aanbevolen hoeveelheid RAM in PC

aanbevolen hoeveelheid RAM in PC

  • 128

    Stemmen: 0 0,0%
  • 256

    Stemmen: 22 26,5%
  • 512

    Stemmen: 37 44,6%
  • hoger dan 512

    Stemmen: 24 28,9%

  • Totaal aantal stemmers
    83
Zal ik jullie iets geks vertellen... Ik gebruik cubasic... en ik werk met meerdere sporen. (cubasic is simpele vorm van cubase). Maar ik erger me aan het feit dat ik steeds tikken hoor waardoor ik niet tijdens het afspelen van het geheel een nieuw spoor kan opnemen omdat het dan niet synchronous loopt. Het kan niet aan me harddisk liggen die niet snel genoeg data toevoert... want 7200 ripple moet goed zijn. Het kan ook niet aan me geheugen liggen want die is 768 DDR... daar zou ik een complete muziek cd in kunnen laden... en ook aan me cpu kan het niet liggen. Dus vaak hoeft het niet aan je systeem te liggen (ongeacht of je nu 128 mb hebt of 1 gig geheugen waar ik sommige over zie praten). Vaak is het gewoon een optie die vertelt hoeveel een programma van je systeem mag opeisen.
 
Op dit moment heb ik 1,5 gig aan DDR RAM in mijn pc zitten. Ik weet dat het overkill is, maar ik ga steeds meer en meer plugins gebruiken. Zeker met een softsampler (zoals Halion) is het handig die extra mb's er bij te proppen.

Ik heb dit in combinatie met een XP 2100+ AMD CPU en WINXP. Nou, je kunt mij nog meer vertellen, maar dit beestje gaat echt niet meer omvallen.

Tevens heb ik een aantal SCSI HD's aangesloten op 10.000 RPM en audio is een piece of cake.

Je hebt inderdaad de limitatie met Win98SE dat hij tot 512 MD ondersteund, maar met XP is dat verhoogd tot 4 gig RAM. Je moet er uiteraard wel een geschikte mobo voor hebben die al dit geweld aankan, maar mijn Gigabyte 7DXR doet het werk prima. Zeker met de regelmatige BIOS updates.

Acid
 
idd.. gigabyte is zowieso erg goed. ik heb nu al 2 borden van ze... en ze vallen me niet tegen.. ze presteren extreem geod, stabiel en snel voor hun lage prijs..
ik heb hier ook een abit kg7 raid.. jammer van het gecombineerde chipset.. anders had ik deze als audio systeem.. nu zit ik dus op de 800 MHz (p3)
ow > op de gigabyte 800mhz.. zit een kt133 chipset.. en je raad het niet : GEEN tikjes in het geluid en geen haperingen...

love gigabyte :luv:
 
Zou het werkeleijk aan de chip set kunnen liggen of je nu wel of geen tikjes en haperingen hoort? Ik denk het niet... maar btw... ik heb nu de echte cubase geinstalleerd (had eerst cubasic)... en heb nergens meer last van :P... maar weet iemand of er een optie bestaat dat je als het ware tegen cubase zegt hoeveel hij van je RAM mag snoepen???

creatormusic.
 
Origineel geplaatst door creatormusic
Zou het werkeleijk aan de chip set kunnen liggen of je nu wel of geen tikjes en haperingen hoort? Ik denk het niet... maar btw... ik heb nu de echte cubase geinstalleerd (had eerst cubasic)... en heb nergens meer last van :P... maar weet iemand of er een optie bestaat dat je als het ware tegen cubase zegt hoeveel hij van je RAM mag snoepen???

creatormusic.

Je kan per audio spoor een bepaalde hoeveelheid kb's toewijzen. Kijk bij audio options, zelfde scherm waar je je latency insteld (ASIO)
 
Origineel geplaatst door creatormusic
Zou het werkeleijk aan de chip set kunnen liggen of je nu wel of geen tikjes en haperingen hoort? Ik denk het niet...

jawel :P naja.. et zijn meer de problemen ..
kt133 staat bekend niet lekker te kunnen werken met geluiskaarten.. (staat meestal op de site van de maken van de geluidskaart)
 
Ik heb 1 pagina gelezen en ik kom overal het zelfde tegen (ik heb maar niet verder gelezen). VOlgooien die hap. Moet je niet echt doen. Ik heb laatst 256 MB erbij gekocht en ik heb m'n 32 er bij laten zitten. Het resultaat is dat ie maar 160 MB aangeeft. Je moet eerst kijken welke combinaties je kan maken met geheugen simms. Niet zomaar er in gooien. Dat pakt ie niet. Ik heb die 32 eruit gehaald en nu is het wel 256 MB. Zie je handleiding van je moederbord welke combies er mogelijjk zijn. Dan benut je alles ook daadwerkelijk.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Ik heb 1 pagina gelezen en ik kom overal het zelfde tegen (ik heb maar niet verder gelezen). VOlgooien die hap. Moet je niet echt doen. Ik heb laatst 256 MB erbij gekocht en ik heb m'n 32 er bij laten zitten. Het resultaat is dat ie maar 160 MB aangeeft. Je moet eerst kijken welke combinaties je kan maken met geheugen simms. Niet zomaar er in gooien. Dat pakt ie niet. Ik heb die 32 eruit gehaald en nu is het wel 256 MB. Zie je handleiding van je moederbord welke combies er mogelijjk zijn. Dan benut je alles ook daadwerkelijk.

Dat verschilt per dimm en moederbord. Het is over het algemeen gewoon een kwestie van uitproberen, aangezien de handleiding nooit up-to-date is op dat gebied. Soms is het al voldoende om de nieuwe en oude dimm van plaats te verwisselen, soms moet de oude er gewoon uit, en soms zal een oud moederbord maar de helft van grote dimms uitlezen (dan ondersteund een moederbord geen doublesided dimms).

Algemene opmerking:
Het hangt ook af van je besturingssysteem hoeveel geheugen je nodig hebt, en vooral van je budget...
Nog even een paar 'vuistregels' voor geheugen bij bepaalde besturingssystemen:

Windows 98 (se) en Millenium: draait met 128 MB al behoorlijk soepel, met 256 MB behoorlijk soepel, en met 384 of meer maakt het niet zo heel veel meer uit. Bij 384 en 512 MB wordt er niet zo heel veel meer geswapped, alleen nog op het moment dat je zeer grote bestanden (plaatjes etc) opent.
Ga met win98se liever NIET boven de 512 MB, aangezien het besturingssyteem moeite heeft met het adresseren van zoveel geheugen. In de meeste gevallen loopt het uit op crashes, instabiliteit etc. (iet gezegd dat het ook gebeurt, maar de kans is groot...)
Win2k en WinXP: kunnen goed omgaan met grote hoeveelheden geheugen. 256 MB is zowiezo aan te raden, 512 MB is leuk als je het geld ervoor hebt, maar je merkt het wel. Boven de 512 MB gaan moet je in principe alleen doen als je het ook echt nodig hebt. Als je niks anders doet dan spellen, internetten, office toepassingen etc, dan heeft het weinig zin.

Tip: als je een PC koopt, en je weet nog niet of je meer nodig hebt dan bijvoorbeeld 512 MB, begin dan gewoon eerst met die 512 MB (of 256 indien je geen wilde plannen hebt), en probeer het gewoon eens uit. Je kunt meestal altijd nog wel upgraden...
 
Back
Top