Roland EF-303: synth parameters aansturen

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo SF,

ik heb een sysex vraag:

Mijn Roland EF-303 effect box heeft 2 synth patches, SYN+DELAY, en SYN BASS, soort 303 achtige sound.
Met de 4 hardware knoppen kan je die synths maar heel beperkt bedienen, o.a drive, cutoff, resonance, dry/wet.

Nu kan je echter via sysex ca. 29 parameters aansturen, op pagina 77 in de manual staan deze genoemd, Op pagina 73 staan de offset adressen van deze parameters.

Dus b.v.: parameter 14: A_env_release, dit is dan 00-0E Oaaa aaa

Ik kan 2 modes kiezen, in mode 1 zijn alle parameters system exclusive, in mode 2 zitten er ook midi CC waarden tussen, ca. 13 van de 29. Dus in midi mode 2 kan al wat meer, pagina 78.

Mijn vraag: hoe kan ik die Roland sysex tabellen gebruiken om alle 29 parameters te un-locken? Ik snap echt in het geheel niet hoe je dit moet lezen.

Ik kan de manual niet uploaden, dit is hem: http://media.rolandus.com/manuals/EF-303_OM.pdf

Het zou leuk zijn als dit kan, dan zit er eigenlijk een volwaardige synth in verstopt.
 
tja, Ik heb een EF-303,
en enkele sysex messages geimplementeerd, maar da's al wel effe geleden,

Als drum, synth en bass heb ik 'm nog ni echt gebruikt,,,

Geen idee hoe ik je kan helpen, behalve al de sysex messages mss te geven,,,
k zal is kijken,,, in de pdf,,
 
Hmmm, ik zou ni in Sysex gaan, eerder gewoon in ctrl messages,,
Alleen OSC wave en filter curve hebben geen controller message,

EF303-Ctrl.png


Anders gaat wel effe zoeken worden,,
k heb geen idee of er een EF-303 editor is, anders kun je daar de sysex van rippen,,

EDIT:
Als je in sysex wilt gaan realtime knob tweaken, dan zou ik je dat ook niet aanraden,, dan ben je de midi clock sync kwijt,

Gewoon bv een UC16 of andere midi controller, en daar de knoppen van assignen,, ni verder zoeken !!
of anders in sofware sliders, bv cubase midi 'control' panel,, en daar de ctrl'ers assigen,,
 
Hallo Stephen,

Midi ctrl koppelen gaat wel lukken, kan mooi in Studio One, of met mijn PCR-300
Midi keyboard. Maar die cc waarden geven toegankelijkheid tot 13 parameters, en er zijn er 29. Niet in real time editten in sysex is op zich geen probleem, als ik maar off-line interessante patches kan maken. Met de 13 cc waarden kan ik dan nog tweaken.

Sysex implementatie is in deze handleiding wel erg sober verklaard...
 
Nog even geteld, het zijn ca 24 parameters, waarvan 4 via de hardware interface.

13 via midi cc, dan wil ik er nog ca 7 met sysex bedienen, o.a oscillator wave lijkt me interessant.

Risico bestaat dat als het dan werkt, het beroerd klinkt. Het zal wel een sample based oscillator zijn en geen VA. Jammer dat er zo weinig info is over de EF303.

Ik zal binnenkort wat sysex bekijken dat het ding uitstuurt, misschien zijn die missende parameters in te pasen. Roland checksum op het einde is ook nog tricky.
 
dan wil ik er nog ca 7 met sysex bedienen
welke zijn dat dan ?? behalve osc wave en filter curve ??

en tja, die synth features zijn maar wat extra's,, ik gebruik eerder de andere opties,

Gewoon eender welke simpele sound aan de ingang hangen, en dan de knoppen tweaken,
Ook die onder de 'menu's, zoals end step en step time,,

Echt wel cool voor techno sounds,,

en tja, sysex is idd wel een moeilijke brok om te kunnen laten werken,,
 
hallo Stephen,

kijk in de JPG's voor de complete lijst parameters.

In de lijst met de 15 waardes op pagina 78 (in jouw bericht) ontbreken er nog een paar. Parameter 1 t/m 4 uit de lijst in de JPG zijn de knoppen op het kasje zelf, effect_bal, drive of delay time, cutoff, resonance. Dan ontbreken volgens mij parameter:

15 Amp_envelop_depth,
16 Amp_envelop_velocity,
21 Filter_envelop_depth,
22 Filter_envelop_velocity,
26 LFO_delay_time,
28 OSC_wave,
29 F_curve

Ik heb inmiddels wat sysex, als ik een fader schuif ontvang ik dit in Sound Diver:

F0 41 10 00 33 12 01 00 00 74 24 67 F7

Als ik een knop draai:

F0 41 10 00 33 12 01 00 00 01 40 3E F7

Mijn conclusie is dat de 3 codes vóór F7 variabel zijn. Als het lukt om de codes uit die sysex patch lijst in te voegen (zie JPG), dan kunnen alle parameters bestuurd worden. Mijn PCR-300 kan sysex aan faders en knoppen toewijzen, en Roland checksum genereren.

Eerst maar eens met die CC waarden klooien om te kijken of het tot iets bruikbaars leidt. Mijn hoop is dat er een dikke TB 303 / MC 202 achtige mono synth in de EF-303 verstopt zit... :-) Zou een primeur zijn als volledige besturing mogelijk is.
 

Attachments

  • parameters_syn_bass.jpg
    parameters_syn_bass.jpg
    151,8 KB · Bekeken: 94
  • parameters_syn_delay.jpg
    parameters_syn_delay.jpg
    72,2 KB · Bekeken: 93
  • sysex codes patch.jpg
    sysex codes patch.jpg
    73,2 KB · Bekeken: 96
Laatst gewijzigd:
Aardige uitleg over Roland sysex:

http://www.vintagesynth.com/roland/sysex.php
http://www.2writers.com/eddie/TutSysEx.htm
http://www.chromakinetics.com/handsonic/rolSysEx.htm

Die Juno 106 en Alpha sysex is nogal simpel in vergelijking met EF-303 sysex, in de Juno sysex zit veel minder data.

edit: ik zie een opening, er zitten 4 knoppen op de EF303 die sysex uitststuren in midi mode 1, deze staan ook in de lijst met offset data (parameter 1 t/m 4). Uit die sysex hoop ik het patroon voor de overige parametets te kunnen destilleren.
 
Laatst gewijzigd:
15 Amp_envelop_depth,
16 Amp_envelop_velocity,
21 Filter_envelop_depth,
22 Filter_envelop_velocity,
26 LFO_delay_time,
28 OSC_wave,
29 F_curve

aan ja, okey,

Ik heb inmiddels wat sysex, als ik een fader schuif ontvang ik dit in Sound Diver:
aan ja, idd, mss dat ik 't zo ook heb kunnen vinden,, in den tijd,,

Mijn conclusie is dat de 3 codes vóór F7 variabel zij
idd, de voorlaatste isde checksum,

Mijn hoop is dat er een dikke TB 303 / MC 202 achtige mono synth in de EF-303 verstopt zit... :-) Zou een primeur zijn als volledige besturing mogelijk is.
`ja mss wel, maar ik vrees ervoor,,

zet er eerder mss een distortion of zo achter,, maar laat in ieder geval iets horen als 't zover is,

Aardige uitleg over Roland sysex:
tja okey, maar voor mij is't weekend, effe doorslapen,,

Uit die sysex hoop ik het patroon voor de overige parametets te kunnen destilleren.

idd, zo doe ik 't ook, in (AMiga) AMOS PRO- Basic,
desnoods de checksum effe nabootsen ipv echt berekenigen,
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik het heb, heb helaas nog geen tijd gehad om het te testen (2 kleine jongens in huis):

gehele commando voor een draaiknop: F0 41 10 00 33 12 01 00 00 xx xx xx F7

codes voor xx-xx-xx:

wet/dry balance: 01 -en dan een waarde tussen 0 en 127 (00 en 7F) - checksum
rate(=drive of delay) 02 - etc
cutoff 03 - etc
resonance 04 -etc

Dit klopt met de lijst parameters. Detail is dat sysex niet door telt na 09, maar overgaat in 0A, 0B, hexadecimaal.

Vanavond testen met mijn Roland PCR-300 midi controller. Hopelijk zijn er interessante patches te maken en op te slaan zijn in de EF-303. Geeft de EF-303 een 2e leven, als effect box vind ik hem wat lastig in te zetten.

Ik hoop dat andere EF-303 bezitters hier wat aan hebben. Zou leuk zijn als iemand in CTRL een editor maakt, of b.v. in Synthedit, of Max voor Live o.i.d.
 
als effect box vind ik hem wat lastig in te zetten.

De EF303 is idd niet zo vanzelf sprekend. Niet teveel bij nadenken,, gewoon tweaken, en iets aan de ingang hangen
't is voor mij zeker iets unieks, Goed voor bv techno - noise-lofi dingen die in sync lopen met de "16 sliders-sequencer"
 
Het is gelukt, ik kan alle parameters bedienen van de bass-synth. Alles heeft wel een functie, het een wat subtieler dan het ander, ligt ook aan de combinatie. Ik heb vooral zitten schuiven en draaien om de synth engine te ontleden. Sommige dingen zijn wat vaag. En als ik teveel heb verdraaid, dan krijg ik het geluid niet meer lekker terug, dan moet ik weer even switchen naar de preset. Ik heb echt 0,0 info over deze synth. Sample of VA, geen idee. Misschien is het wel een MC303 achtige engine :-) Alle moeite voor niks dan..... Op de koptelefoon klinkt ie solo wel lekker. Prettig dat het geluidspectrum en karakter nu veel breder is dan de 2 presets en de 3 knoppen op de interface (de 4e knop is dry-wet, die functie telt niet mee).

- Osc_wave is keuze tussen zaagtand of blok
- Filter curve is zoiets als kiezen tussen een 12 of 18 db filter, of 12-24, of 18-24,
- LFO naar de pitch toe
- Portamento moet ik nog goed testen, misschien dat het wat is in combinatie met slide e.d via de faders.
- dingen als amp-depth, amp-velocity, filter depth en filter-velocity zijn niet heel erg nuttig.

Omdat er al een overdrive zit in de syn-bass patch kan ie best rauw klinken. Ik zal snel een audio opname maken van deze zeer "curieuze" bassline synth.

PCR-300 instellingen zijn te vinden in de bijlage, maar de kans is denk ik klein dat iemand een PCR en EF303 heeft.

Visuele editor zou enorm helpen, op de PCR is het lastig onthouden welke knop wat doet, misschien toch een label erop plakken. Ik heb al even naar CTRL gekeken, ik kan misschien met wat jat werk uit andere panels een stuk of 24 sysex faders bij elkaar gooien, en 2 switches voor osc wave en portamento.

Bekijk bijlage PCR-300_EF_303_template.mid

p.s: alle sysex in dit topic is op basis van midi channel 1. Zit ook zo in de template.
 
Laatst gewijzigd:
hehe, okey goed te horen !! :):)

Portamento is wanneer je een glide wil maken, door +2 toesten tegelijk in te drukken,
maar de EF303 synth is zo wie zo mono timbraal denk 'k,
Er is nog Portamento time dan ook, de snelheid van de ééne noot naar de andere

Die velocity dingen gaan enkel te horen zijn bij varierende note on velocity off course,
Best wel leuk hoor !! Op de JP 8080 is daar een knob en meer voor,.

soit, het lijkt wel op de normale controllers van het roland merk.

en hmmm, een MC303 is sample based, een MC505 of latere modellen kunnen wel meer maar blijft sample based
Dat gaat eerder lijken op de MC-09 denk 'k wel, en mss de SH-32

Soit, jammer dat er zo weinigen meer lijken te zijn die hun hardware synth verder verkennen.. MIDI is zalig !!
VST Synths verkennen door wat presets te scrollen is wat de meeste enkel nog doen denk 'k ??? :P
 
Hey Raabje, heb je die EF-303 niet snel na de laatste mail verkocht ,?

Soit, die TB-3 gaat mss wel leuker zijn om met sysex te bewerken...
 
Sterker nog, ik heb alles verkocht. Synth thuisstudio is leuk maar zo onpraktisch...

Ik speel nu alleen nog maar elektrisch gitaar, met een oude laptop met EnergyXT voor backing tracks om solo's en toonladders te oefenen. Band in a Box is ook wel aardig om wat te studeren.

Nu alles weg is heeft nieuwe synth gear totaal geen aantrekkingskracht meer :-) Roland Aria spul al zeker niet. Heerlijk een lege zolder, alleen een buizenamp en wat pedaaltjes.
 
Mijn conclusie is dat ik liever 1 instrument echt muzikaal beheers en ook snap, dan 10-15 apparaten een beetje en meer technisch benader dan dat ik er echt op speel. Had ik alleen wat eerder moeten bedenken, voordat ik me in die sysex ging verdiepen... Verkeerde focus.

Niet meer met synthforum bezig zijn is ook een verbetering :-)
 
hehe, tja, die sysex,, da's een hobby op zich,.. Ik ben eerder technieker/programmeur dan muzikant,,
Die TB-3 staat op m'n verlanglijstje,, mss van't weekend is kijken bij key,,
 
Back
Top