Casio Privia PX5S

Meer dan alleen een stage piano met een goed filmpje op de site van Sonic State voor $999.- http://www.sonicstate.com/news/2013/01/25/wnamm13-new-casio-privia-px5s/

casio_privia_px-5s.png
 
Heel zuiver filter!

Dit ding heeft natuurlijk wel zware competitie, met bv een Krome die in 88 variant niet zo gek veel duurder is.
 
Het enige wat hij niet heeft is aftertouch. De mogelijkheid om een gesplitst gedeelte van de toetsen toe te wijzen aan bijvoorbeeld een app op de iPad en op een ander gedeelte interne sounds te gebruiken, daar heb ik nog niet zo vaak van gehoord. Het vrijelijk toe kunnen wijzen van filters en effecten aan de pedalen evenzo.
 
Heel zuiver filter!

Dit ding heeft natuurlijk wel zware competitie, met bv een Krome die in 88 variant niet zo gek veel duurder is.

Aangenomen dat de px5s 999 euro gaat kosten is de krome 88 toch 600 euro duurder. :-)

(Gebaseerd op de bax shop prijs)
 
Ik vind het er best indrukwekkend uitzien. Vooral de aandacht voor de kleine details, zoals de envelopes voor het pedaal. Vooral ook handig vind ik de line inputs; scheelt een mengpaneel. Nou maar hopen dat hij zich qua klank ook overeind kan houden tov. andere synths.
 
Aangenomen dat de px5s 999 euro gaat kosten is de krome 88 toch 600 euro duurder. :-)

(Gebaseerd op de bax shop prijs)

Het scheelt inderdaad nog wel wat. Overigens lijkt Key Music bij de goedkoopste wat Korg betreft. Daar scheelt het 500€ tov de Casio. Dat blijft op deze bedragen natuurlijk wel een relevant verschil.
 
Beter en beter.

Jammer dat hij wit is... meh. Maar dit is zoveel waar voor het geld dat ik daar misschien best voorbij wil kijken.
 
Uiterlijk komt hij mij erg goedkoop over, maar als de klank en bouwkwaliteit degelijk zijn dan is dat een beetje bijzaak.
 
Over de bouwkwaliteit zou ik niet twijfelen: dat is gewoon in de beste Casio homekeyboard-traditie.
Wat de klank betreft: we hebben nog niet veel meer dan wat piano's, e.piano's, clavi's en gefilterde ana-strings gehoord. Dat zijn de klanken die bij de meeste merken wel in orde zijn. Waar een synth vaak door de mand mee valt zijn de brass-klanken en die van een akoestische gitaar met stalen snaren (kun je meteen horen hoe het met de hoge tonen zit).
 
Ik zweer dat hij afgeprijsd was naar 1509 was toen ik keek. Nu is hij inderdaad 1599, ook op de Nederlandstalige versie waar ik op keek. Einde van de solden? :)

Anyway, dat maakt de Casio inderdaad nog interessanter. De vergelijking met een Krome 61 wanneer je al 88 masterkeys hebt is ook een leuke.
 
Zo! Dat ziet er best behoorlijk uit allemaal. Ben benieuwd naar het toetsenbord. Bij eerdere privia's vond ik die ook nogal eens positief meevallen, zeker in de prijsklasse.
 
M'n eerste stage piano was een Casio Privia. Ik vond hem erg goed, met name de pianogeluiden en gevoel van het klavier, maar merkte dat nieuwe modellen een minder prettig klavier hadden. Ben benieuwd hoe deze is. Ik was helaas niet erg onder de indruk van de e-piano en orgelgeluiden op die Casio synths van een jaar geleden, dus ben erg benieuwd of dit nieuwe model beter is. Het zou in theorie een heel betaalbare en lekker lichte allround stage piano / synth kunnen zijn, ideaal voor jamsessies of korte optredens.
 
Hopelijk hebben ze het mechanisch klaviergeluid wat beperkt, wel zo leuk in woonkamer en studio.

Dat is inderdaad wel een punt, ik ben nog steeds heel blij met de Privia 320 voor thuis, maar het is wel een heel luidruchtig klavier.
 
Ik heb nog maar zelden een stil klavier bespeeld, meestal is het toch een boel geklak. Die van orgels durven lekker stil te zijn en zacht als babybilletjes. OK, daar ben je bij gewogen pianospel niks mee. :)
 
Maar kan je er ook mee rekenen? Dat blijft toch een beetje mijn Casio gevoel.. :D
 
Ik heb onlangs een PX5S uitgeprobeerd bij een locale dealer.
Bij de filmpjes was ik erg onder de indruk van de layer-mogelijkheden en wat voor brede synth-klanken dat oplevert.
Maar na het beluisteren van de losse klanken zonk de moed mij diep in de schoenen. Wat een slappe was! Het klinkt allemaal wel als het origineel, maar dan als een slappe radio-opname van het origineel. Geen enkele klank knalt door de mix. Zelfs de bejubelde pianoklanken niet. Waar ik al bang voor was: de klanken buiten de piano-klanken klinken hetzelfde als uit een middenklasse Casio homekeyboard. Niet slecht, maar erg compact en het kan beter.
Het talent van de PX5S ligt in het stapelen van klanken, waardoor het enigszins breed klinkt, maar voor de losse klanken zou ik hem niet aanschaffen. Dat doet een gemiddelde synthesizer van 13 jaar geleden beter...
En dan heb ik het nog niet over de bediening gehad. Die is verre van intuïtief en de letterlijk vanuit het Japans vertaalde handleiding stuurt je nóg verder het bos in...
 
Back
Top