADSR bijvoorbeeld.

idd,
Je moet mss eens de END Step op 8 zetten ipv 16 en Step time ook op 8,
en dan met de sliders tweaken,,
Da's leuker vind 'k, dan in 16/16,, da's dan eerder een ARPegio achtige..
alé, voor Techno stuff..

> alleen slaan ze geen patches op,
ja idd, da's echt wel lastig,,, alles moet met sounddiver, en da's ook ni 100% user friendly
jammer, maar k heb zelf toch al wel wat geautomatiseerd,, Enkel nog geen echte wave samples select support..
 
Back
Top