Vicesome - Harmonic Fields (Chants Harmoniques)

De nieuwe mix leunt wat mij betreft te veel naar links. Daar zitten de pads, en er is rechts geen geluid wat het geluidsbeeld weer in evenwicht brengt. In de eerste mix viel dit door de compressie veel minder op - de rechterkant werd gewoon lekker opgepompt. De nieuwe mix klinkt wel minder vermoeiend, maar ik vind nu het leadgeluid wat te zacht staan.

Maar ach, er zitten ook hele leuke stukken in, dus een stem.
 
De nieuwe mix leunt wat mij betreft te veel naar links. Daar zitten de pads, en er is rechts geen geluid wat het geluidsbeeld weer in evenwicht brengt. In de eerste mix viel dit door de compressie veel minder op - de rechterkant werd gewoon lekker opgepompt. De nieuwe mix klinkt wel minder vermoeiend, maar ik vind nu het leadgeluid wat te zacht staan.

Maar ach, er zitten ook hele leuke stukken in, dus een stem.
Alvast bedankt voor die stem Yost, dat is altijd leuk.

Maar ik begrijp wat je bedoeld, de mix zou naar mijn mening beter elke keer door iemand anders kunnen gebeuren. En dat bedoel ik voor alle nummers die ik maak. De grootste boosdoener is dat ik na het uitwerken van klank en compositie ondertussen al zo'n honderd keer het geheel beluisterd hebt. Tegen die tijd klinkt het al heus niet zo fris meer, maar dan wil je hem wel afwerken want er zit al zoveel tijd en werk in.

Maar mixen wordt nog een stuk lastiger, want je geest weet al precies wat er komt en je wilt natuurlijk nog eens op tientallen zaken letten tegelijkertijd.
 
Ik vind niet dat je de mix door anderen moet laten doen, hoor. Ik vind de mix te veel onderdeel van het creatieve proces, en dat doe ik altijd graag zelf. Wat wel heel verstandig is, is om hem aan anderen laten horen, en kijken wat ze er van zeggen. Daar kun je veel van leren, met als gevolg dat je de mix wel of niet aanpast. Het blijft immers jouw nummer, en uiteindelijk bepaal jij hoe je wilt dat het klinkt.

Aan de andere kant, het kan ook heel leuk zijn om alle sporen aan iemand anders te geven. En dan te vragen of h/zij er een mix van maakt. Liefst ook de droge sporen, zodat degene die mixt ook de effecten mag kiezen. Als controlfeak ben ik daar niet zo goed in, maar het kan wel een hele andere visie op je track opleveren.

Wat altijd goed is bij het mixen: beluister 'm een keer in mono (om faseproblemen te detecteren) en beluister 'm op verschillende audiosets (monitors, hoofdtelefoon, stereo in de woonkamer, in de auto) om te horen of ie overal lekker klinkt.
 
Ik vind niet dat je de mix door anderen moet laten doen, hoor. Ik vind de mix te veel onderdeel van het creatieve proces, en dat doe ik altijd graag zelf. Wat wel heel verstandig is, is om hem aan anderen laten horen, en kijken wat ze er van zeggen. Daar kun je veel van leren, met als gevolg dat je de mix wel of niet aanpast. Het blijft immers jouw nummer, en uiteindelijk bepaal jij hoe je wilt dat het klinkt.

Aan de andere kant, het kan ook heel leuk zijn om alle sporen aan iemand anders te geven. En dan te vragen of h/zij er een mix van maakt. Liefst ook de droge sporen, zodat degene die mixt ook de effecten mag kiezen. Als controlfeak ben ik daar niet zo goed in, maar het kan wel een hele andere visie op je track opleveren.

Wat altijd goed is bij het mixen: beluister 'm een keer in mono (om faseproblemen te detecteren) en beluister 'm op verschillende audiosets (monitors, hoofdtelefoon, stereo in de woonkamer, in de auto) om te horen of ie overal lekker klinkt.

Misschien ligt het aan mijn ouderdom, vroeger had ik ook nog het vuur om alles zelf te doen. Als ik enkele dagen intensief aan een nummer werkt moet ik daarna toch wel een pauze invoegen. Ik neem ook tussen sessies pauzes maar dan ben je toch nog bezig te denken wat er nog moet veranderen. Op den duur ga je naar je bed en blijven de melodieƫn in je hoofd spoken.

Er zit ook wel iets in het fijt dat professionals voor 90% het afmixen en masteren aan andere professionals overlaten. Maar dat blijft uiteraard een persoonlijke keuze, er is niks mis mee dat je zelf alles wilt afregelen tot het eind product.

Denk bijvoorbeeld dat Jarre ook wel een geluids-technieker aan boord heeft, en er is ook zoiets als inmenging van derden - de platenfirma heeft in vele gevallen het laatste woord en die maken niet altijd de beste keuzes. Zo zijn de geremasterde versies van zijn albums op z'n minst commercieel te noemen, ze hebben gekozen om een trend te volgen en klinken eigenlijk minder goed dan de originele platen.

Natuurlijk ben ik volledig met je eens wat het beluisteren in mono betreft en de verschillende referenties op andere apparatuur.


ik vind hem wel leuk.. Goeie melodielijnen.. maar hij kan wel net dat tikkeltje meer afwisseling gebruiken.. Good luck ! :)

Bedankt Gloomer, tja ik val best in herahling maar is moeilijk om iedereen content te stellen en dat blijft natuurlijk allemaal zeer subjectief, maar ik waardeer je mening.:biertje:
 
Tja, op mijn stereo klinken de Jarre remasters prima. Heb er in de kerstvakantie nog 3 aangeschaft. Misschien klinken ze niet beter dan de originele LP's, maar die heb ik al zolang geleden weggegooid dat ik geen referentie meer heb. Ze klinken in mijn oren zeker beter dan de originele CD's: meer bas, iets meer warmte, meer ruimte tussen de verschillende partijen, en bij Zoolook weer de originele LP-volgorde en de langere mix van Zoolookologie.

Overigens zijn de remasters van Peter Gabriel nog veel beter; daar komen hele nieuwe lagen in het geluid tevoorschijn en is het stereobeeld veel breder geworden. De remasters van YMO zijn dan weer kruk. Alleen maar beter genormaliseerd, en dus harder. Maar verder nix. Ach...
 
Tja, op mijn stereo klinken de Jarre remasters prima. Heb er in de kerstvakantie nog 3 aangeschaft. Misschien klinken ze niet beter dan de originele LP's, maar die heb ik al zolang geleden weggegooid dat ik geen referentie meer heb. Ze klinken in mijn oren zeker beter dan de originele CD's: meer bas, iets meer warmte, meer ruimte tussen de verschillende partijen, en bij Zoolook weer de originele LP-volgorde en de langere mix van Zoolookologie.

Overigens zijn de remasters van Peter Gabriel nog veel beter; daar komen hele nieuwe lagen in het geluid tevoorschijn en is het stereobeeld veel breder geworden. De remasters van YMO zijn dan weer kruk. Alleen maar beter genormaliseerd, en dus harder. Maar verder nix. Ach...
Nu ja, het kunnen subtiele veranderingen zijn waar de ene persoon het beter vindt en de andere het minder vindt. Het is subjectief en ons gehoor is meer dan een paar oscilloscopen die frequenties registreren. Uiteraard zou ik moeilijk kunnen geloven dat ze Jarre verkeerdelijk hermasteren dat het dan ook opvallend slechter zou gaan klinken.

Platen klinken in het algemeen 'warmer' dan hun digitale tegenhangers, alhoewel dat ook weer genuanceerd moet worden. 'Warmer' is natuurlijk geen technische definitie die al dan niet op verschillende manieren kan worden begrepen en of opgevat.
Technisch gesproken heeft het te maken met het 'dynamisch bereik', en dat ga je nog steeds het best horen met een voltallig symfonisch orkest (daarom vindt ik klassieke muziek op de radio best wel belachelijk, klinkt dan misschien niet slecht - maar de compressie zorgt er wel voor dat je orkest toch aan realisme inboet).

Anderzijds, ben ik er rots van overtuigd dat je aan 192Khz 24bit evenveel warmte kan vastleggen.

Mijn punt was dat Jarre ze niet zelf heeft gemasterd. Anderzijds is het natuurlijk ook prima als je alles zelf doet.
 
Sorry, ik had het eerder over mixen, niet over masteren. Masteren heeft voor mij iets magisch. Masteren zou ik denk ik wel uitbesteden, omdat ik (nog) niet snap wat er gebeurt. Natuurlijk zijn er ook muzikanten die het mixen uitbesteden, nix verkeerds aan. Maar zeker bij elektronische muziek vind ik het leuk om het zelf te doen. Er is ook geen goed of fout, alleen smaak.
 
Sorry, ik had het eerder over mixen, niet over masteren. Masteren heeft voor mij iets magisch. Masteren zou ik denk ik wel uitbesteden, omdat ik (nog) niet snap wat er gebeurt. Natuurlijk zijn er ook muzikanten die het mixen uitbesteden, nix verkeerds aan. Maar zeker bij elektronische muziek vind ik het leuk om het zelf te doen. Er is ook geen goed of fout, alleen smaak.
Ik ben het er met je eens, persoonlijk vind ik de mix ook magisch vooral dan als ik iemand als Martin Hannett bezig zie.

 
Back
Top