Distributie

En toch staan er zalen vol jonkies te dansen op Dino's, van Luke Slater via Jeff Mills tot Dettmann en Klock. En dat is echt vinyl en cd's, en geen kleine zalen. Maar het is ook geen hardcore. Dus wat oplages betreft heeft Niel wel een punt, wellicht(heeft er meer verstand van).
 
Ik heb verder geen verstand van vinyl en distributie, reageer gewoon van wat ik om me heen zie, dus waarschijnlijk mis ik het e.e.a. underground :D
 
Trouw is toch niet zo underground? Of Berghain? Of Fabric? Carre's van de dance.
 
Krijg net te horen dat een nieuwere release van mij gerepressed gaat worden omdat die op is.......denk dat vinyl nog steeds het kaf van het koren scheidt.
Al die digitale releases is toch niet doorheen te komen?
 
klopt, da's wel zo, over het algemeen is vinyl volgens mij wel meer door liefhebbers gebracht en het publiek weet ook wat ze kan verwachten. digitaal komt er ook heel veel zooi mee
maar er zijn ook zat digitale releases die heel erg mooi zijn.

Laat ik het anders zeggen, het LIJKT, kijkend naar wie wat nog op vinyl aanbiedt, het aanbod steeds verder beperkt tot oude garde techno/acid een typisch genre dat op vinyl blijft "hangen" alle andere genres en spin offs komen alleen nog maar digitaal. bijv trance, progressive, dubstep minimal techno etc.
het is echt dat subgenre van harcore tekno dat op vinyl blijft.
 
Volgens mij is er juist ook steeds meer pop en alternative op vinyl, net als bv Autechre of my bloody valentine. Dat verkoopt aantallen waar ons genre zelfs in de hoogtijdagen enkel van kan dromen. Het zijn juist de kleinere subculturen waar het soms helemaal niet meer op vinyl is, zoals klaarblijkelijk bij hardcore. En trance? Geen idee, wie weet...
 
Bij RI persen ze de gehele dag de back catalog van Universal...
Michael Jackson, Queen, White Stripes, wellicht eens een keertje langs gaan bij ze gewoon even bellen en een rondleiding vragen.

Anders kan je dit nog doorlezen, ben je in ieder geval op de hoogte: Record Industry Haarlem

grtz
 
ik heb net ook ff op de Clone website geluisterd en i.d.d ook veel deephouse en soulful, gaat dus blijkbaar weer de goede kant op, wist ik niet
 
Nooit echt slecht gegaan met die genres, oplages gaan enkel omhoog.
 
@Niel ik heb nog een vraagje voor je mocht je deze thread nog lezen.
Als je sinds 2008 niet meer perst, hoe geef je je muziek dan uit? CD/iTunes etc?
Volgens mij draaien veel DJ's tegenwoordig ook met CD's he?

Ik kan alleen over de hardcore scene praten dus het volgende verhaaltje gaat daar over:
De royalties en verkoop daalde al dramatisch hard de jaren ervoor. Dus dat merkte ik in de afrekeningen van zowel vinyl als verzamel cd's (ook de grote namen). Daalde iets van 50% per jaar, das na 4 jaar zit je op 12% van wat je eerst kreeg. Zo hard is het gegaan. Ook niet raar met sterk opkomende breedband inet toendertijd en het feit dat "onze" doelgroep de actiefste downloaders zijn (tieners, twintigers).

Aangezien ik altijd braaf mijn muziek kocht en naief niks verder wist ben ik op onderzoek gegaan en kwam de enorme berg illegale downloads tegen via verschillende webbronnen. Ook de minimale oplages van ons zelf met 300 stuks vinyl stond binnen een dag na release met meerder bronnen op inet. Zeker toen we op het laatst al bezig waren met mp3 webshops (hardtunes met name). Digitale inkomsten waren helemaal 3x niks. In feite geef jij je muziek gratis weg als het online komt in mijn ogen alleen voor de buitenwereld lijkt het niet zo omdat je het (meestal) alleen via illegale weg gratis kan vinden.

Ik heb toen alle geplande releases gecanceled en contracten ontbonden zodat die jongens ergens anders verder konden indien mogelijk. Daarna het spul in de uitverkoop gedaan om nog wat eruit te halen maar het einde was al in zicht (ook voor midtown distributie via wie wij verdeelde).

Mensen kunnen wel gaan blaten van "ja maar wij verkopen nog 2000 stuks vinyl" die zitten in een andere scene/genre. Zelfs de toppers in de (mainstream) hardcore scene doen meestal geen vinyl meer, alleen nog cd albums en digitale downloads. Als je meer richting crossbreed/uk-frenchcore gaat komt vinyl al meer voor.

Tegelijkertijd met het wegvallen van royalties zijn de DJ fees enorm gestegen.

Inmiddels is het normaal om een gedeelte van de dj fee te ontvangen als je alleen producer bent van een act, in plaats van dat je geld verdient met de royalties. En niet te vergeten Buma in je zak over al die optredens.

Oja, je vraag, ik geef zelf niks meer uit sinds ik gestopt ben. Werk hier en daar wat mee aan dingen voor de lol, want daarom ben ik in eerste instantie met de muziek begonnen. En ik geef af en toe les in productie bij een beroepsopleiding.
 
@niel goede instelling, ik maak ook muziek voor de lol :) Boorlopig wordt dit denk m'n laatste op vinyl, om het af te leren zeg maar. Volgende producties zal ik alleen op iTunes en eventueel kleine oplages CDR uitgeven. bij cdbaby heb je er 100 voor 300 dollar geloof ik. Das goed te doen.
 
Ik weiger gewoon om cd's te draaien........ maar ik draai dan ook alleen oude meuk :)
Til me liever een breuk dan dat ik met die (voor mij) onhandige schijfjes ga lopen pielen.
Ik wil die naald meteen op de juiste groef zetten.

Ben wel van mening dat vanwege het feit dat je als dj digitaal kan draaien de hele markt dus kapot is gemaakt gezien je het nu gewoon (bijna) gratis van internet kunt plukken....

Vroeger moest je moeite doen en wachtte je op de distributieman die de dozen platen aanleverde bij de platenzaak zodat je eerste keuze had en luisterde je bergen platen omdat je die avond of een paar dagen later een optreden had.

Nu zie ik alleen maar "lekkere" wijven een beetje met hun kont staan te schudden met behulp van een syncbutton maar totaal geen kaas hebben gegeten van dat gene wat ze moeten doen *zucht! vroeger alles toch een klein beetje beter was :D
 
Ik heb vroeger maar zelden aan draaitafels gezeten maar het lijkt mij dat draaien met vinyl gewoon lekkerder werkt dan met cd's. Met mp3 is er al helemaal geen kunst aan met die sync buttons idd.

Verder interesseer ik me er niet voor om te draaien. Vind muziek maken leuker :)
 
voor degene die met tractor draaien.. loopt dat nooit vast ofzo? ik zou die software minder vertrouwen. CD spelers lijken me dan stabieler.
 
Ik draai thuis voor de lol met Traktor, heb hem ooit 1 keer over de zeik gekregen, maar toen viel de USB kabel uit de controller, sloeg gelijk hele PC vast.
Maar dat zal vast wel ooit eens gebeuren.

Een maat draait regelmatig met Traktor (op zo'n kleine Apple laptop). Die heb ik wel eens compleet in de soep zien draaien. Zal vast ook te maken hebben met dat 'ie te gierig is om zn Apple in te ruilen voor een betere (Apple).
 
Ah ok... ik heb zelf een native instruments maschine van NI maar die moet ik ook af en toe unpluggen omdat ie dan 't contact met de software kwijt is ofzo. In de studio geen probleem maar als je staat te draaien heb je wel een probleem.
 
Back
Top