Eventide H9 Harmonizer

H9Splashgoodlogo.jpg


1 Stompbox too rule them all. De H9 is een pedaal met de populairste algoritmen van de Modfactor, Timefactor, Pitchfactor en Space. Niet alle algoritmen zitten erin, maar de resterende zijn wel via in-app te kopen. Dus in feite is het 4 pedalen in 1. Alleen jammer dat Blackhole niet al erbij zit, lijkt me de populairste. Hij is draadloos te editten via iPad of iPhone mbv Bluetooth.

Aansluitingen; stereo audio I/O, MIDI I/O, Expression Pedal, en Auxiliary Switch inputs.

Verkrijgbaar in Maart, morgen te zien op Namm.

Meer info http://ftp.eventide.com/h9/index.htm
Video http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7_-6jh0i_Sw
 
Ik heb BT nog nooit fatsoenlijk aan het werk gekregen en ik mag hopen dat het ding ook via het frontpaneel te editen is, maar alles in 1 pedaal stoppen is wel een goed idee.

Alleen - "in-app purchase" voor algoritmen erbij? Ik weet dat de tijd van roms fikken voorbij is en na 10 jaar werkt een SD-kaartje vast ook niet meer vanwege het aantal writes, maar of die in-app zwik nu zo lang ondersteund blijft... tja. Ik zou ook heel blij zijn met een goedkopere uitvoering van een Eclipse.
 
Hij is volledig via het frontpanel te editen, maar met 1 knop zal dat ook geen feest zijn lijkt me. Het hele principe staat en valt met de prijs van de app-algoritmen. Als Eventide die goedkoop aanbiedt kan het best een succes worden, ik vind dat er nu namelijk al een aantal belangrijke missen. Het toffe is wel dat ze makkelijk algoritmen kunnen toevoegen in de toekomst, hoef je tenminste niet weer een nieuw pedaal te kopen. Er is al 1 exclusief effect voor de H9 namelijk de UltraTap Delay.
 
Ja, ze hebben goed gekeken wat ze weggeven uit elk bestaand pedaal.
Niet alleen de Black Hole zit er niet bij (dus bij te kopen denk ik dus?) maar ook bijv. de Band Delays uit de Timefactor mist, terwijl dat zowat het beste algoritme is...

Ik neem toch wel aan dat eenmaal aangeschaft / gedownload de extra algoritmes zijn 'geunlockt' in het pedaal zelf, ook zonder de Ipad erbij?
 
Ik neem toch wel aan dat eenmaal aangeschaft / gedownload de extra algoritmes zijn 'geunlockt' in het pedaal zelf, ook zonder de Ipad erbij?

Goede vraag, geen idee hoe dat in z'n werking gaat. Lijkt me wel als je het pedaal live zonder iPad wilt gebruiken.

Hier trouwens een heeele korte video van H9 Control
 
Ik denk dat je onder de 500 euro niet klaar bent. Eventide prijsjes... Bestaande stompboxes waren ook al 500 p.st.
Mijn gok? 650 euro.
 
kost in amerika 500 dollar. Aangezien de space daar 500 dollar kost en hier 500 euro zal deze wiskunde ook wel voor de h9 opgaan..
 
Ik zag net deze oude thread, dus toch maar even mijn ervaringen toevoegen hiermee.

Na de supertip van Hanz die mij dit jaar op de musikmesse dit effect apparaat daar even liet horen was ik overtuigd, die h9 max zou mijn setup perfect aanvullen. Ik heb er nu een tijdje 1, maar ik moet zeggen Hanz heeft niet overdreven toen. Wat een effect apparaat is dit, zowel voor gitaar als voor je synths. Zeker als je er behoorlijk wat tijd in hebt gestoken en je eigen effect presets hebt gemaakt krijgen je bestaande synths een tweede leven erdoor.

De 4 standaard pedalen algoritmes die erin zitten kent bijna iedereen wel (space, timefactor, modfactor en pitchfactor), maar hij heeft ook de nodige H9 only algoritmes, en hierin zitten naar mijn mening de echte verassingen. Er zijn voor mij twee algoritme models die mijlenver boven alle andere algoritmes uitstijgen. Het resonator algoritme en de splinternieuwe Sculpt algoritme.

De resonator is zo belachelijk goed voornamelijk doordat dat je 4 comb filters op tone kan zetten voor de resonantie (inclusief delay uiteraard). Het resultaat voor je synth sound is heerlijk, door negatieve resonantie waarden in te stellen krijg je een wat meer houten geluid en bij positieve waarden krijg je een meer gemute achtig bel geluid. Met name bij de lagere resonantie waarden krijg je hele bijzondere sounds. Bij 0 resonantie is het een redelijk eenvoudige multitap delay zonder resonantie. Ik vind het 1 van de beste effecten in mijn studio.

Sculpt is een nieuw multi-band distortion algoritme (die zit in de update van juni), je kunt voor elke band de distortion en filters apart instellen. Dus het is heel eenvoudig om een rauw randje te geven of juist helemaal los te gaan met de distortion. Ik vind het tegen waveshaping aanhangen alleen met wat meer controle op je sound.
 
Ik heb m ook maar ben matig enthousiast. Ik had met name gehoopt op een soort strymon timeline en bigsky in een met nog een aantal leuke extras. De timefactor algo's vind ik erg teleurstellend. Bij de timeline kon je er een willekeurige stab in gooien en kwam er een prachtig brede delay uit die langzaam opging in de ruimte. De timefactor delays moeten vaak het stereobeeld krijgen van 2 heads die je dan anders instelt qua timing.

De tremolo/chorus (groene) algo's zijn niet interessant voor synths imho, en de pitch shift dingen geinig om een keer te proberen maar ga ik waarschijnlijk nooit serieus gebruiken denk ik

De space algo's vind ik een heel stuk beter. Goeie reverbs alleen neigt het wel heel vaak naar reverb-drenched sounds. Sommige algo's is de decay haast niet anders te krijgen dan 10+ seconden. Moet wel zeggen dat ik met de h9 only algo's nog niet voldoende gespeeld heb, dus misschien dat daar idd de verassingen in zitten. Verder wel fantastische bouwkwaliteit en bluetooth werkt zeer goed icm ios of osx
 
Ik heb m ook maar ben matig enthousiast. Ik had met name gehoopt op een soort strymon timeline en bigsky in een met nog een aantal leuke extras. De timefactor algo's vind ik erg teleurstellend. Bij de timeline kon je er een willekeurige stab in gooien en kwam er een prachtig brede delay uit die langzaam opging in de ruimte. De timefactor delays moeten vaak het stereobeeld krijgen van 2 heads die je dan anders instelt qua timing.
Die ervaring heb ik eerlijk gezegd niet, ik vind niet alle algoritmes even goed van timefactor, maar die digital delay en met name de filter ping pong delay vind ik bij uitstek geschikt voor brede delays die opgaan in de ruimte (door de filter instellingen).

De tape echo vind ik niks voor synthesizers, maar als ik gitaar speel, dan blijkt die wel ineens weer enorm bruikbaar.

Dat vind ik sowieso wel iets wat bij dit effect apparaat opvalt, het soort sound wat je erin gooit bepaalt ook wel de bruikbaarheid van het algoritme, je kunt overduidelijk merken dat sommige algoritmes met name goed werken bij bijvoorbeeld het scherpe geluid van een gitaar en minder goed bij wollige padjes of basgeluiden.

Dus dat kost wat tijd en experimenteren om uit te vinden wat waar past.

Maar dat geldt voor meer effecten, bijvoorbeeld het shimmer algoritme van Space past prima bij een piano of gitaar, maar ga er geen strijkers of zo doorheen gooien, dat klinkt nergens naar. Blackhole werkt ook alleen maar lekker bij korte attack sound burst, anders verdrinkt de sound compleet in de reverb.

Maar dat vond ik wel leuk om mee te experimenteren, je leert op die manier wel wat werkt per algoritme en wat niet.

Ik zou toch het filter ping pong delay algoritme eens proberen in jouw geval of die wat beter aan je verwachtingen voldoet.

De tremolo/chorus (groene) algo's zijn niet interessant voor synths imho, en de pitch shift dingen geinig om een keer te proberen maar ga ik waarschijnlijk nooit serieus gebruiken denk ik
mee eens, die tremolo als gater is nog wel enigszins toepasbaar, maar dit is echt een gitaar effect algoritme sectie in de praktijk.

De space algo's vind ik een heel stuk beter. Goeie reverbs alleen neigt het wel heel vaak naar reverb-drenched sounds. Sommige algo's is de decay haast niet anders te krijgen dan 10+ seconden. Moet wel zeggen dat ik met de h9 only algo's nog niet voldoende gespeeld heb, dus misschien dat daar idd de verassingen in zitten. Verder wel fantastische bouwkwaliteit en bluetooth werkt zeer goed icm ios of osx
ja, inderdaad, Bluetooth is superstabiel en connect instantly met de h9 control app op je iPad.
 
Kan je 1 algoritme tegelijk gebruiken?

ja, je kiest het algoritme dat je wilt gebruiken en daar heb je tussen de 10 en 15 presets voor.

Ik moet wel zeggen dat de factory presets met name gericht zijn op gebruik met een gitaar, dus het kost wel de nodige tijd om je eigen presets te maken en de features te ontdekken van elk algoritme, maar vaak heeft een algoritme meerdere onderdelen in het effect zitten, zoals bijvoorbeeld filters en delays, of distortion en reverb, etc. Maar dat moet dan specifiek in het algoritme zitten.

Je kunt dus niet een distortion algoritme kiezen en dan bijvoorbeeld de blackhole space erachteraan routen.
 
Back
Top