Geschikte midicontroller voor uitgebreide setup

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Hallo mensjes, ik heb een beetje rond zitten kijken maar ik begin het gevoel te hebben dat het idee dat ik had qua midicontroller een beetje uit de mode begint te raken...

Qua outline zag bijvoorbeeld de novation nocturn er erg handig uit (dedicated buttons om snel naar instrument, fx, sequencer parameters te gaan), maar toen bedacht ik me dat ie wel erg klein was voor een midi in EN output, en voila.. enkel USB.... AGHHHH!
BCR2000 heeft dit daarentegen wel weer, maar daarvan staat mij iets bij dat sysex, net als bij de novation controllers 14bit is, terwijl er nog een paar leuke oude apparaten (zoals de DP4 die ik nog wel eens wil wederkopen) met 16bit werken... zucht..

Welnu, wat ik zoek:
-duurzame case en controllers... geen slap-plastic geval zoals de krog minicontrollers die na even 1 jaar stil liggen echt helemaal niets meer doen...
-midicontroller met zowel buttons, knobs en sliders.
-x-y controller (touchpad of joystick maakt niet zoveel uit...tis toch midi..)
-liefst mogelijk om 16bit sysex te sturen
-midi in EN outputs (als er meerdere op zitten en ik m als midimerger/splitter/mungler kan gebruiken zou dat heel erg relaxt zijn. Wat betreft de midimungler: converteren/aanpassen van mididata zoals het omzetten van note-data naar controller data. Nootwaarde wordt hierbij controllernummer, velocity wordt controller waarde, daarnaast omzetten van midikanaal, transposition en dat soort leukigheden)
-erg chill, zoals bij de novation nocturn, een fx/instr/seq onderverdeling voor snelle navigatie.
-oh, en oeh, een ingebouwde midi-arpeggiator en note/controller sequencer :P
-en als we dan toch bezig zijn een ingebouwde knob-automation record?

ok, dit is dus wat ik zoek/graag zou willen hebben. Nu is het enkel nog de vraag of dit bestaat.. of moet ik mijn midicontroller nu ook in modulair gaan opbouwen...? :D

sik
 
BCR2000 heeft dit daarentegen wel weer, maar daarvan staat mij iets bij dat sysex, net als bij de novation controllers 14bit is, terwijl er nog een paar leuke oude apparaten (zoals de DP4 die ik nog wel eens wil wederkopen) met 16bit werken... zucht..
14 Bit sysex :?
Sysex is data die per byte wordt verzonden en een byte is ... dus.
Ik heb nog nooit iets van die 14 bit gezien, tenzij men zevert over de waarden tussen F0 en F7.
M.a.w. alle controllers die werken met sysex doen normaal (in tegenstelling tot sommige gebruikers ervan ;).)
Ik werk met de Novation Remote SL en die werkt zeer goed.
 
oja, misschien wel handig te vermelden, ik heb hier de novation remotezero staan (no keys, oude model)
daarmee was het niet mogelijk mijn DP4 te besturen omdat ik 2 bytes te kort kwam.. heeft novation de sysex toch aangepast in het nieuwe model? want toen ik er een hele tijd geleden naar informeerde bij novation, kreeg ik een nee te horen en mocht ik het zelf gaan proberen door de automap code aan te passen.. kreeg ik die gewoon opgestuurd.. wat me wel een beetje raar overkwam..

maar goed, die oude novation vond ik uiteindelijk achteraf gezien nogal bout. en nadat er bij storm een plantenbak van mijn venster erop was gevallen op die ENE dag dat ie even ergens anders stond, doen een paar knoppen en 1 slider een beetje raar en na de laatste automap update kan ik niet meer midilearnen omdat hij een continue bender-input modulatie binnen krijgt op een cv input die die helemaal niet heeft.... :frons:
de nieuwe heeft wel een paar aanpassingen die ik op de oude miste, zoals de leds die aangeven wat de waarde is.. erg handig...

maar goed, ik zoek dus een midicontroller met een hoop draaiknoppen (hoef m niet te gebruiken als mixer controller, enkel als controller van een aantal apparaten die of geen/te weinig knoppen hebben of geen midi output, zodat ik live automation op kan nemen in mijn sequencers.
in andere woorden, de bcr2000 komt erg in de buurt, maar ik hoop toch op een iets 'vernuftiger' apparaatje met wat meer functies ingebouwd zodat ik voor die dingen niet NOG een apparaatje moet kopen.. ik heb al geen woonkamer meer omdat dat niet meer past.. XD
 
oja, misschien wel handig te vermelden, ik heb hier de novation remotezero staan (no keys, oude model)
daarmee was het niet mogelijk mijn DP4 te besturen omdat ik 2 bytes te kort kwam..
Hoe lang zijn die sysexstrings dan wel ?
Al eens de bitstream gecheckt?
Waarom zou dat nodig zijn ? Het gaat over de software en de midi conventie.
Nou ja, ik begrijp je vraag mss niet goed.
 
Misschien bedoelt hij RPN? Da's geen SysEx inderdaad, maar wel 14 bit.
Neen RPN werkt eveneens op byte niveau, maar waarden boven de 127 worden niet gebruikt tenzij voor specifieke commando's.
127 is 7 bit x 2 = 14 bit maar de achtste bit wordt altijd mee gebruikt al blijft die op 0 (verzonden per byte).
Op hardware gebied kunnen andere getallen gelden, maar daar heeft een gebruiker niets mee te maken.
 
Neen RPN werkt eveneens op byte niveau

Ik zeg ook nergens dat het niet op byte-niveau werkt.

Ik zeg alleen dat je bij RPN niet meer dan 2 x 7 bit = 14-bit kunt specificeren, dus dat daar misschien de verwarring vandaan komt: dat de parameters die TS bedoelt misschien wel RPN zijn en niet SysEx. Want "14-bit SysEx" of "16-bit SysEx" bestaat inderdaad niet, SysEx kent natuurlijk geen enkele beperking op bit-lengte op protocol-niveau (uiteraard zijn het op transportniveau allemaal bytes, maar dat zijn twee verschillende dingen).
 
Niet alles wat je wil, maar wel veel;
-Kenton Controlfreak
-Peavey PC-1600x
 
Vind de Doepfer Drehbank wel erg handig. Je hebt zo 128 controllers onder je vingers.
En hun Regelwerk is ook gaaf.
Beiden niet meer nieuw te koop overigens.
 
ok, hoe dat nou hier precies zit met 14/16 bit of byte zou ik niet echt weten, het enige dat ik weet was toen ik de sysex ging instellen voor mijn DP4, dat ik 2 bits te weinig had om de juiste data te versturen. De stringlength was simpelweg 2 characters te lang voor de novation.. Ik verstuurde daardoor enkel de grote stappen naar de DP4, maar niet de kleine stapjes.Ik heb toen op het DP4 forum vernomen dat dit inderdaad klopte. De dp4 gebruikte nog oude sysex, die blijkbaar langer was dan vandaag de dag de normaal is.. Ik kan dus niet uitleggen hoe en waarom, enkel mededelen dat het nu eenmaal zo was...

en kijk, ik vind er hier net eentje die lange strings ondersteund, alleen iets te klein voor wat ik zoek:
http://www.encoreelectronics.com/cont_knob1.html
in de 4e alinea zeggen ze dat ze tot 55 byte sysex kunnen versturen.

en verdomd, zo'n site zocht ik dus, alle controllers op een rijtje :)

http://resolume.com/forum/viewtopic.php?t=8902
 
Enige nadeel van de bitsteam is dat de support/driver ontwikkeling lijkt stil gevallen sinds enkele jaren.
De mac config software is bvb PPC only
De originele makers (waveidea) hebben in het verleden aangegeven om alles open source te maken, maar is er tot op heden niet van gekomen.
 
Back
Top